Blisko 19 milionów odwiedzających sklep internetowy oraz salony stacjonarne i niemal 1,5 miliona zrealizowanych zamówień – miniony rok był dla x-kom bardzo rozwojowy. Z oferty marki korzysta coraz więcej klientów. W ciągu ostatnich 12 miesięcy x-kom wypracował przychody na poziomie 1,37 mld zł, co oznacza wzrost na poziomie 10 proc. rok do roku.
Uruchomienie nowego centrum logistycznego, udostępnienie aplikacji mobilnej czy poszerzanie oferty produktowej to tylko niektóre z wielu projektów inwestycyjnych zrealizowanych w 2017 roku. To był wyjątkowy rok, w którym firma obchodziła 15-lecie funkcjonowania na rynku.
Innowacje logistyczne
x-kom podaje, że na rozwój i wyniki finansowe spółki wpływają szczególnie kolejne propozycje w asortymencie, w którym można znaleźć ponad 23 tys. różnych produktów od ponad 400 producentów i nowe rozwiązania dla klientów. Nie bez znaczenia okazało się uruchomienie nowego centrum logistycznego w specjalnej strefie ekonomicznej Euro-Park Mielec w Częstochowie, które posiada ponad 8,2 tys. m2 powierzchni magazynowej. Centrum zostało wyposażone w jeden z najnowocześniejszych na świecie systemów automatyki, który ma pomóc w zarządzaniu gospodarką magazynową i zwiększyć ilość realizowanych zamówień klientów nawet do kilku tysięcy na godzinę. Nowe procesy logistyczne i zmiany w systemie obsługi zamówień pozwoliły w ubiegłym roku na realizację blisko 1,5 mln zamówień i wypracowanie przychodu na poziomie 1,4 mld złotych. Największy udział w sprzedaży towarów przypadł kategorii produktów mobilnych, takich jak notebooki, smartfony i tablety. Wśród znaczących grup należy wymienić także urządzenia peryferyjne (drukarki, monitory, projektory), komponenty oraz akcesoria komputerowe.
Nasz udział w rynku detalicznym szacujemy na 11 – 13 proc. – komentuje Przemysław Ladra, dyrektor handlowy x-kom.
Mobilność na wysokim poziomie
O rosnącej popularności marki świadczy także liczba osób odwiedzających stronę. Tylko w 2017 było ich prawie 17 mln (o ponad 30 proc. więcej w stosunku do roku 2016) co powoduje, że x-kom plasuje się w ścisłej czołówce najpopularniejszych sklepów online w branży elektronicznej. Z myślą o klientach firma przygotowała aplikację mobilną, dzięki której użytkownicy, w swoim telefonie, mają dostęp do wszystkich funkcji sklepu. Z jej pomocą można dokonać zakupów w dogodnym miejscu i czasie, sprawdzić aktualny status zamówienia, a także otrzymać powiadomienia push o nowościach, promocjach i limitowanych okazjach w „Gorącym Strzale”. Aplikacja trafiła w ręce użytkowników na początku stycznia ubiegłego roku. Od tego czasu pobrało ją ponad 150 tys. osób (120 tys. pobrań na Android oraz 30 tys. na iOS). Aktualnie korzysta z niej ponad 60 tys. użytkowników miesięcznie. Całkowity obrót z zakupów w aplikacji przekroczył już 14 mln zł netto i wciąż rośnie.
Siła widoczna w social mediach
Duże zainteresowanie marką widoczne jest również w social media. Profil x-kom na Facebooku polubiło już ponad 280 tys. fanów, na Instagramie prawie 20 000 fanów, a na Twitterze śledzi go ponad 10 tys. followersów. Wyniki te są efektem przyjętej strategii marketingowej i wizerunkowej. Jednym z kluczowych jej elementów była urodzinowa kampania – od 15 lat ponad standard. To pierwsza tak duża inicjatywa marki, która obejmowała m.in. spoty reklamowe, specjalne wydarzenia w salonach, grę w aplikacji mobilnej oraz promocję na ponad 100 wybranych produktów.
Stabilny rozwój
Plany biznesowe na najbliższy rok zakładają dalszy rozwój we wszystkich obszarach działalności spółki. W bliskiej perspektywie firma planuje przenosiny do nowo wybudowanego biurowca o powierzchni 1,9 tys. m2, a także rozpoczęcie kolejnej inwestycji związanej z rozbudową centrum logistycznego o wartości 15-30 mln zł. Spółka zakłada również dalszy wzrost zatrudnienia.
Przede wszystkim rekrutujemy specjalistów oraz osoby do kadry menedżerskiej. Estymujemy, że w perspektywie najbliższego roku zwiększymy zatrudnienie o 10% – informuje Przemysław Ladra.
x-kom rozważa także otwarcie nowych salonów w Polsce
W tym momencie jesteśmy na etapie analizowania rynku m.in. pod kątem naszych potencjalnych klientów, komunikacji, bliskości konkurencji i kosztów najmu. Jeżeli zdecydujemy się na otwarcie kolejnych salonów, będą to maksymalnie 4 nowe placówki – dodaje Ladra.
Obok rozwoju w obszarze salonów stacjonarnych x-kom nadal dynamicznie będzie rozwijać segment sprzedaży internetowej.