33 procent organizacji biznesowych planuje w ciągu najbliższego roku rozpocząć proces transformacji cyfrowej, a 21 procent już to zrobiło, wynika z raportu Managing Digital Marketing 2017. Kto w strukturach firmy powinien być odpowiedzialny za wykonanie tego zadania? Najlepiej osoba, która skupi się tylko na tym wyzwaniu. Poznaj 5 powodów, dla których twoja firma potrzebuje specjalisty od transformacji cyfrowej i dowiedz się, jak go znaleźć.
Osoba odpowiadająca za przeprowadzenie transformacji cyfrowej w firmie to ekspert, który posiada wiele kompetencji z różnych obszarów, zarówno w zakresie zarządzania, jak i IT.
Specjalista od transformacji cyfrowej, nazywany czasem digital transformation managerem, to zawód, który powstał stosunkowo niedawno, ale oferuje niesamowite perspektywy rozwojowe. W przypadku większości firm, które chcą utrzymać swoją pozycję na rynku, transformacja cyfrowa to przecież kwestia czasu. Ludzie odpowiedzialni za jej przeprowadzenie są niezbędni, a zapotrzebowanie na ich wiedzę dowodzi tylko, że automatyzacja procesów biznesowych, będąca jednym z elementów transformacji cyfrowej, nie zabiera ludziom pracy. Przeciwnie, przyczynia się do rozwoju nowych kompetencji, kreując stanowiska pracy wymagające specyficznych umiejętności i kreatywności. Nie bez powodu mówimy o tych ludziach knowledge workers. W tej chwili stanowią oni 70 procent pracowników Business Services Capgemini – Justyna Piwowarczyk, Center Director Business Services Europe, Capgemini
Według wyników badań CIMA, zebranych w raporcie „Agile Finance Revealed”, organizacje gotowe do szerszego wykorzystania technologii podnoszą swoją wydajność o 25%. O prawie tyle samo wzrasta też przychód „zwinnie” zarządzanych przedsiębiorstw. Transformacja cyfrowa jest dziś więc nie tylko koniecznością, ale uzasadnioną zmianą dla tych, którzy chcą skutecznie konkurować na rynku i poprawiać swoje wyniki – Jakub Bejnarowicz, Szef Cima
Poznaj 5 powodów, dla których każda organizacja myśląca o rozwoju w nowej rzeczywistości rynkowej i w erze czwartej rewolucji przemysłowej powinna zatrudnić specjalistę od transformacji cyfrowej.
1. Ekspert wybierze odpowiednie rozwiązania technologiczne
Transformacja cyfrowa wymaga wdrożenia rozwiązań technologicznych, na przykład wykorzystujących chmurę. Włączenie ich w strategię rozwoju przyniesie korzyści tylko wtedy, gdy będą one dopasowane do potrzeb konkretnej firmy. Niestety obecnie oferta na rynku technologicznym jest tak szeroka (a wciąż ulega poszerzeniu), że trudno wybrać rozwiązania idealnie wpisujące się w strategię konkretnego przedsiębiorstwa, a potem wdrożyć je w możliwie optymalny sposób. Specjalista, który umie przeprowadzić ten proces bezbłędnie, pomoże zaoszczędzić pieniądze, zapobiegając ślepemu inwestowaniu w technologię, która nie jest w danym przypadku potrzebna i wybrać tę, która sprawdzi się najlepiej.
2. Twoja firma będzie “agile”
Organizacja, która chce generować zyski, musi działać sprawnie – i to nie tylko wobec klienta, ale także wobec konkurencji. Nie jest to możliwe bez uwzględnienia w strategii rozwojowej rozwiązań technologicznych, które pozwolą np. szybko opracowywać i oferować nowe produkty. Bycie “agile” oznacza także umiejętność szybkiego eliminowania efektu wąskiego gardła i zwiększenia potencjału produkcyjnego. Zadaniem transformation managera jest zadbanie o to, by właśnie tak było.
3. Klient będzie pozostawać w centrum
W świecie technologii klient nie zawsze musi zdawać sobie sprawę ze swoich potrzeb – ludzie nie potrzebowali tabletów, dopóki producenci sprzętu ich nie przekonali, że warto posiadać takie urządzenie. Ale nie oznacza to, że można skupić się na rozwoju biznesu, zapominając o kliencie. Nadal niezwykle ważne jest jego doświadczenie związane z obcowaniem z naszą firmą i oferowanymi przez nas usługami lub produktami. Badania Capgemini pokazały, że aż jeden na pięciu klientów rezygnuje z usług firmy, jeśli choć raz nie odpowiadał mu sposób, w jaki go obsłużono, za to aż 81 procent z nich przystanie na wyższą cenę, jeśli uzyska większą satysfakcję w doświadczeniu usługi lub produktu.Tymczasem przeprowadzenie firmy przez proces transformacji cyfrowej jest pod tym względem ryzykowne. W końcu wdrażane rozwiązania z zakresu IT mają m.in. zwiększyć stopień automatyzacji pracy i zminimalizować koszty związane z obsługą klienta. Transformation manager potrafi jednak tak zarządzać tym procesem, by nigdy nie poczuł się on zaniedbany. A wręcz przeciwnie!
4. Zyskasz wizję na rozwój przedsiębiorstwa w kierunku digital
Zgodnie z badaniami MIT i Capgemini, wszystkie udane transformacje cyfrowe przedsiębiorstw zostały zainicjowane przez kierownictwo firmy i przeprowadzone zgodnie z opracowaną wcześniej wizją. Strategia wdrożenia transformacji cyfrowej w firmie jest niezwykle ważna, bo pozwala przekonać pracowników, że muszą być innowacyjni i działać we wspólnie wytyczonym kierunku. Pokazać im, że proces, który zachodzi w przedsiębiorstwie ma sens i przyniesie korzyści. Żeby jednak opracować strategię i wizję cyfrowej transformacji przedsiębiorstwa, trzeba posiadać wiedzę i doświadczenie w tym zakresie.
5. Technologia dopełni pracę ludzi
Rozwiązania technologiczne są tylko częścią transformacji cyfrowej, która nie ogranicza się tylko do wdrożenia ich w przedsiębiorstwie, ale także do całościowej zmiany podejścia do strategii rozwoju firmy. To najważniejszy powód, dla którego za jej przeprowadzenie powinna odpowiadać osoba o wiedzy zarówno z zakresu IT, jak i biznesu. Zadba ona o to, by to nadal ludzie pozostawali najważniejszym zasobem organizacji oraz o to, by technologia tylko umożliwiała im pełne wykorzystywanie swojego potencjału.
Jak znaleźć specjalistę od transformacji?
Osobę odpowiedzialną za przeprowadzenie tego procesu w firmie można zatrudnić na kontrakt w ramach standardowego procesu rekrutacyjnego. Ale w przypadku niewielkich organizacji jest to często rozwiązanie nieopłacalne z punktu widzenia finansowego.
Dobrym pomysłem w takiej sytuacji jest skorzystanie z usług niezależnego konsultanta, będącego specjalistą w zakresie transformacji cyfrowej. Wielu naszych klientów wybiera takie rozwiązanie. To rozsądne i opłacalne, bo klient wykorzystuje wiedzę i doświadczenie zdobyte na szeregu innych projektów i płaci tylko za czas wykorzystany na konkretne zadania, nie musi utrzymywać konsultanta na stałe. Problemem mogłaby być zresztą już sama rekrutacja na stanowisko specjalisty odpowiedzialnego za transformację cyfrową, bo osoby takie cenią sobie dużą dynamikę pracy wynikającą ze zmieniających się projektów – Justyna Piwowarczyk z Capgemini
Żeby zapewnić najlepsze wrażenia, my oraz nasi partnerzy używamy technologii takich jak pliki cookies do przechowywania i/lub uzyskiwania informacji o urządzeniu. Wyrażenie zgody na te technologie pozwoli nam oraz naszym partnerom na przetwarzanie danych osobowych, takich jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalny identyfikator ID w tej witrynie. Brak zgody lub jej wycofanie może niekorzystnie wpłynąć na niektóre funkcje.
Kliknij poniżej, aby wyrazić zgodę na powyższe lub dokonać szczegółowych wyborów. Twoje wybory zostaną zastosowane tylko do tej witryny. Możesz zmienić swoje ustawienia w dowolnym momencie, w tym wycofać swoją zgodę, korzystając z przełączników w polityce plików cookie lub klikając przycisk zarządzaj zgodą u dołu ekranu.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.