5 pytań do Dominika Kaczmarka, CEO Komsa Polska

Bartosz Martyka
Bartosz Martyka - Redaktor naczelny Brandsit
5 min


Bartosz Martyka: Jakie są obecnie największe wyzwania dla rynku dystrybucji w Polsce?

Dominik Kaczmarek, CEO Komsa Polska:


Faktory obecnie dotykające m.in. rynek dystrybucji w Polsce, dotyczą przede wszystkim zjawisk radykalnego wzrostu kosztu pieniądza (~4x YoY), kosztu hr, frachtu. Dodatkowo, spowolnienie dynamiki wzrostu przekłada się na wzrost rotacji towarów oraz widma niepewności w najbliższych okresach, której efekty jest ciężko przewidzieć. Łańcuchy dostaw wracają do normy, odnotowujemy obecnie tylko punktowe problemy w realizacji zamówień, jednakże skala jest wyraźnie mniejsza niż w okresach ostatnich dwóch lat.

Niniejszy „koktajl” sprawia, że obciążenia kosztowe, operacyjne dystrybutorów wzrastają, co przy bardzo umiarkowanych możliwościach kompensacji (marża, warunki z vendorami, klientami) jednoznacznie wpływa na rentowność biznesu. Adaptacja do zmienności warunków oraz właściwe planowanie przyszłości stanowią obecnie największe wyzwanie.


Jak na dystrybucję ICT wpływa fakt dynamicznego rozwoju rynku e-commerce w skali międzynarodowej?


Kanał e-commerce, dodatkowo wzmocniony w okresach lockdownów, jest wyraźnym elementem architektury rynku. Co oczywiście nie zmienia faktu, że jest on podatny na korekty wzrostów względem wcześniejszych okresów. Wygoda dostępu do produktów, zmiana nawyków społecznych oraz coraz to bardziej zautomatyzowane i efektywne modele dostaw oraz zwrotów według mojej oceny w dalszej perspektywie będą wzmacniały trend wzrostu omawianego kanału sprzedaży. Międzynarodowe zasięgi e-commerce mogą stać w sprzeczności z lokalną polityką danych vendorów, także rozwój w tej materii nie jest oczywisty.


Jakie są kierunki rozwoju dla KOMSA Polska? Jakie są priorytety firmy?

- Advertisement -

Celem KOMSA, oprócz dalszego rozwoju spółki pod kątem jej ekspozycji na rynku, w płaszczyźnie klientów oraz dostawców, pozostaje ochrona rentowności. Nasze działania skupiają się na optymalnym doborze mixu kanałów sprzedaży i vendorów. Intencją spółki nie jest bezkrytyczne nastawienie na zyskiwanie udziałów rynkowych, a świadoma alokacja zasobów. W kolejnym roku będziemy kontynuować m.in. budowę kanałów Commercial Resellers i Solutions, inwestując w automatyzację sprzedaży, projekt DaaS. W podejmowanych działaniach chcemy być personalnie obecni w relacjach z klientami i vendorami, zależy nam na utrzymaniu oczekiwanej responsywności zespołów oraz niesieniu faktycznego wsparcia w budowaniu wspólnego sukcesu.


Jakie znaczenie dla polskiego oddziału KOMSA ma połączenie firmy z Westcoast i rozwój Grupy na rynkach zachodnich?


Perspektywiczne połączenie KOMSA z Westcoast stworzy nową perspektywę rozwoju grupy, w ramach teatru operacji dystrybucji na rynku europejskim i wzmocnienia kompetencji. Docelowo przełoży się to oczywiście na możliwości wzrostu lokalnego, co w swoim czasie zamierzamy wykorzystać.


Jak podsumowałby Pan kończący się rok? Czego nauczyły polski biznes wydarzenia i problemy 2022 roku?


Ostatnie trzy lata to prawdziwy rollercoaster. Dodatkowo, w bieżącym roku nakładają się bezprecedensowo, oprócz kontynuacji okresu COVID, problemy wywołane wojną w Ukrainie i efekty prowadzonych przez lata polityk związanych z surowcami. Cała ta mieszanka przekłada się na Polskę w bardzo istotnym stopniu. Żyjemy w czasach niepewności, globalnej improwizacji. Jak pokazały ostatnie trzy lata, jako społeczeństwa międzynarodowe zdaliśmy ten test. Poradziliśmy sobie z okresem lockdownów, radzimy sobie z następstwami wojny. Przebudowujemy doktryny bezpieczeństwa energetycznego i militarnego Państw. Zakres zachodzących zmian w skali lokalnej, europejskiej, globalnej kreuje nową rzeczywistość dla nas wszystkich. Jakie będą jej końcowe efekty? Zobaczymy.

W okresie 2020-2021 mieliśmy do czynienia z dwucyfrowymi wzrostami, shortage, niską rotacją, rynek był rozgrzany, wpłynęło to rozluźniająco na rynek. W 2022 nastąpiło wyhamowanie, problematyka stokowa wróciła, wzrosły koszty operacyjne, także wzrosła wielopłaszczyznowa presja m.in. w dystrybucji – nastąpiło brutalne „przebudzenie”. Myśląc o nauce płynącej z bieżącego roku, podsumowałbym ją następująco: Musimy być gotowi na zmienność otoczenia, nie zaniechiwać ciągłej optymalizacyjnej kosztowej i procesowej, dynamicznie reagować na napotkane zmienności oraz uważnie planować alokację zasobów w przyszłości.

Udostępnij
Leave a comment

Dodaj komentarz