5 wskazówek, jak odtwarzać dane z kopii zapasowych

Newsroom BrandsIT
Newsroom BrandsIT - NewsRoom Brandsit
6 min

Obchodzony 31 marca Światowy Dzień Backupu przypomina o znaczeniu inteligentnego zarządzania danymi oraz o konsekwencjach braku ochrony informacji. Andrzej Niziołek, dyrektor regionalny Veeam Software w północnej i południowej części Europy Wschodniej, prezentuje pięć wskazówek dotyczących skutecznego odtwarzania danych z kopii zapasowych.

Z roku na rok obserwujemy coraz większe bogactwo danych i zasobów – rosną one w tempie nieobserwowanym wcześniej. Tak samo środowiska przetwarzania i przechowywania informacji stają się coraz bardziej złożone i wieloplatformowe, co sprawia, że zasoby informatyczne znajdują się  w bardzo wielu miejscach i tam też muszą być chronione.

Aby zabezpieczyć się przed ewentualnymi zagrożeniami, takimi jak ransomware, klęska żywiołowa czy błąd ludzki, Veeam rekomenduje zastosowanie zasady 3-2-1: stworzenie trzech kopii najważniejszych plików, które będą zapisane na dwóch różnych nośnikach, z czego jeden będzie przechowywany poza siedzibą biura. Ważne jest również zadbanie o odpowiednią ilość dodatkowej infrastruktury, aby zapewnić sobie wystarczającą moc obliczeniową. W innym przypadku może dojść do utracenia ciągłości przetwarzania danych, a tym samym zaprzestanie świadczenia usług. Takie wydarzenie miało ostatnio miejsce na naszym rynku. Sytuacja ta dobitnie unaocznia potrzebę nie tylko posiadania kopii zapasowych, lecz także regularnego testowania odtwarzalności, aby upewnić się, że firma ma dane oraz odpowiednią ilość infrastruktury potrzebnej do odtworzenia.

Co jest niezbędne do zapewnienia skutecznego procesu odtwarzania danych?

1. Właściwa klasyfikacja danych

Fundamentem każdej strategii tworzenia kopii zapasowych i odzyskiwania danych jest wiedza, jakie dane są w posiadaniu firmy oraz kto ma do nich dostęp. Niezależnie od tego, czy firma działa w segmencie MŚP czy jest to wielka korporacja, dane pozostają tak samo ważne. Przedsiębiorstwa definiują to, które aplikacje i procesy są krytyczne do tego, aby utrzymać ciągłość świadczenia usług, jaki jest akceptowany czas przestoju, kto ma dostęp do danych, w celu przewidzenia konsekwencje ich niespodziewanego przestoju. Wiedza dotycząca konsekwencji i związanych z nimi kosztów pozwala wypracować odpowiednie scenariusze postępowania, które pozwolą zapobiec potencjalnemu zdarzeniu lub zminimalizować jego skutki.

- Advertisement -

2. Rozważenie alternatywy

Małe firmy mogą mieć barierę wejścia, ale na polskim rynku istnieje bardzo wielu dostawców usług Backup-as-a-Service (BaaS), gdzie ta bariera jest praktycznie zerowa. W takim przypadku koszt oscyluje w okolicach kilkuset do kilku tysięcy złotych miesięcznie w zależności od sposobu realizowania usługi. Warto patrzeć szerzej i nie ograniczać się wyłącznie do opcji zakupu rozwiązania. W wielu sytuacjach można bowiem skorzystać z odpowiedniej usługi.

3. Backup to nie wszystko

Tworzenie kopii zapasowych danych jest regularnym działaniem operacyjnym, w ramach którego, podobnie jak w przypadku zakupu ubezpieczenia, prawdziwa wartość inwestycji jest widoczna tylko wtedy, gdy jest ona potrzebna – a to, co jest potrzebne, jest przywracane. Posiadanie kopii danych nie wystarczy, ale prawdziwy test tych kopii zapasowych przychodzi, gdy trzeba je odzyskać. Konieczne jest zatem sprawdzenie jakości kopii zapasowych i możliwości ich regularnego odzyskiwania. Jeśli organizacja korzysta z usług dostawcy BaaS, może skorzystać także z modelu Infrastructure-as-a-Service (IaaS) i odtworzyć zasoby od operatora chmurowego w sytuacji wystąpienia problemów w firmowym środowisku, np. serwerowni czy obiekcie data center.

4. Kompetencje

Osoby, które nie są wystarczająco dobrze przeszkolone lub nie przetestowały uprzednio całego procesu, mogą nie poradzić sobie z presją odzyskiwania danych po ataku ransomware, klęsce żywiołowej, a nawet popełnieniu błędu ludzkiego. Bardzo ważne jest to, aby osoby odpowiedzialne za proces odzyskiwania danych miały przebyte odpowiednie szkolenia oraz znały szczegółowo procesy. Chodzi o uniknięcie niepewności biznesowej oraz stwierdzenia, że strategia przywracania sprawności operacyjnej po awarii nie została właściwie wdrożona. Dzięki regularnemu sprawdzaniu jakości kopii zapasowych i możliwości ich pełnego odzyskania, przedsiębiorstwa będą miały pewność, że mogą z nich korzystać w przypadku najgorszego zdarzenia.

5. Nie bójmy się pytać o pomoc

Czasem mogą zaistnieć problemy, które mogą być wyzwaniem nawet dla wykwalifikowanych inżynierów. Support jest po to, aby z niego korzystać. Dobry dostawca usług tworzenia kopii zapasowych jest zaufanym partnerem – oferuje wsparcie i rozwiązuje problemy szybciej i sprawniej bez potrzeby powtórnego czytania odpowiednich instrukcji w dokumentacji – zwłaszcza w sytuacjach kryzysowych, kiedy czas jest na wagę złota.

Rynek kopii zapasowych i odtwarzania awaryjnego zmierza w kierunku większego uproszczenia procesów ochrony i zabezpieczania danych. Docelowo będzie to pełna automatyzacja procesu –  czyli sytuacja, w której są one wręcz samozarządzające się. Wykorzystując rozwiązania takie jak uczenie maszynowe (ang. Machine Learning) czy sztuczną inteligencję (ang. Artificial Intelligence), możliwe jest zmniejszenie kosztów i czasu poświęcanego przez personel IT na ręczne i pracochłonne zadania informatyczne, takie jak zarządzanie i przechowywanie danych, ponieważ samodzielnie zarządzające sobą zasoby poprzez naukę ochrony, za pomocą odpowiednich SLA – czyli umów o gwarantowanym poziomie usług (ang. Service Level Agreement) – metod i lokalizacji, zatroszczą się o zapewnienie osiągnięcia celów biznesowych lub zgodności z szerszymi projektami IT.

Udostępnij
Leave a comment

Dodaj komentarz

- REKLAMA -