Spada udział Tesli w rynku produkcji pojazdów elektrycznych

Klaudia Ciesielska

Rynek nowych samochodów pozostawał w cieniu niedoborów w łańcuchu dostaw i pandemii w 2Q22, ale nowe pojazdy energetyczne (NEV, w tym pojazdy elektryczne na baterie, hybrydowe pojazdy elektryczne typu plug-in i pojazdy z ogniwami paliwowymi) nadal osiągały lepsze wyniki niż pojazdy benzynowe i utrzymywały dodatni wzrost. Według danych TrendForce, całkowita sprzedaż pojazdów NEV w 2Q22 wyniosła 2,192 mln sztuk, wzrost o 53,5% r/r. Sprzedaż pojazdów elektrycznych z zasilaniem akumulatorowym (BEV) wyniosła 1,608 mln sztuk, wzrost o 64,9% r/r, a sprzedaż hybrydowych pojazdów elektrycznych typu plug-in (PHEV) wyniosła 580 000 sztuk, wzrost o 29% r/r.

W rankingach marek BEV, chociaż TESLA nadal znajduje się na szczycie listy, jej udział w rynku gwałtownie spadł, a udział firmy w rynku w jednym kwartale spadł z 20,1% w I kw. 22 do nowego minimum 15,9%. Ze względu na utratę mocy produkcyjnych pochodzących z fabryki TESLA w Szanghaju w kwietniu spowodowaną chińskimi środkami blokującymi oraz fakt, że masowa produkcja w zakładzie TESLA w Berlinie i zakładzie w Teksasie jeszcze się nie rozpoczęła, alokacja mocy stała się dla Tesli bolesnym doświadczeniem. Obecnie, oprócz pracowitego zwiększania masowej zdolności produkcyjnej swoich nowych fabryk, Tesla w lipcu zmodernizowała również swój zakład w Szanghaju, aby zwiększyć moce produkcyjne.

Drugie miejsce w rankingu BYD zapewniło bogactwo opcji pod względem modeli samochodów, a jego udział w rynku globalnym wzrósł z 9,3% w I kw. 22 do 11,2%. Chińskie marki znalazły się w sześciu z 10 najlepszych miejsc w rankingu w 2Q22 ze względu na ich ogromną przewagę rynkową. Wśród 10 najlepszych marek, których najważniejszym rynkiem nie są Chiny, są Hyundai i KIA. Ich głównymi rynkami dla pojazdów typu BEV są Korea Południowa, Europa i Ameryka Północna. Warto wspomnieć, że producenci luksusowych samochodów BMW i Mercedes-Benz wspięli się na 12. i 14. miejsce po przyspieszonym przejściu na pojazdy typu BEV.

Pod względem pojazdów PHEV, BYD zajął 1. miejsce ze sprzedażą 173 000 sztuk w 2Q22 i udziałem w rynku na poziomie 29,8%. Co więcej, oprócz innego producenta samochodów, który koncentruje się na PHEV, Li Auto, który znalazł się w rankingu, w pierwszej dziesiątce znalazły się również MG (przejęte przez Shanghai Automobile) i LYNK & CO (spółka joint venture założona przez Geely Automobile i Volvo), które skorzystały z rosnącego popytu na chińskim rynku krajowym. W przeciwieństwie do tego, PHEV na rynku europejskim odnotowały ujemny roczny wzrost przez dwa kolejne kwartały, hamując wzrost europejskich marek. PHEV to hybrydy, które nadal emitują węgiel podczas użytkowania, ale są uważane za dobrą alternatywę dla redukcji emisji dwutlenku węgla w dużych i wysokoemisyjnych pojazdach. Jeep, należący do Stellantis, utrzymuje się w pierwszej dziesiątce przez cztery kolejne kwartały po zdecydowanym przejściu na technologię pojazdów elektrycznych PHEV.

Chociaż dla procesów produkcyjnych na rynku motoryzacyjnym nadal pozostaje wiele przeszkód, TrendForce spodziewa się stopniowej poprawy warunków w drugiej połowie 22. Trend wzrostu pojazdów NEV pozostanie niezmieniony, a ogólna prognoza sprzedaży pozostaje optymistyczna. Oczekuje się, że wskaźnik penetracji pojazdów NEV na całym rynku motoryzacyjnym osiągnie 13% w 2022 roku.

Udostępnij
Leave a Comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *