Po raz pierwszy od pięciu lat rynek smartfonów w Europie notuje wyraźny wzrost. Według najnowszego raportu firmy Canalys, dostawy smartfonów na Starym Kontynencie wzrosły o 5%, osiągając przełomowy moment – po raz pierwszy od 2019 roku branża zaczęła odzyskiwać stabilność po kilku latach spadków spowodowanych m.in. pandemią COVID-19.
Największym beneficjentem tego trendu pozostaje Samsung, który utrzymuje pozycję lidera na europejskim rynku. Koreański producent zwiększył sprzedaż o 6%, osiągając wynik na poziomie 46,4 miliona urządzeń. Drugie miejsce stabilnie zajmuje Apple z dostawą 34,9 miliona smartfonów, a podium uzupełnia chińskie Xiaomi, które dostarczyło europejskim użytkownikom 22,2 miliona urządzeń.
W pierwszej piątce znalazły się także Motorola (8 milionów smartfonów) oraz Oppo (w tym OnePlus), które zanotowało 4,1 miliona sprzedanych jednostek. Dla Oppo to szczególnie pozytywna informacja, ponieważ firma po okresie nieobecności mocno skoncentrowała swoje działania na Europie, co przynosi już pierwsze efekty.
Ciekawym zjawiskiem obserwowanym obecnie na rynku smartfonów jest dynamiczny wzrost segmentu premium, czyli urządzeń, których cena zaczyna się od 800 USD. W Europie aż 30% wszystkich sprzedawanych smartfonów to właśnie modele z tej półki cenowej, co oznacza historyczny rekord. W liczbach bezwzględnych przekłada się to na imponujące 41 milionów urządzeń.
Z drugiej strony segmenty średniej klasy (między 400 a 799 USD) tracą nieco na znaczeniu, łącznie obejmując zaledwie 17% rynku. Stabilnie radzą sobie natomiast smartfony z niższego przedziału cenowego (200-399 USD), których udział wynosi 23%. Co interesujące, największy udział rynku obok modeli premium mają smartfony budżetowe poniżej 200 USD – to aż 30% wszystkich urządzeń. Są to przede wszystkim smartfony realizujące podstawowe funkcje, bez dodatkowych innowacji czy wyższej jakości materiałów.
W perspektywie nadchodzącego 2025 roku Canalys prognozuje istotne zmiany na rynku związane z nowymi regulacjami. Od połowy roku producenci będą zobligowani do zapewnienia minimum pięcioletniego wsparcia oprogramowania oraz aktualizacji zabezpieczeń. Nowe przepisy mogą mieć istotny wpływ na strategie producentów, w tym decyzje o wprowadzaniu konkretnych modeli smartfonów na rynek europejski. Będzie to z pewnością kluczowy czynnik kształtujący przyszłość branży w najbliższych latach.