Cisco przeszkoli 1,5 mln Europejczyków w umiejętnościach cyfrowych do 2030 roku

Cisco ogłosiło ambitny plan przeszkolenia 1,5 miliona osób w Unii Europejskiej z podstawowych umiejętności cyfrowych do 2030 roku, wspierając tym samym realizację strategii Cyfrowa Dekada 2030. Dzięki programowi Cisco Networking Academy firma nie tylko zapewni bezpłatne kursy dla obywateli UE, ale także przeszkoli 5 tysięcy instruktorów, którzy będą kształcić przyszłych specjalistów w kluczowych obszarach, takich jak sztuczna inteligencja, cyberbezpieczeństwo i analiza danych.

Izabela Myszkowska
Chuck Robbins, prezes Cisco_ Roxana Mînzatu, wiceprzewodnicząca wykonawcza Komisji Europejskiej ds. praw socjalnych i umiejętności

Cisco ogłosiło ambitny plan przeszkolenia 1,5 miliona osób w Unii Europejskiej z podstawowych umiejętności cyfrowych do 2030 roku. Informację tę przekazał CEO Cisco, Chuck Robbins, podczas unijnego Forum Zatrudnienia i Praw Socjalnych. Dodatkowo, firma zamierza przeszkolić 5 tysięcy instruktorów w kluczowych obszarach, takich jak sztuczna inteligencja, cyberbezpieczeństwo, analiza danych oraz cyfrowa transformacja przemysłu.​

Cisco Networking Academy: Fundament inicjatywy

Aby zrealizować te cele, Cisco wykorzysta swoje bogate zasoby edukacyjne oraz rozbudowaną sieć instytucji partnerskich w ramach Cisco Networking Academy. Program ten, działający od ponad 27 lat, współpracuje z ponad 3 tysiącami instytucji edukacyjnych i 7 tysiącami nauczycieli w UE, oferując szkolenia z zakresu umiejętności cyfrowych dostosowane do potrzeb rynku pracy. Od 1998 roku ponad 3,2 miliona Europejczyków skorzystało z kursów oferowanych przez Cisco Networking Academy.​

Bezpłatna edukacja cyfrowa dla Europejczyków

W ramach inicjatywy, Cisco zaoferuje bezpłatne kursy obejmujące:​

  • Podstawowe umiejętności cyfrowe, takie jak dostępna już ścieżka kursów Digital Literacy.​
  • Cyberbezpieczeństwo.​
  • Analizę danych.​
  • Internet rzeczy (IoT).
  • Sztuczną inteligencję.​

Celem jest zapewnienie obywatelom UE dostępu do umiejętności cyfrowych, zgodnie z celami strategii Cyfrowa Dekada 2030.​

Szkolenia dla edukatorów

Cisco planuje również przeszkolić 5 tysięcy nauczycieli-instruktorów w ciągu pięciu lat, aby przygotować ich do nauczania przyszłych specjalistów w szkołach średnich i wyższych. Szkolenia obejmą zagadnienia z zakresu sztucznej inteligencji – od poziomu podstawowego po średniozaawansowany – a także wpływu AI na cyberbezpieczeństwo, sieci komputerowe i inne obszary IT.​

Nowa ścieżka kształcenia: Cisco Industrial Networking

Wprowadzona zostanie również nowa ścieżka kształcenia – Cisco Industrial Networking – dostarczająca materiałów szkoleniowych dotyczących efektywności operacyjnej i energetycznej, przemysłu 4.0 oraz cyfrowych fabryk przyszłości. Szkolenia te mają pomóc pracownikom zdobyć kompetencje niezbędne w procesach cyfrowej transformacji przemysłu.​

Dostępność kursów w wielu językach

Aby zwiększyć dostępność kursów i umożliwić ich integrację z krajowymi systemami edukacyjnymi, Cisco Networking Academy będzie udostępniać treści w wielu językach europejskich, w tym w języku polskim. Firma będzie również współpracować z europejskimi partnerami edukacyjnymi, aby zapewnić bezpłatne moduły szkoleniowe dla nauczycieli, obejmujące obsługę platformy, dostosowanie programu nauczania oraz rozwój strategii dydaktycznych.​

Cisco Networking Academy w Polsce

W Polsce program Cisco Networking Academy działa od 2000 roku, a z jego kursów skorzystało już 410 tysięcy osób.Tylko w ubiegłym roku w Polsce z kursów Cisco skorzystało 73 tysiące uczestników, z czego ponad 51 tysięcy w ramach programów kształcenia w szkołach i na uczelniach, co stanowi drugi najlepszy wynik w całej Unii Europejskiej.​

Potrzeba edukacji cyfrowej w Polsce

Według indeksu gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego (DESI) opracowanego przez Komisję Europejską, w kategorii kapitału ludzkiego Polska zajmuje 24. miejsce wśród 27 krajów UE, plasując się poniżej średniej unijnej.Tylko 44% osób w wieku 16–74 lat posiada co najmniej podstawowe umiejętności cyfrowe (średnia UE to 56%), a tylko 21% posiada umiejętności ponadpodstawowe. W zakresie co najmniej podstawowych umiejętności informatycznych, Polska uzyskała wynik 46%, znacznie poniżej średniej unijnej wynoszącej 58%.​

Udostępnij