in

Beacony w szpitalach: asset tracking

Szpitale to przykład organizacji, w której wykorzystywany sprzęt niezbędny do leczenia i diagnozowania, jest często używany w wielu lokalizacjach (sale, oddziały, poczekalnie) i przez wiele osób (pielęgniarki, lekarzy, salowe, pracowników technicznych). Jest to zazwyczaj duża ilość sprzętu (od kilku tysięcy sztuk w szpitalu). Zasoby należące do szpitala wymagają zatem zarządzania: odpowiedniego monitorowania wykorzystania sprzętu, jego lokalizacji, śledzenia drogi, inwentaryzacji. Metod zarządzania zasobami technicznymi jest wiele, począwszy od metod manualnych, poprzez dedykowane systemy informatyczne. W artykule porównamy tradycyjny sposób śledzenia polegający na technologii RFID z nowoczesnym, realizowanym za pomocą beaconów.

Asset Tracking w szpitalach w tradycyjnym modelu

Asset Tracking, czyli śledzenie zasobów, czy zarządzanie aktywami jest dla wielu podmiotów – takich jak np. szpitale, gdzie mamy do czynienia z rozproszoną strukturą – kluczową sprawą. Sprzęt wykorzystywany w szpitalach z reguły posiada wysoką wartość, a dodatkowo jest wykorzystywany w wielu miejscach – wędruje pomiędzy piętrami i oddziałami. Są to m.in. urządzenia do dializ, pompy, ultrasonografy, monitory pracy serca, łóżka, czy wózki inwalidzkie. Często czas dostarczenia sprzętu jest bardzo ważny albo krytyczny. Jego szybkie zlokalizowanie jest niezmiernie ważne, gdyż pracownicy szpitali na poszukiwaniu sprzętu niestety często spędzają znaczną część dnia pracy. Co istotne okazuje się, że 10-20% sprzętu znika w ciągu roku ze szpitala (kradzieże, omyłkowe przekazanie sprzętu innej placówce). Wszystko to powoduje ogromne straty finansowe, organizacyjne, a co najważniejsze zmniejsza skuteczność leczenia i diagnozowania przez placówkę.

Dlatego też szpitale coraz częściej stosują tzw. Asset Tracking, czyli systemowe monitorowanie i zarządzanie sprzętem (zasobami). Jednym z tradycyjnych sposobów realizacji Asset Trackingu jest technologia RFID. Polega ona na tym, że sprzęt znakuje się znacznikami (kodami kreskowymi), a w szpitalu są odpowiednie bramki i punkty kontrolne RFID, które w niewielkiej odległości odczytują znacznik i dzięki temu identyfikują sprzęt.

Ta metoda ma niestety wiele wad:

  • konieczność instalowania bramek lub punktów kontrolnych,
  • niska dokładność lokalizacji sprzętu (dokładność odpowiada rozmieszczeniu bramek),
  • konieczność analizy lokalizacji bramek i uwzględnienia zmieniających się potrzeb np. w zależności od dyżuru,
  • stosunkowo wysoki koszt wdrożenia.

Technologia beaconów i rozwiązanie Aruba Networks

W nowoczesnym Asset Trackingu mamy do dyspozycji technologię beaconów. Beacony to małe urządzenia zawierające moduł Bluetooth Low Energy, który pozwala na długą pracę na zasilaniu bateryjnym – nawet do 4 lat. Beacony wysyłają sygnałem radiowym swój unikalny identyfikator, który odbierany jest przez  smartfony i inne urządzenia z interfejsem Bluetooth.. Same beacony nie wystarczą do realizacji Asset Trackingu, konieczny jest ekosystem urządzeń, które będą odbierały sygnał Bluetooth oraz oprogramowania do zbierania i prezentowania danych o położeniu urządzeń. Jednym z takich ekosystemów jest rozwiązanie Aruba Asset Tracking firmy Aruba Networks., Dane o położeniu znaczników zbierane są przez urządzenia umożliwiające bezprzewodowy dostęp do sieci LAN – WiFi access points (AP) wyposażone w odbiorniki Bluetooth.  Sprzęt szpitalny zostaje “oznaczony”” za pomocą urządzeń Aruba Tags. Punkty dostępowe monitorują wszystkie urządzenia Aruba Tags, a więc tym samym całe oznaczone wyposażenie szpitala. Lokalizacja urządzeń ustalana na bazie odległości od punktów dostępowych AP, z dokładnością do paru metrów. Taka kombinacja pozwala łatwo zlokalizować zasoby, a jednocześnie uzyskać większą wartość z istniejącej sieci bezprzewodowej. Aruba Asset Tracking udostępnia urządzenia do pracy wewnątrz pomieszczeń oraz do użytkowania zewnętrznego. Można zatem monitorować także sprzęt, który jest używany poza budynkami.

Użytkownicy systemu korzystają z mobilnej aplikacji stworzonej w graficznym edytorze  Aruba Meridian, które pozwala za pomocą dowolnego smartfonu lub tabletu z systemem iOS skonfigurować i monitorować położenia znaczników. Do skonfigurowania znacznika wystarczy zeskanować kod QR umieszczony z tyłu i wprowadzić odpowiednie dane takie jak nazwa urządzenia i jego ikonę. Po chwili możemy monitorować położenie urządzenia w czasie rzeczywistym.

Urządzenia zapisane w bazie danych mogą być opatrzone zdjęciem i innymi parametrami oraz mogą zostać przypisane do dowolnie skonfigurowanych kategorii. Daje to możliwość śledzenia lub wyszukiwania odpowiednich grup urządzeń np. wózki inwalidzkie. Sama aplikacja w bardzo łatwy sposób umożliwia lokalizowanie sprzętu – na planie/mapie budynku widać poszczególne urządzenia w czasie rzeczywistym, można wyszukać sprzęt lub grupę urządzeń danej kategorii. Wszystkie informacje są zapisane w chmurze, co gwarantuje niezawodność i dostęp do danych z dowolnego miejsca.

Inwestycja w Aruba Asset Tracking jest bardzo korzystna. Jest to rozwiązanie wykorzystujące i integrujące się z istniejącą siecią Wi-Fi. Samo wdrożenie jest możliwie najprostsze, niewymagające specjalistycznych przygotowań, konfiguracji oraz instalacji. Przykładowo koszt 50 Aruba Tags to 2000 $, a koszt mapowania i śledzenia około 2000 urządzeń to 9000 $ rocznie.

Należy zwrócić uwagę, że rozwiązanie Aruba Asset Tracking poprawia wykorzystanie sprzętu i umożliwia lepsze zarządzanie wolnymi zasobami. Wykorzystanie rozwiązania w zakresie monitorowania i śledzenia zasobów sprzętowych szpitala:

  • zwiększa wydajność pracowników, głównie pielęgniarek, salowych, obsługi technicznej,
  • zmniejsza całkowity koszt posiadania poprzez wykorzystanie istniejącej sieci,
  • zapewnia łatwe w użyciu wizualne widoki map, dzięki czemu zasoby można łatwo zlokalizować,
  • wspiera urządzenia mobilne, dzięki czemu personel może znajdować przedmioty w trakcie pracy.

– Nowoczesny Asset Tracking wydaje się niezbędnym krokiem w rozwiązaniach dla szpitali. Liczba coraz bardziej zaawansowanych urządzeń i sprzętu wykorzystywanego do leczenia oraz coraz wyższy koszt tych narzędzi powoduje konieczność stosowania adekwatnych rozwiązań służących do monitoringu, kontroli i inwentaryzacji – tłumaczy Tomasz Mańka z Innergo Systems. – Sytuacja na rodzimym rynku ochrony zdrowia wymusza na nas poszukiwanie rozwiązań które są nie tylko wydajne ale również niedrogie, łatwe w obsłudze i utrzymaniu. To niełatwe zadanie, ale rozwiązanie Aruba Asset Tracking wykorzystująca znaczniki w technologii beacon je spełnia – dodaje ekspert z Innergo Systems.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Chcesz wiedzieć więcej?
Zapisz się na nasz newsletter!
SUBSKRYBUJ
biznes

IT Kontrakt – nowy serwis dla pracowników

Złote Blachy

Policja uhonorowana „Złotymi Blachami 2017”