Branża ubezpieczeniowa postawi na telematykę?

Według styczniowych analiz firmy Gartner globalne wydatki przedsiębiorstw na rozwiązania technologiczne w 2018 r. mają wynieść aż 3,7 bln dolarów[1].  Znaczna część tych kosztów na pewno obejmie inwestycje branży ubezpieczeniowej – jak wynika z wyliczeń Gartnera, do końca br. nawet 80 proc. światowych towarzystw ubezpieczeniowych ma zamiar zainwestować we współpracę ze spółkami technologicznymi[2]. Naprzeciw potrzebom globalnych graczy wychodzą firmy takie jak polski software house Sparkbit, w portfolio którego znajduje się między innymi Octo U – system do analizy stylu jazdy i zachowań kierowców stworzony na zlecenie jednego z największych międzynarodowych dostawców usług telematycznych.

W odpowiedzi na dynamiczne zmiany na rynku ubezpieczeń software house’y oferują innowacyjne rozwiązania z zakresu oceny ryzyka, analizy danych czy wyceny szkód. Ubezpieczyciele coraz częściej stawiają na oferty typu UBI (ang. Usage-Based Insurance), w których wysokość składek zależna jest od stylu jazdy kierowcy, co przekłada się również na zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Za polisami UBI stoją skomplikowane systemy, w ramach których zbierane i analizowane są dane dotyczące zachowania użytkowników za kierownicą. Jednym z takich systemów jest Octo U – oparta o Big Data platforma, która bazuje na informacjach takich jak: położenie i prędkość pojazdu mierzonych w czasie rzeczywistym, warunki atmosferyczne, natężenie ruchu czy ograniczenia prędkości. System pozwala na wykrycie potencjalnie niebezpiecznych zachowań kierowcy np. przekroczenie prędkości, ostre wejście w zakręt, gwałtowne przyspieszenie lub hamowanie.

Aktualne trendy na rynku ubezpieczeń sprzyjają nowoczesnym rozwiązaniom. Jak pokazują statystyki firmy analitycznej Berg Insight, łączna liczba polis opierających się na telematyce w Europie wzrośnie w 2021 r. do 30 mln[3]. Z kolei Allied Market Research podaje, że wartość rynku UBI na świecie w 2022 r. może wynieść nawet 123 mld dolarów[4]. Liczby te wyraźnie wskazują na ogromny potencjał telematyki w biznesie, która przyczynia się do jego rozwoju i już teraz staje się podstawą działalności wielu firm ubezpieczeniowych.

[1] https://www.gartner.com/newsroom/id/3845563
[2] https://www.gartner.com/newsroom/id/3487817
[3] Insurance Telematics in Europe and North America – 3rd Edition, Berg Insight, 2017.
[4] Usage-Based Insurance Market: Global Opportunity Analysis and Industry Forecasts, 2014 – 2022, Allied Market Research, 2016.
Używamy plików cookie, aby zapewnić lepszą jakość przeglądania. Kontynuując korzystanie z tej witryny, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie.
Używamy plików cookie, aby zapewnić lepszą jakość przeglądania. Kontynuując korzystanie z tej witryny, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie.