Cyfryzacja polskiej branży budowlanej – jak radzą sobie polskie MŚP na tle Europy?

Izabela Myszkowska
Izabela Myszkowska - Redaktor Brandsit
4 min

Polska branża budowlana plasuje się na stosunkowo niskiej pozycji pod względem integracji cyfrowych technologii. Sytuacja ta się jednak szybko zmienia, a już co trzecia polska firma z sektora MŚP deklaruje, że digitalizacja jest dla niej priorytetem o wysokim, a nawet najwyższym znaczeniu. Tak wynika z badań przeprowadzonych przy współpracy konsultantów ConQuest z BauApp, wiodącym dostawcą rozwiązań cyfrowych dla branży budowlanej w Europie Środkowo-Wschodniej. Raport PropTech 2022 jasno wskazuje również, że wdrożenie określonych cyfrowych rozwiązań jest szansą na optymalizację wciąż rosnących kosztów realizacji projektów, które wynikają m.in. z wysokiej inflacji, rosnących cen materiałów budowlanych i braku siły roboczej.

Ostatnie lata to trwający boom na rynku budowlanym w Polsce, którego wartość, pomimo pandemii COVID-19, utrzymuje się na wysokim poziomie. Tylko w 2020 roku, polskie spółki z sektora budownictwa odnotowały ponad 48 mld zł przychodów. Wraz ze wzrostem przychodów rynek budowlany musi stawiać czoła spotykającym go wyzwaniom, jak wysoka i wciąż rosnąca inflacja, ograniczona dostępność oraz rosnące ceny materiałów budowlanych, a także brak siły roboczej. I tu z pomocą przychodzi digitalizacja procesów budowlanych, która jest jednym ze sposobów na optymalizację ryzyka i utrzymanie rentowności inwestycji.

Nie inaczej wynika z Raportu PropTech 2022 – „Innowacyjne technologie w polskim przemyśle budowlanym” opracowanego przez ConQuest dla BauApp, wiodącego dostawcy rozwiązań cyfrowych dla branży budowlanej w Europie Środkowo-Wschodniej. Autorzy raportu postanowili przeanalizować różne przeznaczone dla sektora budowlanego cyfrowe rozwiązania z całego świata. W ramach metodologii badań przedstawiciele ConQuest i BauApp spotkali się z liderami opinii i ekspertami polskiej branży budowlanej, aby wysłuchać ich opinii na temat dostępnych technologii. Raport jest podsumowaniem przeprowadzonych wywiadów i zawiera najważniejsze wnioski dotyczące kluczowych wyzwań i dalszego kierunku rozwoju polskiego budownictwa w zakresie i przy pomocy digitalizacji.

 – Cieszę się słysząc od deweloperów, generalnych wykonawców, inspektorów nadzoru, że digitalizacja procesów w ich organizacjach jest jednym z priorytetów. W ciągu ostatnich lat wielu z nich testowało różne narzędzia i systemy. Dziś, w oparciu o te doświadczenia, zaczynają budować własne standardy w zakresie digitalizacji. Wierzę, że liderzy branży budowlanej wezmą na siebie odpowiedzialność i wesprą swoich partnerów,
i podwykonawców w tej cyfrowej transformacji. Dlatego zdecydowaliśmy się ponownie przeprowadzić badanie, które bazuje na doświadczeniach największych firm budowlanych w Polscemówi Paweł Smolarek, Dyrektor ds. Nowych Technologii w BauApp.

- Advertisement -

Jakie kluczowe wnioski płyną z raportu ConQuest i BaupApp? Polska branża budowlana plasuje się na stosunkowo niskiej pozycji pod względem integracji cyfrowych technologii. Sytuacja ta się jednak szybko zmienia, a już co trzecia polska firma z sektora MŚP deklaruje, że digitalizacja jest dla niej priorytetem o wysokim, a nawet najwyższym znaczeniu. Konkretnie – aplikacje służące do zarządzania dokumentacją i procesami na budowie (rozwiązania typu CDE – Common Data Environment), prefabrykacja oraz big data to zdecydowanie najcześciej wskazywane przez top management i liderów opinii cyfrowe rozwiązania, które, ich zdaniem, mają wysoki wpływ na marżę i zyski oraz powinny być wdrożone jeszcze w tym roku.

– Spośród wszystkich respondentów, którzy zdecydowali się wziąć udział w badaniu, większość dostrzega intratność wprowadzania do codziennego użytku nowych rozwiązań takich jak systemy BIM, zaawansowana analityka danych czy całkowita rezygnacja z dokumentacji w formie papierowej. Można stwierdzić, że na rynku rośnie świadomość w zakresie rozwoju technologicznego i staje się on jednym z priorytetów – podsumowuje Mateusz Trybalski z ConQuest Consulting.

Udostępnij
- REKLAMA -