Czy etykieta może sprzedać Twój produkt? Czy warto zainwestować w dobry projekt etykiety?

Newsroom BrandsIT
Newsroom BrandsIT - NewsRoom Brandsit
10 min

Masz swój biznes? Czy wiesz jakie znaczenie ma etykieta w marketingu? Czy to możliwe, żeby dobra etykieta produktu zwiększała sprzedaż? W tym artykule odpowiem na te i inne pytania! Dowiesz się również jaka powinna być Twoja etykieta, gdzie i kto może wykonać projekt etykiety i czy warto w ogóle w to inwestować!

Element graficzny pełni bardzo ważną rolę w identyfikacji firmy na rynku. Nikt nie zwraca szczególnej uwagi na marki “brzydkie”m graficznie przestarzałe i jakoś tak.. nie podążające z duchem czasu. Nawet największe przedsiębiorstwa przechodzą rebrandingi, a małe firmy już od początku chcą na rynku wyglądać dobrze. Jak to zrobić? Rozwiązaniem jest projektowanie graficzne w Designer.pl! Niech za przykład posłuży etykieta produktu. Na początek trochę o jej roli i znaczeniu.

Jaką rolę spełnia etykieta produktu?

etykiety na wino

Etykieta na wino zaprojektowana w serwisie designer.pl

- Advertisement -

Podstawowa rola etykiety jest oczywista. Etykieta ma informować odbiorcę o produkcie. Odpowiednio zaprojektowana może w szybki sposób przekazać klientowi informacje o tym, co zawiera produkt, jak powinien być użytkowany, z jakich składników się składa lub czym się wyróżnia. Jednak w etykiecie kryje się więcej magii. I to dosłownie – dobrze zrobiona etykieta może oczarować odbiorców. Co to oznacza w rzeczywistości?

Etykieta promuje markę, podnosi prestiż danego towaru, sugeruje, że proponowane rozwiązanie jest innowacyjne i ciekawsze, niż opcja stworzona przez konkurencję. Z pozoru oczywisty element produktu, jakim jest etykieta odgrywa dużą rolę w sprzedaży. Nawet badania pokazują, że atrakcyjna etykieta sprawia, że jest on sprzedawany częściej.

Pomimo to, wciąż wielu małych producentów nie ma etykiet własnych produktów lub posiada je, ale nie przykłada szczególnej wagi do jej wyglądu. Dlaczego? Często problem leży w finansach. Producentom wydaje się, że dobre projekty pochłoną dużą część budżetu, bo przecież współpraca z agencją jest kosztowna. Z kolei szukanie dobrego grafika na własną rękę zajmie duża czas a i efekty mogą być niezadowalające. Są też rozwiązania w formie konkursów graficznych, gdzie można otrzymać kilkanaście prac od różnych grafików i wybrać ten najlepszy. Ale wtedy pojawia się pytanie czy warto inwestować w etykietę? Czy rzeczywiście jest to ważny element produktu czy tylko ładny dodatek?

Niektórym wydaje się, że umieszczenie niezbędnych informacji na etykiecie wystarczy, aby odbiorca wiedział z czym ma do czynienia. Bo przecież nikt dokładnie nie czyta tych “nalepek na towarze”. Niestety jest to ogromny błąd. Jak produkt ma zwrócić na siebie uwagę będąc wśród produktów konkurencyjnych? Każdy producent walczy o zostawienie śladu w głowie odbiorcy i chce aby etykieta budziła pozytywne skojarzenia. Warto wiedzieć, że dobrze zaprojektowana etykieta może zdobyć nowych klientów.

Dlaczego etykieta jest ważna? Przykład z życia wzięty

Wydaje Ci się, że Ty jako klient nie przykładasz dużej wagi do etykiet? Niestety, jeśli odpowiedziałeś twierdząco, to muszę Cię wyprowadzić z błędu. Przypomnij sobie wizytę w sklepie spożywczym za granicą, gdzie nie znasz żadnego produktu i musisz wybrać choćby jeden, dowolny towar, np. mleko. Już przy wyborze tak podstawowych dóbr pojawia się kłopot, ponieważ bez znajomości etykiet reprezentujących marki, musisz poświęcić więcej czasu, żeby zdobyć choćby podstawowe informacje o produkcie. Cały proces podejmowania decyzji się wydłuża.

Jednak patrząc na to z drugiej strony – gdy jesteś przed półką, gdzie etykiety są dla ciebie znane, nawet nie zastanawiasz się jak wygląda etykieta, po prostu wybierasz ulubiony produkt. Jednak warto zauważyć, że w tej sytuacji krok zapoznawania się z etykietami jest już dawno za tobą. Już dokładnie wiesz co oferuje dany produkt, jaki ma skład czy jakie certyfikaty, dlatego nie musisz się nad tym już zastanawiać. Aby Twoje produkty zaistniały i wyróżniły się spośród produktów konkurencyjnych musisz mieć naprawdę dobrą i zwracającą uwagę etykietę.

Dlaczego etykietę nazywamy “niemym sprzedawcą”?

etykieta na miod

Nowoczesny projekt etykiety na miód, wygrana w konkursie na projekt etykiety

Etykiety mają naprawdę potężną moc. Choćby dlatego, że oddziałują na zmysł wzroku, który u większości z nas odgrywa pierwsze skrzypce w procesie poznawczym. Można zapytać, jak to przekłada się na sprzedaż? Otóż oprócz przyciągania uwagi, etykiety dodają produktom unikalności i pozwalają wyrazić specyfikę i cechy produktu, aby klient od razu wiedział z czym ma do czynienia. Przykładowo posiadając naturalny miód z ekologicznej pasieki można użyć specjalnie dobranych kolorów, fontów czy nawet kształtu etykiety, żeby odbiorca od pierwszego spojrzenia wiedział, że patrzy na ekologiczny produkt. Twórcy etykiet doskonale wiedzą jakimi elementami zagrać, aby wyrazić specyficzne cechy. Jest to ważne nie tylko w sklepach wielkopowierzchniowych, gdzie kilkanaście podobnych do siebie produktów ze sobą konkuruje, ale wszędzie tam, gdzie toczy się codzienna walka o klienta – czyli niemal w każdej branży.

Oczywiście ładnej, lub inaczej mówiąc unikatowej, oryginalnej i zaskakującej etykiety oczekują też klienci. Warto mieć na uwadze, że nie zawsze ich zakupy są w pełni przemyślane i racjonalne. Często wybierają produkty, które wyróżniają się estetyką, płacąc przy tym niekoniecznie za to czego im rzeczywiście potrzeba, ale za to co im się podoba. Tak więc dobrze zaprojektowana etykieta może być skuteczniejszą reklamą niż gratisowe próbki czy pokazy. Właśnie dlatego w branży etykietę nazywa się “niemym sprzedawcą”.

Kto może wykonać projekt etykiety? Gdzie szukać wykonawcy?

etykieta piwo

Projekty etykiet na piwa kraftowe są ostatnio szczególnie popularne

Proces tworzenia etykiety należy oddać w ręce fachowca, który wie jak dobrać kształt, wielkość i krój liter, kolory oraz przekaz, który za sobą niosą, rodzaj zastosowanej kompozycji, symbole oraz całą stylistykę projektu. Specjaliści doskonale wiedzą, w którym miejscu umieścić nazwę, hasło reklamowe czy logo, aby spełniało swoją rolę. Ich decyzje najczęściej są poparte ogólnodostępnymi, widniejącymi od lat badaniami oraz wiedzą z psychologii poznawczej. Co ważne, każdy element składowy etykiety powinien współgrać z innymi, aby kompozycja była spójna, przyciągająca wzrok i ciekawa. Pojawia się pytanie, gdzie znaleźć dobrego specjalistę, którego projekt spełni Twoje oczekiwania?

Możliwości jest kilka. Można na własną rękę szukać grafika, który podejmie się wyzwania. Jednak znalezienie specjalisty, a znalezienie dobrego specjalisty to dwie różne rzeczy. Obecnie na rynku jest masa grafików, którzy oferują wykonanie poszczególnych projektów, często za wręcz symboliczne kwoty! Niektórzy ulegają pokusie decydując się na takie usługi, jednak późniejsze efekty nie są zbyt zadowalające, czego można się spodziewać po cenie. Oczywiście cena nie zawsze wyznacza jakość, jednak odnaleźć się w gąszczu projektantów, przebrnąć przez wszystkie portfolia i wybrać dobrego specjalistę to nie lada wyzwanie. Można również oddać sprawy w ręce agencji, która na podstawie briefu i sugestii wykona zlecenie. Są różne agencje, jednak na podstawie portfolio, opinii i ogólnej ocenie można wybrać coś ciekawego. Jednak na pewno będzie to odczuwalne finansowo, ponieważ agencje z reguły są droższe niż pojedynczy graficy.

etykieta chleb bio

Konkurs na etykietę chleba żytniego 100% bio

Możesz też postawić na profesjonalne projektowanie etykiet, gdzie sam ustalasz cenę, liczbę prac graficznych i warunki! Działa to w ten sposób, że po przedstawieniu czego oczekujesz twój konkurs pojawia się na platformie, do której dostęp mają graficy z całej Polski. W oparciu o Twoje potrzeby i wymagania przesyłają oni swoje projekty graficzne. Po kilku dniach pod Twoim konkursem widnieje kilkanaście lub kilkadziesiąt propozycji, spośród których wybierzesz tą, która odpowiada Twoim potrzebom. Jeśli masz jakieś uwagi do projektu, również możesz poprosić grafika o zmianę poszczególnych elementów. Wszystko odbywa się na jednej platformie, a po wytypowaniu zwycięzcy i zakończeniu konkursu dostajesz wszystkie prawa majątkowe do projektu, więc możesz z niego dowolnie korzystać. Jest to o tyle wygodne rozwiązanie, że nie dostajesz jednego projektu a kilkadziesiąt, więc jeśli coś nie trafi w Twój gust, po prostu poczekasz na kolejne projekty, w ramach jednego konkursu.

Bez wątpienia dobrze zaprojektowana etykieta jest jedną z lepszych form reklamy. Ma ona wpływ na postrzeganie marki i wpływa na wzrost sprzedaży. Dzięki zwracających uwagę etykietom możliwe jest zdobycie nowych klientów i kto wie – może utrzymanie ich na dłużej. Jeśli zastanawiasz się, czy inwestycja w przemyślane i unikalne etykiety ma sens, to wiedz, że zdecydowanie tak.

Udostępnij
Leave a comment

Dodaj komentarz

- REKLAMA -