• Reklama
  • Zakładki
  • Kastomizacja
  • Newsletter
BrandsIT
POWIADOMIENIA Pokaż więcej
Najnowsze
Koncert, Palion, roblox, ing
Zobacz pierwszy koncert polskiego wykonawcy w Robloxie
Rozrywka Work&Life
dane, cyfryzacja, technologia, IT
Technologia dla wszystkich: jak zwiększyć dostępność cyfrową?
Tech Biznes Technologia
hpe
HPE wprowadza nową generację serwerów do przechowywania danych
Rozwiązania Technologia
Piotr Kawecki, ITBoom
Branża IT – jakie będzie kolejne 12 miesięcy?
Branża IT Biznes
Sony, SRG-A40 i SRG-A12, PTZ
Sony poszerza ofertę kamer PTZ
Rozwiązania Technologia
  • Biznes
  • Pieniądze
  • Rynki
  • Polityka
  • Technologia
  • Eco
  • Work&Life
  • MAGAZYN
  • Opinie
Czytasz: Dotychczasowe zmiany na dobre zagoszczą na rynku pracy w 2023 roku
Aa
BrandsITBrandsIT
  • Technologia
  • Biznes
  • Branża IT
  • Świat
  • Pieniądze
    • Inwestycje
    • Kryptowaluty
    • NFT
    • Praca
  • Polityka
    • Polska
    • Europa
    • Świat
  • Technologia
    • Startup
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Rozwiązania
    • Gaming
    • Tech Biznes
  • Eco
    • Czysta energia
    • Pogoda i nauka
    • Pojazdy elektryczne
    • Polityka klimatyczna
  • Work&Life
    • W pracy
    • Miasto
    • Nauka
    • Rozrywka
    • Moda
  • Biznes
    • Branża IT
    • Branża deweloperska
    • Branża przemysłowa
    • Branża transportowa
    • Podatki i koszty
Follow US
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Polityka plików cookies
  • Oświadczenie o prywatności
© 2017-2022 BrandsIT. Brands Stream Sp. z o.o. All Rights Reserved.
BrandsIT > Pieniądze > Praca > Dotychczasowe zmiany na dobre zagoszczą na rynku pracy w 2023 roku
Praca

Dotychczasowe zmiany na dobre zagoszczą na rynku pracy w 2023 roku

Natalia Zębacka 4 tygodnie temu 5 min czytania
Udostępnij
5 min czytania
Kompetencje cyfrowe, praca
Udostępnij

W ciągu ostatniego roku zaszły tak znaczące zmiany dla polskich firm, że dostosowanie się do nich to nie wybór, a konieczność. Są one pokłosiem dwuletniej pandemii, wojny w Ukrainie, nowych zagrożeń, w tym również cybernetycznych. – Żyjemy w czasach niepewności. To, co wydawało się zupełnie nierealne jeszcze 2-3 lata temu, teraz stało się faktem. Firmy nie mogą funkcjonować jak dawniej, muszą przystosować się do nowych realiów – mówi Robert Tomaszewski, Business Development Director  z Altkom Akademii.   

Jak wynika z raportu Altkom Akademii „Rynek szkoleniowy w czasach niepewności” pandemia COVID-19 wymusiła na wielu organizacjach zmianę sposobu pracy. Najbardziej widocznym jej skutkiem było przejście na formę zdalną. Dla wielu pracowników oznaczało to dużą zmianę w sposobie komunikowania się z zespołem, zarządzania nim, a także wiązało się z potrzebą wykorzystywania narzędzi, które do tej pory były używane w znikomym zakresie, jak np. komunikatory internetowe.

Praca zdalna i cyberbezpieczeństwo

– Jeszcze rok temu wydawało się, że praca zdalna będzie rozwiązaniem tymczasowym. Teraz już wiemy, że w 2023 r. zmienią się przepisy i ten tryb pracy zostanie uregulowany w Kodeksie pracy. W związku z tym obserwujemy rosnącą potrzebę szkoleń związanych z zarządzaniem zespołem online, zespołem rozproszonym, ale też cyberbezpieczeństwem – mówi Robert Tomaszewski z Altkom Akademii.   

Wzrost zagrożeń cybernetycznych spowodowała najpierw pandemia (systemy i procedury firmowe nie były gotowe na taką skalę pracy zdalnej) oraz wojna w Ukrainie (większa liczba ataków hakerów).

– Najbardziej zagrożone na ataki są małe i średnie firmy, które mają olbrzymie braki w zabezpieczeniach przed cyberatakami. Mimo że większe przedsiębiorstwa są zazwyczaj w pełni świadome zagrożenia przed hakerami, to również tam zdarzają się niedociągnięcia i błędy – mówi Dominik Węglarz, ekspert z Altkom Akademii.  

Pokolenie Z i work-life balance

Firmy stoją też koniecznością kompleksowych zmian, jakie wymuszają na nich potrzeby pracowników. Według danych GUS już za dwa lata ponad 27 proc. z nich będzie należeć do pokolenia Z, czyli osób urodzonych po 1997 r. Odrzucają oni wywodzącą się jeszcze z lat 90. ideę kultu pracy. Łatwiej rezygnują z pracy, gdy im nie odpowiada. Wychodzą z założenia, że praca ma dawać im nie tylko pieniądze, ale też zawodową satysfakcję. Dla Zetek ważny jest work-life balance i dbałość o zdrowie psychiczne.

Jak pracować z pokoleniem Z? Dzisiejsi liderzy powinni przede wszystkim nastawić się na partnerskie relacje z pracownikami. Chodzi przede wszystkim o zrozumienie ich potrzeb, rozeznanie w ich mocnych stronach, docenianie ich zaangażowania.

– Na pozór wydaje się to proste, ale nawet menedżerowie z lat 2000. mogą mieć z tym problem. Powierzenie im zarządzania zespołem ludzi o zupełnie innych postawach i wartościach może być dla nich dużym wyzwaniem, dlatego na naszych szkoleniach uczymy dobierania właściwych metod zarządzania różnorodnym zespołem – dodaje Natalia Gozdowska, Business Development Director w Altkom Akademii.  

Czterodniowy dzień pracy i cyfryzacja

Prognozuje się zresztą, że work-life balance może być jednym z najważniejszych trendów 2023 r. Jak wynika z raportu Altkom Akademii przedstawiciele poszczególnych firm częściej zauważają, że konieczne jest zwiększenie nacisku na szkolenia miękkie, w tym radzenie sobie ze stresem, zarządzanie trudnymi emocjami, zdrowie psychiczne. To wpisuje się w kolejną ideę, o której mówi się coraz głośniej, a mianowicie 4-dniowy tydzień pracy. Wiele krajów testuje bądź już testowało to rozwiązanie, m.in. Holandia, Wielka Brytania czy kraje skandynawskie. Testy wykazały bardzo wysoki wzrost produktywności pracowników oraz spadek ich poziomu stresu i wypalenia zawodowego. Dochody firm nie spadły, a wręcz wzrosły. Wpływ na gospodarkę był więc pozytywny.

– W nowym sposobie zarządzania jedną z najważniejszych kompetencji menedżera jest empatia. Jest mentorem, ale takim, który sam również uczy się od pracowników. Przede wszystkim wie, jakie są ich potrzeby, by pracowali efektywnie. Dlatego idea 4-dniowego tygodnia pracy jest jak najbardziej realna do wdrożenia w przyszłości – mówi Natalia Gozdowska z Altkom Akademii.

Wyzwaniem dla firm w nadchodzącym 2023 roku będzie też cyfryzacja. Nawet jeśli większość z organizacji zdaje sobie sprawę z konieczności wprowadzania rozwiązań cyfrowych, to brakuje specjalistów, którzy mogliby je wdrożyć w życie. W Polsce niedobór pracowników IT wynosi ok. 25 tys. Przyrost ich liczby jest zbyt wolny w stosunku do tempa rozwoju gospodarki, co w średnim i długim okresie może być hamulcem rozwojowym naszego kraju. Rozwiązaniem może być podnoszenie kwalifikacji z zakresu IT w istniejących zespołach poprzez szkolenia. Jest to dodatkowy atut dla pracodawcy – pracownicy chętnie zostają w organizacji, która może zbudować im ciekawą ścieżkę kariery zawodowej.


Źródło: Altkom Akademia

Skomentuj Skomentuj

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

- Reklama -

© 2017-2023 BrandsIT. Brands Stream Sp. z o.o. All Rights Reserved.

  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Polityka plików cookies
  • Oświadczenie o prywatności
Zarządzaj swoją prywatnością
We use technologies like cookies to store and/or access device information. We do this to improve browsing experience and to show personalized ads. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zarządzaj opcjami
{title} {title} {title}

Removed from reading list

Undo