W świecie, gdzie zrównoważony rozwój i ekologia stają się coraz bardziej priorytetowymi zagadnieniami, innowacje w dziedzinie technologii są kluczowe. Japoński gigant motoryzacyjny Nissan Motor Co. znalazł sposób na nadanie drugiego życia zużytym bateriom z ich elektrycznych samochodów Leaf.
Drugie życie dla starych baterii
Nissan Leaf to jeden z najpopularniejszych samochodów elektrycznych na świecie, z ponad 650 000 sprzedanymi egzemplarzami. Co ciekawe, akumulatory tych pojazdów często zachowują swoją pojemność ładowania dłużej niż żywotność samochodu. Nissan, we współpracy z JVCKenwood Corp. i 4R Energy Corp., opracował przenośne źródła zasilania, które wykorzystują te stare baterie.
Cena
W Japonii, 14,4-kilogramowe przenośne źródło zasilania jest dostępne za 170 500 jenów (około 4830 złotych). Co ważne, sprzedaż zagraniczna tych urządzeń nie jest jeszcze ustalona, co sugeruje potencjalne ekspansje na inne rynki w przyszłości.
Techniczne aspekty
Każdy Nissan Leaf używa 48 modułów baterii. W przenośnych elektrowniach wykorzystuje się tylko dwa z tych modułów, co pokazuje, jak efektywnie można je ponownie wykorzystać. Urzędnicy Nissana podkreślają, że baterie są testowane po tym, jak ich właściciele przestają je używać, i tylko te, które nadal mogą utrzymać ładunek, są ponownie wykorzystywane.
Produkcja akumulatorów do pojazdów elektrycznych (EV) jest procesem, który wykorzystuje drogie i rzadkie metale, a także generuje emisje gazów cieplarnianych. Dlatego ich ponowne wykorzystanie ma kluczowe znaczenie dla zrównoważonego rozwoju.
Nie można przecenić znaczenia takich inicjatyw w kontekście globalnych wyzwań ekologicznych. To dowód na to, że przemyślane podejście do technologii i zasobów może przynieść korzyści zarówno dla ludzi, jak i dla planety.