Działy IT mogą być osią przyszłych sukcesów firm

Bartosz Martyka
4 min

Działy IT – o ile tylko będą w stanie na bieżąco dostosowywać się do zmieniających się wymagań biznesowych staną się jednym z podstawowych filarów działalności przedsiębiorstw, niezależnie od ich profilu. Obecnie tylko 21% z nich jest wystarczająco sprawna, a co szósty menedżer przyznał, że opieszałość IT spowodowała wymierne straty biznesowe – pokazało badanie Dell EMC.

Badanie zostało zrealizowane na przełomie października i listopada 2017 roku wśród 200 polskich przedsiębiorstw zatrudniających powyżej 50 osób. Wyłączona z niego była administracja państwowa, placówki edukacyjne oraz szpitale. Na zlecenie firmy Dell EMC firma badawcza IDC zapytała o opinię w wytypowanych firmach prezesów, członków zarządu, dyrektorów i szefów jednostek oraz działów, którzy – w większości nie kierując działami IT – są osobami decyzyjnymi, kształtującymi strategię biznesową oraz IT swojego przedsiębiorstwa.

Dobrą wiadomością dla naszych CIO jest fakt wyraźnej zmiany sposobu postrzegania ich i ich działów przez pozostałą kadrę zarządzającą. Wprawdzie ciągle jeszcze co trzeci menedżer uważa, że dział IT jest „tylko” niezbędnym kosztem, to aż 61% z nich ma już diametralnie inną opinię. Dla nich działy IT są katalizatorami efektywności biznesowej, źródłem przewag konkurencyjnych oraz potencjalnym generatorem dodatkowego wzrostu przychodu. To jednak nie oznacza, że CIO nie muszą zmagać się z przeszkodami. Tylko 6% firm nie dostrzega obecnie żadnych barier. Wyzwanie cały czas stanowi przekonanie zarządów do inwestycji w IT oraz wykazanie policzalnego zwrotu z inwestycji, jak również niedobór wykwalifikowanej kadry. Z pomocą mogą przyjść doradcy zewnętrzni, tacy jak firmy z rodziny Dell Technologies i ich partnerzy – Dariusz Piotrowski, Dyrektor Generalny Dell EMC Polska

Bardzo ważna jest szybkość reakcji działów IT na potrzeby biznesu – obecnie tylko 21% z nich jest wystarczająco sprawna, a co szósty menedżer przyznał, że opieszałość IT spowodowała wymierne straty biznesowe – dodaje Dariusz Piotrowski.

REKLAMA

Z przeprowadzonego badania wynika, że obecnie zmiany w sposobie prowadzenia przedsiębiorstw są przede wszystkim wywoływane przez czynniki zewnętrzne. Według respondentów najważniejszymi inicjatorami transformacji są*: zmieniające się oczekiwania klientów (77% wskazań), dostępność nowych technologii (65%), pojawianie się konkurentów spoza branży (33,5%), zmiana ekosystemu branżowego (26,5%) oraz nowe modele biznesowe (15%). Prawie trzy czwarte menedżerów potwierdziło, że w ich branży ma miejsce transformacja cyfrowa. Jednocześnie określili, że jej głównymi, biznesowymi celami są: poprawa jakości oraz uatrakcyjnienie oferty produktowej i usługowej (67,5%), jak również redukcja kosztów (60%).

Firmy planują osiągnąć założone cele m.in. poprzez* wdrażanie cyfrowych kanałów sprzedaży (73,5% już to robi lub planuje zrobić w ciągu najbliższych dwóch lat), automatyzację oraz analityczne wykorzystywanie dostępnych z różnych źródeł danych biznesowych (co drugie przedsiębiorstwo). Technologie mobilne i digitalizacja wewnętrznych procesów to kolejne czarne konie biznesowego wyścigu technologicznego – wskazywane przez ponad 80% respondentów jako obszary zachodzącej w ich przedsiębiorstwach transformacji cyfrowej. Niestety, nadal niedocenione pozostają technologie, które mogłyby zapewnić polskim firmom wyraźną przewagę konkurencyjną, czy to w zakresie innowacyjności rozwiązań, czy efektywności biznesowej: sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe (71% firm nie planuje zajmować się tym tematem przez najbliższe 2 lata), usługi w „chmurze” (54% wskazań na „nie”), czy rozwiązania technologiczne mające za zadanie poprawę wydajności i satysfakcji pracowników (45% negatywnych odpowiedzi).

Przed polskimi CIO w najbliższym czasie wiele wyzwań, ale też i szans związanych cyfryzacją i transformacją biznesu. Jeśli uda im się poradzić sobie ze zidentyfikowanymi barierami (w tym przede wszystkim – deficytem wiedzy na rynku), poprawić czas reakcji i zaangażowanie w projekty biznesowe wymagające ich współpracy, działy IT będą mogły stać się jednym z najważniejszych filarów działalności przedsiębiorstw, w sposób aktywny i strategiczny przyczyniającym się do osiąganych sukcesów biznesowych.

*Wskazania procentowe nie sumują się do 100% ponieważ respondenci mogli wskazać więcej niż jedną odpowiedź na pytanie.