Etyka AI i bezpieczeństwo w epoce chmury – Co powstrzymuje firmy przed cyfrową transformacją?

Wrocław
Klaudia Ciesielska
2 min

Firmy poszukują nowych dróg w celu promowania wzrostu i kontroli kosztów. Według najnowszego badania opublikowanego przez Unisys, mimo spowolnienia gospodarczego, przedsiębiorstwa są zdecydowane na inwestowanie w umiejętności cyfrowe. Ale czy to jest wystarczająco proste?

Badanie Unisys pokazało, że aż 85% firm inwestuje w technologie chmurowe, ale tylko 19% wykorzystuje je skutecznie. Czyli mówiąc inaczej, wiele firm wciąż pozostaje w fazie ‘eksperymentalnej’, nie zdając sobie sprawy z potencjału, który oferuje chmura. 

Deficyty talentów

Jednym z głównych problemów, który powstrzymuje pełne wykorzystanie potencjału chmurowego, jest brak wykwalifikowanego personelu. Co więcej, 42% dyrektorów IT wyraziło zaniepokojenie tym, jak edukować swoich pracowników w zakresie nowych technologii. Firmy zaczynają dostrzegać, że komunikacja i umiejętności osobiste są równie ważne jak techniczna wiedza.

REKLAMA

Innym wyzwaniem jest zintegrowanie sztucznej inteligencji (AI) z działalnością. Tylko 15% firm to zrobiło, podczas gdy pozostałe 85% wciąż się waha. Co więcej, 55% firm przyznaje, że nie do końca rozumie etyczny wpływ AI. W odpowiedzi na to, najważniejszym podejściem dla większości respondentów jest zaangażowanie ludzi w regularne sprawdzanie modeli i wyników AI, co podkreśla potrzebę odpowiedzialności i etyki w implementacji AI.

Zabezpieczenia i cyberbezpieczeństwo

Z punktu widzenia bezpieczeństwa, tylko 58% firm przyjmuje proaktywne podejście, podczas gdy reszta jest reaktywna. To pokazuje, że istnieje jeszcze wiele do zrobienia w zakresie zabezpieczeń i zarządzania ryzykiem cybernetycznym.

Podejście do zarządzania inwestycjami w technologię musi być wielowymiarowe. Fakt, że firmy są zdeterminowane do inwestowania w umiejętności cyfrowe jest zachęcający, ale z wyzwaniami zarządzania, etyką i bezpieczeństwem, potrzeba znacznie więcej niż tylko chęci. Ponowna kalibracja podejścia korporacyjnego może pomóc firmom szybciej wdrażać korzyści biznesowe.

Jest to długa droga do przebycia, ale z właściwym podejściem i inwestycjami, firmy mogą naprawdę wykorzystać innowacje cyfrowe do kierowania swoim wzrostem, nawet w trudnych czasach.