Grupa Asbis – wyniki lepsze niż oczekiwania

Newsroom BrandsIT
Newsroom BrandsIT - NewsRoom Brandsit
6 min

ASBISc Enterprises Plc wypracował bardzo dobre wyniki finansowe w okresie zarówno pierwszych trzech  kwartałów tego roku, jak i w samym III kwartale 2018 r. Przychody ze sprzedaży w okresie trzech kwartałów 2018 r. wyniosły blisko 1,5 mld USD w porównaniu do 0,9 mld USD w analogicznym okresie ubiegłego roku, co oznacza wzrost o 59 proc. Zysk brutto zwiększył się o 37 proc. do 68,8 mln USD z 50,2 mln USD w I-III kw. 2017 r. Zysk netto w okresie I-III kw. 2018 r. wzrósł ponad dwukrotnie, do 7,1 mln USD z 3,1 mln USD w porównywalnym okresie ubiegłego roku. W samym III kw. 2018 r. Grupa wypracowała przychody w wysokości 532,3 mln USD w porównaniu do 372,8 mln zł w analogicznym okresie 2017 r., co oznacza wzrost o 43 proc. Zysk brutto zwiększył się do 25,6 mln USD z 20,0 mln USD w III kw. 2017 r. (wzrost o 27 proc.), natomiast zysk netto w III kw. 2018 r. wzrósł dwukrotnie, do 4,2 mln USD z 2,1 mln USD w porównywalnym okresie ubiegłego roku.

W ciągu trzech kwartałów 2018 roku największy udział w przychodach Grupy Asbis miały kraje byłego ZSRR (wzrost o 74 proc.) oraz Europy Środkowo-Wschodniej (wzrost o 28 proc.). Wszystkie najważniejsze linie produktowe zanotowały istotne wzrosty sprzedaży w ciągu trzech pierwszych kwartałów 2018 r. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Czynnikiem największych wzrostów sprzedaży w tym okresie była sprzedaż smartfonów, która wzrosła o blisko 145 proc. w porównaniu z trzema kwartałami 2017 r. Spośród innych linii produktowych, w okresie I-III kw. 2018 r., Grupa zanotowała wzrost sprzedaży m.in. laptopów (wzrost o 43 proc.) i dysków SSD (wzrost o 36 proc.).

31 października 2018 roku Spółka podwyższyła prognozę finansową na 2018 r., zgodnie z którą zakłada wypracowanie przychodów pomiędzy 2,1 mld USD a 2,2 mld USD oraz zysku netto po opodatkowaniu pomiędzy 11,5 mln USD a 13,0 mln USD.

6 listopada 2018 r. Rada Dyrektorów podjęła decyzję o wypłacie zaliczki na poczet dywidendy z zysku za 2018 rok w wysokości 0,05 USD na akcję. Dzień ustalenia prawa akcjonariuszy do zaliczki wyznaczony został na piątek 7 grudnia 2018 r., a dzień wypłaty zaliczki na 20 grudnia 2018 r.

Trzy kwartały 2018 roku były dla nas dobrym, ale też intensywnym okresem pracy. Nasze przychody rosły w bardzo szybkim tempie, rosła również nasza zyskowność. Jesteśmy bardzo zadowoleni z dotychczasowych wzrostów naszych wyników. Przed nami najlepszy okres w roku pod kątem zarówno sprzedaży, jak i, co jest bardziej istotne, zyskowności. Jesteśmy do tego przygotowani – dzięki dobrej strategii sprzedażowej, zwiększyliśmy udział w większości rynków, na których jesteśmy obecni. Oznacza to, że wystartowaliśmy w IV kwartał z silnej pozycji, którą będziemy chcieli jeszcze bardziej umocnić w tym kwartale. Nasze działania będą jednak kładły nacisk nie tylko na przychody, ale też na zyskowność. Dlatego też zdecydowaliśmy się na podwyższenie naszej prognozy wyników finansowych, która zakłada realizację zarówno wyższych przychodów, jak i zysków – powiedział Siarhei Kostevitch, Dyrektor Generalny i Przewodniczący Rady Dyrektorów ASBISc Enterprises Plc.  

Wyniki finansowe Grupy Asbis w okresie I-III kwartału w latach 2017 | 2018 (mln USD)

- Advertisement -
III kw.

2018 r.

I kw.

2017 r.

Zmiana I-III kw.

2018 r.

I-III kw.

2018 r.

Zmiana
Przychody 532,3 372,8 +43% 1 498,5 943,1 59%
Zysk brutto 25,6 20,0 +27% 68,8 50,2 37%
Zysk z działalności operacyjnej (EBIT) 8,4 6,6 +27% 17,5 14,5 21%
Zysk netto po opodatkowaniu przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej 4,2 2,1 +100% 7,1 3,1 130%

Udział krajów byłego ZSRR w przychodach ASBIS ogółem wzrósł do 51,9 proc. w ciągu trzech kwartałów 2018 r. z 47,3 proc. w analogicznym okresie ubiegłego roku. Grupa poprawiła również istotnie sprzedaż w Europie Zachodniej (wzrost o 99 proc.) oraz w regionie Bliskiego Wschodu i Afryki (wzrost o 42 proc.).

Analiza według krajów pozwala na lepsze zrozumienie wspomnianych powyżej trendów. Wzrost w krajach byłego ZSRR wynikł z ciągłej poprawy w Rosji (+63 proc. w III kw. 2018 oraz +58 proc. za dziewięć miesięcy 2018), na Ukrainie (+38 proc. w III kw. 2018 oraz +79 proc. za dziewięć miesięcy 2018), w Kazachstanie (+48 proc. w III kw. 2018 oraz +59 proc. za dziewięć miesięcy 2018) oraz na Białorusi (+51 proc. w III kw. 2018 oraz +71 proc. za dziewięć miesięcy 2018).

W okresie 9 miesięcy 2018 r. 22-proc. wzrost na Słowacji w połączeniu z 11-proc. wzrostem w Rumunii oraz 8-proc. wzrostem w Czechach przyczynił się do wzrostu w rejonie Europy Środkowo-Wschodniej. Wynik na Bliskim Wschodzie i w Afryce jest determinowany głównie przez przychody w Zjednoczonych Emiratach Arabskich (+31 proc. w III kw. 2018 oraz +55 proc. za dziewięć miesięcy 2018).

W okresie zarówno III kw. 2018 r. oraz 9 miesięcy 2018 r. prawie wszystkie główne linie produktowe Grupy odnotowały wzrosty w stosunku do analogicznych okresów roku poprzedniego.

Kluczowym czynnikiem wzrostu sprzedaży w pierwszych trzech kwartałach 2018 r. była sprzedaż smartfonów, która wzrosła w tym okresie o 145 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. W tym samym czasie przychody ze sprzedaży procesorów wzrosły o 22 proc., dysków twardych o 15 proc., laptopów o 43 proc., a dysków SSD o 36 proc.

Udostępnij
Leave a comment

Dodaj komentarz

- REKLAMA -