Jak angażować fanów na Facebooku? Porady

Newsroom BrandsIT
Newsroom BrandsIT - NewsRoom Brandsit
7 min

Zaangażowana społeczność wokół marki własnej jest istotna przy budowie wizerunku firmy, który z kolei wpływa na kształtowanie decyzji zakupowych wśród odbiorców. Nawiązywanie interakcji i budowanie więzi z fanami w social mediach powinno być więc dla nas podstawowym celem prowadzonego przez nas fanpage’a.

Jak więc zdobyć lojalnych fanów na Facebooku, którzy będą lajkowali, komentowali i udostępniali nasze posty?

Krok 1: Zoptymalizuj swoje działania

  • Grupa docelowa
    Na początku warto przeanalizować grupę docelową i poznać jej reprezentantów. Pomocne w tym będą statystyki na Facebooku i narzędzia do analizy zachowań fanów (np. Sotrender). Wśród naszych odbiorców mogą pojawić się różne osoby, mające odmienne oczekiwania i potrzeby komunikacyjne. Planując działania w social mediach, musimy więc pamiętać o personalizacji treści. Warto zastanowić się wcześniej nad tym, na jakie informacje liczą nasi fani i dobierać treści w interesujący dla nich sposób.
  • Godzina zamieszczania postów
    W statystykach sprawdź również godziny, w których na Twoim fanpage’u jest największy ruch. Zapewne będzie to przedział między godziną 18 a 21. Wtedy większość osób jest już po szkole, uczelni czy też pracy i relaksuje się w domu z telefonem w dłoni lub przed komputerem. Z drugiej strony równie wielu z nas zagląda na Facebooka zaraz po przebudzeniu. Wiedząc to możemy zaplanować posty między 7 a 9 rano. Dzięki temu mamy duże szanse na to, że wpis będzie zyskiwał polubienia i komentarze przez cały dzień!
  • Długość postów
    Pisz krótko i konkretnie – długość postów ma znaczenie, dlatego najlepiej ograniczyć się do 240 znaków. Wyjątkiem są profile eksperckie, na których fani przede wszystkim oczekują merytorycznych, edukacyjnych i szczegółowych informacji w danym temacie. Wówczas śmiało możecie pozwolić sobie na więcej treści. Pamiętajcie jednak, by tekst nie był nużący, a poszczególne sekcje tekstu były oddzielone specjalnymi znakami.
  • Post + grafika + link
    W tekście liczy się czytelność, więc dobrze sprawdzą się wszelkiego rodzaju wypunktowania, które przykuwają uwagę i oczywiście pytania, które pobudzają fanów do dyskusji.
    Sama treść może jednak nie przyciągać uwagi odbiorców dostatecznie, dlatego postaw na dobrą grafikę! Najlepiej sprawdzi się taka o rozdzielczości 1200×627px.
    Linki, a dokładnie kliknięcia w nie, są dla serwisu Facebook jednym z ważniejszych przejawów zaangażowania użytkowników jeśli chodzi o treść. Możesz, więc zamieszczać linki ze stron o podobnej tematyce do Twojej. Jeśli sam zaś prowadzisz bloga lub stronę www, na której często pojawiają się nowe wpisy, zachęć fanów do jej odwiedzania Żeby zachęcić do wykonania akcji, potrzebujesz w poście wezwania do działania np. „Przeczytaj”, „Dowiedz się więcej”, „Zobacz” itp. W opisie linku nie zapomnij więc o Call to action (CTA), który przeniesie użytkownika do miejsca docelowego.
  • Rozmawiaj z fanami i ich doceniaj
    Bardzo istotne jest podtrzymywanie rozmów pod postami, odpowiadanie na komentarze, dopytywanie się. Staraj się odpowiadać jak najszybciej, nie tylko klikając „lubię to”. Pamiętaj, że jeśli Twój post jest wyjątkowo angażujący możesz wykorzystać jego potencjał. Możesz wypromować go wśród odpowiednio stargetowanej grupy przez Facebook Ads. To rozwiązanie daje Ci ogromną szansę na zdobycie zasięgu wśród nowych obserwatorów, którzy z pewnością też będą chcieli się zaangażować dając swoje lajki i komentarze.

Krok 2: Zastosuj interesujące typy wpisów:

- Advertisement -
  • Głosowanie reakcjami
    By uzyskać interakcję z fanami częstym sposobem jest głosowanie reakcjami oraz zadawanie pytań. Warto pamiętać o wyborze tych tematów, które będą dotyczyły większości fanów. Najbardziej ożywione dyskusje wywołuje zestawianie ze sobą kluczowych kwestii, które poruszają odbiorców. Warto dodać, że za pomocą postów tego typu możemy lepiej poznać preferencje naszych odbiorców, ale również pokazać się w roli eksperta.
  • Graficzne zagadki
    Element tajemnicy może skutecznie przykuć uwagę odbiorcy i spowodować, że zostanie z nami na dłużej. To z kolei stwarza dużą szansę na interakcję. Poprzez prostą zabawę możemy w głowach fanów utrwalić informacje dotyczące naszej marki, usług, artykułów.
  • Wieloznaczność
    Gra słów bywa kluczem do sukcesu! W reklamie dość powszechne jest połączenie ciekawej koncepcji marketingowej z zabawą słowem. Slogany reklamowe wykorzystują przeróżne związki frazeologicznie, w taki sposób by zdziwić i wywołać reakcję u odbiorców. Reakcją może być zakup, zmiana nawyków lub refleksja nad danym zjawiskiem. Idealnym przykładem są okraszone humorem reklamy Żubra ?
    Myślimy, że takie rozwiązanie również Tobie przyniesie świetne efekty (oczywiście w postaci większego zaangażowania fanów, którzy z ochotą zostawią po sobie ślad)
  • Posty „tu i teraz”
    RTM czyli real time marketing to nic innego jak reagowanie na wydarzenia, które są obecnie na czasie. Spore zainteresowanie licznej grupy warto wykorzystać w kreatywny sposób i nawiązywać do nich w swojej komunikacji. Często połączenie dwóch odmiennych branży daje ciekawe efekty w postaci poruszającej dyskusji. Wykorzystując ten trik, Twoja marka z pewnością zostanie zapamiętana jako ta śledząca bieżące trendy.
  • Inspiracje
    Contentem zawsze sprawdzającym się wśród odbiorców są tzw. inspiracje. Nawet najmniej zaangażowani obserwatorzy chętnie komentują takie posty. Jest to bardzo uniwersalne rozwiązanie ponieważ niemal w każdej branży możemy inspirować swoich fanów atrakcyjnymi obrazami. Warto pamiętać, że inspirować możemy nie tylko do patrzenia i podziwiania, ale także do działania, podrzucając np. proste porady czy wskazówki. Takie treści stanowią wartość dodaną i uzupełnienie komunikacji. Dzięki temu fani będą chętnie zaglądali na nasz fanpage, aby poznać nowe tipy i wprowadzać do swojego życia. A czy nie o tym właśnie marka marzy? Aby mieć realny wpływ na zachowania i być obecna w życiu swoich klientów?

Krok 3: Skuś konkursami i promocjami

Konkursy z nagrodami, promocje i bonusy
Konkursy są jedną z najlepszych metod na uaktywnienie grupy. Wiele osób bierze w nich udział bez względu na to czy nagrody, które można wygrać są wartościowe, czy stanowią jedynie symboliczny upominek. Dzięki konkursom fani zaczynają angażować się w dyskusję, licznie dodają komentarze i chętnie zostawiają polubienia.
Dodatkowo wprowadzenie promocji czy bonusów dostępnych tylko na danym profilu spowoduje, że osoby nas obserwujące poczują się przede wszystkim docenione i wyjątkowe.

Duże zaangażowanie na fanpage’u to nie tylko satysfakcja dla autora postów, ale przede wszystkim dla fanów, którzy stają się z roku na rok bardziej świadomi i wymagający.

Udostępnij
- REKLAMA -