Jak przygotować pracownika do objęcia specjalistycznego stanowiska?

Podobne tematy

PIE: ok. 80 proc. osób zmieniłoby pracę z powodu niskiego wynagrodzenia

Ponad 80 proc. polskich pracowników zmieniłoby pracę z powodu zbyt niskiego wynagrodzenia, a przeszło 60 proc. - profil nauki, gdyby mogło cofnąć czas – wynika z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE).

Badanie: praca zdalna efektywniejsza, ale zabiera więcej czasu

Wykonywanie obowiązków zawodowych w domu jest skuteczniejsze niż w biurze - uważa prawie 51 proc. uczestników badania „Efektywność pracy zdalnej”. Jednocześnie 45 proc. przyznaje, że pracując zdalnie, poświęca na obowiązki więcej czasu niż w siedzibie firmy.

PIE: w Polsce 27 proc. zatrudnionych może pracować zdalnie; w krajach OECD 40 proc.

W Polsce 27 proc. zatrudnionych ma możliwość pracy zdalnej, a w krajach OECD 40 proc. - podaje Polski Instytut Ekonomiczny. Wskazuje, że różnica między Polską a innymi krajami OECD wynika ze struktury naszej gospodarki opartej na sektorze przemysłowym.

Inwestycja w szkolenie pracowników to jedno z najskuteczniejszych narzędzi lokowania środków firmy. Dzięki szkoleniu specjalistów firma zyskuje przewagę na rynku i buduje relacje z pracownikami widzącymi dodatkowe zyski ze współpracy.

Mimo natłoku rozmaitych szkoleń, zarówno rozwijających umiejętności miękkie, jak i gwarantujących specjalistyczne certyfikaty, znalezienie wartościowego programu stanowi duże wyzwanie. Każdorazowo przed wdrożeniem szkoleń niezbędne jest przeprowadzenie analizy długofalowego zapotrzebowania firmy. Obecna sytuacja to dobry czas na przeanalizowanie umiejętności pracowników i zastanowienie się nad konkretnymi potrzebami szkoleniowymi, które pozwolą z pełnym potencjałem wrócić do dotychczasowego funkcjonowania zakładu.

– Część firm marnuje pieniądze przez wysyłanie pracowników na szkolenia, z których nic nie wynoszą i do których od samego początku są niechętnie nastawieni. Dlatego tak ważna jest współpraca i wysłuchanie opinii wszystkich stron. Szczególnie młodsze pokolenia są przyzwyczajone do zmiany miejsc pracy i szukania wyzwań zawodowych – takie osoby chętnie skorzystają z możliwości nauki i w realny sposób przyłożą się do rozwoju firmy – mówi Krzysztof Bernaciak, twórca AMB Technic Academy i autor programu szkoleniowego, stworzonego w oparciu o 25-letnie doświadczenie firmy AMB Technic.

W organizowanych sesjach skierowanych do firm z branży montażu uczestnicy wykorzystują możliwości jedynego na polskim rynku wysoce specjalistycznego laboratorium.

– W ramach AMB TECHNIC ACADEMY przygotowaliśmy program łączący zajęcia teoretyczne z praktycznymi. Nasze laboratorium znajduje się na miejscu i możemy w każdej chwili do niego przejść, więc maksymalnie wykorzystujemy czas, jaki uczestnicy poświęcają na naukę. Pełen program przedstawia specjalistyczne zagadnienia, potrzebne w zdobyciu pozycji eksperta. Dużą przewagę daje nam budowana przez lata pozycja na rynku – udało nam się stworzyć miejsce wyjątkowe, w którym można zapoznać się z zaawansowaną technologią, niedostępną gdzie indziej w kraju, jednocześnie otrzymując wsparcie specjalistów doświadczonych we wprowadzaniu i wykorzystywaniu nowoczesnych rozwiązań na linii produkcyjnej. Dzięki oddzielnej działalności Akademii pracownicy AMB Technic mogą się wykazać się wiedzą techniczną i sprawdzić w roli mentorów. Również dla nich to wartościowa nauka, pozwalająca w nowy sposób spojrzeć na wykonywany zawód  i lepiej zrozumieć perspektywę klienta.

W procesie przygotowywania planów szkoleniowych ważna jest również rzadko wspominana kwestia – zaufanie do pracownika. Obecnie pracodawcy mierzą się z problemem rekrutacji specjalistów i brakiem osób o odpowiednich kompetencjach, co zwiększa zainteresowanie szkoleniem pracowników i przystosowywaniem ich umiejętności do wymagań firmy. W Polsce w porównaniu do krajów Europy Zachodniej i Stanów Zjednoczonych stosunkowo niewielkie kwoty przeznacza się na proces rekrutacji, jednak później zdecydowanie więcej kosztuje przygotowanie pracownika do tego, by podjął się on wszystkich wymaganych od niego zadań. Wiele firm zaczyna pracę nad wdrożeniem kandydata niemal od zera, przez co dodatkowe koszty związane ze szkoleniami w dużej części mogłyby być niemalże rozliczane wraz z kosztami rekrutacji. Dopiero po przejściu angażującego i często wieloletniego procesu firma ma do pełnej dyspozycji pracownika, który jest do niej najlepiej dostosowany. Odejście takiej osoby do konkurencji to duży cios, zarówno finansowy, jak i organizacyjny.

– Dobry pracodawca nie może mieć oporów przed inwestowaniem w umiejętności swoich pracowników. Nie powinny kierować nim obawy, że taka osoba odejdzie od niego, bo dostanie lepszą propozycję pracy. Przeciwnie – to powód do dumy, że odkryło się nowy talent i dało mu szansę rozwoju. Pracownicy, którzy widzą zaangażowanie firmy w ich rozwój, niechętnie zmieniają miejsce zatrudnienia, a ci, którzy się na to decydują, prezentują osobom z zewnątrz pozytywny wizerunek firmy. Budowanie potencjału całej firmy zaczyna się na najniższym jej szczeblu – podsumowuje Marek Bernaciak, założyciel AMB Technic.

- Reklama -

Gorące tematy

- Reklama -
Używamy plików cookie, aby zapewnić lepszą jakość przeglądania. Kontynuując korzystanie z tej witryny, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie.
Używamy plików cookie, aby zapewnić lepszą jakość przeglądania. Kontynuując korzystanie z tej witryny, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie.