Coraz powszechniejsze stają się obawy o inwigilację pracowników oraz nierozwiązany wciąż problem sprawiedliwego rozliczania czasu pracy. Istnieje potrzeba wyeliminowania nadużyć różnego rodzaju. Odpowiedzią na potrzeby rejestrowania czasu pracy osób w firmie może być karta Timate.
Karta Timate nie pozwala bowiem na zarejestrowanie czasu pracy kogoś, kto w rzeczywistości nie pojawił się w firmie. Z drugiej strony daje użytkownikom dużo benefitów, może zostać zastosowany także na obszarach otwartych i zadba o bezpieczeństwo pracowników, przypominając o konieczności założenia kasku czy informując pracodawcę o wypadku.
Timate – młoda, polska spółka technologiczna przedstawia inteligentne rozwiązanie do sprawiedliwego zarządzania czasem i bezpieczeństwem pracy. Wyposażone jest w technologię Internet of Things, nie wymaga od pracowników żadnej aktywności i jest odpowiedzią na przestarzałe karty dostępowe oraz coraz popularniejsze, choć wątpliwe prawnie i etycznie wykorzystanie biometrii do kontrolowania czasu pracy.
Jak działa karta Timate?
Rozwiązanie Timate łączy w sobie kartę pracownika, czujniki i standardowy system kadrowy. Karta – z wyświetlaczem w technologii elektronicznego atramentu, zasilana energią słoneczną, która może pokazywać zdjęcie zatrudnionego, harmonogram zadań a także inne dane o pracy – aktywuje się automatycznie. Rejestracja wejścia do pracy i wyjścia z niej nie wymaga zatem żadnej aktywności. Co ważne, Timate nie zbiera wrażliwych danych – wbudowany w kartę czujnik ruchu tylko na podstawie analizy statystycznej poruszania się dostarcza potrzebnych informacji, zarówno noszącym go pracownikom, jak i korzystającym z jego możliwości pracodawcom.
To nowe, ale bardzo istotne dla przedsiębiorców i zatrudnionych rozwiązanie, zwłaszcza w przededniu wejścia w życie nowych regulacji dotyczących ochrony danych osobowych GDPR. Technologia zastosowana w TIMATE jest wyjątkowa na skalę światową – inteligentna karta bowiem po raz pierwszy daje możliwość zmierzenia czasu pracy w sposób, który nie narusza prywatności zatrudnionych – powiedział Maciej Światowski, CEO w Timate
Innowacja w klasie RCP
Jak informują twórcy, będzie to też pierwsze rozwiązanie klasy RCP (rejestracja czasu pracy), które niesie rzeczywistą wartość dla pracowników. Zyskają oni bowiem gadżet, dzięki któremu tak jak podczas biegania czy innego treningu będą mogli dokładnie zmierzyć czas pracy i inne ważne parametry. Timate oprócz otwierania drzwi do pomieszczeń oraz pełnienia funkcji identyfikatora, poinformuje o konieczności zrobienia przerwy, skontroluje, czy na głowie znajduje się kask (o ile jest to wymagane w danym miejscu), wyśle alert, gdy jej właściciel ulegnie wypadkowi. Do tego jest podręcznym zbiorem informacji o czasie pracy, przysługującym urlopie czy nadgodzinach. Po zbliżeniu do ekranu smartfona aktywuje na nim aplikację połączoną z systemem kadrowym, w którym pracownik może bez dodatkowego logowania sprawdzić bardziej szczegółowe dane dotyczące swojej pracy.
Do tej pory wszystkie nowinki technologiczne w systemach RCP ograniczały się do automatyzacji procesu ewidencji czasu pracy pracowników. Mówię choćby nawet o próbach zastąpienia kart dostępowych smartfonami, które pod wieloma względami się niestety w tej roli nie sprawdzają. My wyszliśmy na zupełnie inny, wyższy poziom. Technologię połączyliśmy z trendem IoT i stworzyliśmy system, który jest inteligentny na tyle, że funkcjonuje i spełnia swoje zadania bez udziału człowieka. Wspomaga go w raportowaniu przepracowanego czasu i zrealizowanych zadaniach – stanowi codzienne wsparcie w pracy – powiedział Tomasz Łempiński, CTO Timate
Proces wdrażania produktu
Nad projektem wciąż prowadzone są zaawansowane prace badawczo-rozwojowe. Przeszedł już pozytywnie testy w środowisku naukowym – na próbie studentów śląskiej uczelni i w badaniach, w których realne przedsiębiorstwo było symulowane w rzeczywistości wirtualnej. Teraz nadszedł czas na testy w funkcjonujących firmach.
Aktualnie dopracowujemy naszą technologię i poszukujemy firm i partnerów, którzy zechcą przetestować Timate w swoich przedsiębiorstwach i podzielić się z nami uwagami. Doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że zarządzający firmami borykają się z różnymi problemami w zakresie rejestracji czasu pracy, mają też różne potrzeby w tym zakresie. Zależy nam na tym, abyśmy wspólnie zastanowili się nad tym, jakie funkcje jeszcze powinniśmy zastosować w naszym rozwiązaniu, aby optymalnie dopasowało się do oczekiwań przedsiębiorców i pracowników z różnych branż. Komercyjne wdrożenia planujemy na koniec roku 2018 – powiedział Tomasz Łempiński, CTO Timate
Timate jest wynikiem badań przemysłowych i prac rozwojowych prowadzonych firmę Tenvirk w ramach programu NCBiR „Szybka ścieżka” dofinansowanego z środków Unii Europejskiej. Tenvirk od 15 lat zajmuje się tworzeniem oprogramowania do zarządzania organizacją i komunikacją w firmach. Produkt ten jest również odpowiedzią na własną potrzebę biznesową firmy, która postawiła sobie za zadanie unowocześnienie i usprawnienie systemów RCP, opartych od lat na technologii kart RFID lub dominującej dziś biometrii.