Każdy z nas jest wyposażony w pewien zestaw cech, który pomaga mu odnaleźć się w społeczeństwie i nawiązywać relacje z ludźmi. Właśnie te cechy określa się mianem umiejętności interpersonalnych, miękkich lub społecznych. Odgrywają one znaczenie nie tylko w życiu prywatnym, ale również tym zawodowym.
Umiejętności interpersonalne – dlaczego są ważne?
W pracy zespołowej liczy się ekspercka wiedza z danej dziedziny. To jednak nie wszystko. Aby doprowadzić realizowany projekt do szczęśliwego zakończenia, potrzebna jest umiejętność komunikacji pomiędzy poszczególnymi członkami zespołu. W szczególności lider zespołu powinien mieć rozbudowane umiejętności interpersonalne. W jego przypadku mile widziana będzie umiejętność radzenia sobie z przeszkodami i konfliktami w zespole, wypracowywanie kompromisów, zdolność negocjacji, czy umiejętność słuchania i przemawiania, aby jasno przekazywać polecenia. Zespół pracowników to zbiór przeróżnych charakterów, z którymi lider musi umieć współdziałać.
Kluczowe umiejętności, które przydają się w pracy
Skupmy się na innych cechach społecznych, które odgrywają duże znaczenie w codziennej pracy.
- nawiązywanie kontaktów – pracując w dużej firmie nie da się uniknąć kontaktu z innymi ludźmi. Wymagają tego obowiązki zawodowe, zwłaszcza wtedy, gdy każdy z pracowników jest zobowiązany dostarczyć pewną część projektu. Niektórym osobom przychodzi to łatwo, inne potrzebują czasu, aby stać się tzw. duszą towarzystwa.
- umięjetność słuchania – ważna cecha, o której często zapominamy. Zazwyczaj skupiamy się na tym, aby przekazać komunikat. A co ze słuchaniem? Ważne jest to, aby okazać rozmówcy zainteresowanie. W ten sposób będzie mógł swobodnie się wypowiedzieć i wyjaśnić, co jest dla niego istotne.
- asertywność – posiadanie i wyrażanie własnego zdania zwłaszcza przełożonemu dla wielu osób jest wyzwaniem. Jednak bardzo ważne jest to, aby jasno określić granice w kontaktach z innymi ludźmi. Ułatwi to współpracę i sprawi, że realizacja obowiązków będzie bardziej komfortowa.
- rozwiązywanie konfliktów – w każdym zespole prędzej czy później pojawią się konflikty. Jest to nieuniknione. Najważniejsze jest to, aby ich nie eskalować i w miarę możliwości szybko rozwiązywać. Wymaga to wypracowania kompromisu i negocjacji, a to są kolejne ważne umiejętności.
Jak rozwijać umiejętności interpersonalne – szkolenia dla każdego
Praktyka czyni mistrza. Swoje umiejętności interpersonalne trzeba rozwijać i można to robić na kilka sposobów. Możesz korzystać z codziennych doświadczeń i sprawdzać się w różnych sytuacjach społecznych. Bogata jest też lista poradników i książek, które podejmują tego rodzaju tematy. Jednak najciekawszą formą rozwoju umiejętności interpersonalnych wydają się być szkolenia z tego zakresu. Jest ich naprawdę dużo i nawiązują do różnych zagadnień. Przywołajmy kilka przykładów szkoleń – Efektywna komunikacja, Kreatywne rozwiązywanie problemów, czy Współpraca w zespole i wiele innych. Każde z nich będzie dla pracowników rozwijające.