„Kluczowy jest wiarygodny model biznesowy” – wywiad z Michałem Gzylem

Innowacyjne projekty mogą liczyć na przyznanie wsparcia finansowego z różnych źródeł. Jednym z projektów wspierających innowacje jest oferta programu Horyzont 2020 dla małych i średnich przedsiębiorstw – SME Instrument. O projekcie rozmawiamy z Michałem Gzylem – dyrektorem zarządzającym Zafiro Solutions – firmy, która pomaga przedsiębiorstwom w pozyskaniu dofinansowania z SME Instrument.

Michał Gzyl - Zafiro Solutions
Michał Gzyl – Dyrektor Zarządzający Zafiro Solutions

BrandsIT: Zafiro jest firmą doradczą pomagającą w pozyskiwaniu dofinansowania z programu SME Instrument. Dlaczego firma oferuje pomoc w ramach właśnie tego programu?

Michał Gzyl: SME Instrument finansuje najbardziej innowacyjne projekty, do tego jest przyjazny dla małych i średnich firm. W porównaniu do innych programów z sektora R&D jest w nim stosunkowo mało biurokracji. Daje również możliwość pozyskania grantu w relatywnie krótkim czasie, decyzja o przyznaniu dofinanswania podejmowana jest ciągu trzech miesięcy. Są aż cztery nabory w roku w ramach każdej z faz, czyli zdecydowanie więcej niż w wielu innych programach, w których aplikacje są przyjmowane średnio raz do roku. W innowacyjnych projektach czas jest istotnym czynnikiem, a SME Instrument pomaga w szybszym wprowadzeniu innowacji na rynek. Jest to program, który przyciąga zainteresowanie wielu przedsiębiorców w Polsce i w Europie, ponieważ daje im duże możliwości rozwoju i wyjście ze swoim projektem na arenę międzynarodową. Pracujemy z wieloma firmami, które mają potencjał, żeby zmienić świat na lepsze i to daje dużo satysfakcji. [signinlocker id=9973]

BrandsIT: W jaki sposób firma pomaga klientom? Jak pomagacie firmom w pozyskaniu dofinansowania?

Michał Gzyl: Specjalizujemy się w pisaniu wniosków do SME Instumentu, ale pomagamy firmom w całym procesie aplikacyjnym, dzielimy się naszą wiedzą i doświadczeniem. Bardzo istotnym etapem współpracy jest walidacja pomysłu klienta, porównujemy działalność firmy z konkurencją, szczególnie w kontekście Unii Europejskiej. Nie wszyscy przedsiębiorcy zdają sobie sprawę, że współzawodniczą z konkurencją nie tylko z Polski, ale również z całej Europy. Gdy stwierdzimy, że projekt ma szansę na pozyskanie grantu, doradzamy w zakresie opracowania albo zweryfikowania modelu biznesowego, planowaniu budżetu i realnego planu prac. To jest jeden z bardzo ważnych elementów. Projekt musi być innowacyjny, ale równie ważne jest, żeby mieć pomysł na jego komercjalizację. Przeważnie pomagamy małym przedsiębiorstwom, które w realizacji niektórych działań potrzebują wsparcia firm zewnętrznych, zarówno w przypadku technologii, jak i strategii. W takim przypadku pomagamy nawiązywać relacje z partnerami. Kiedy te etapy mamy za sobą, przygotowujemy wniosek o dofinansowanie, co jest głównym elementem naszej działalności. Mając sporą wiedzę na temat firmy, możemy napisać wniosek zgodny z jej strategią. Kiedy przedsiębiorstwo zdobywa grant, wspieramy je w procesie realizacji projektu.

BrandsIT: Na jakim etapie działalności są firmy, które się do was zgłaszają? Czy to są doświadczone czy raczej bardzo młode firmy?

Michał Gzyl: Pomagamy firmom z różnym stażem. Nie zajmujemy się doradzaniem świeżo powstałym, kilkumiesięcznym startupom, bo prawie nie mają szans na zdobycie grantu. Średni okres funkcjonowania przedsiębiorstwa, zanim zgłosi się do nas, wynosi dwa lata. To jest czas, który jest potrzebny, żeby przejść od pomysłu, poprzez prototyp, do pozyskania pierwszych użytkowników. Jest to właściwie niezależne od sektora, w którym firma działa. Wspieramy w większości dojrzałe startupy, które już przeszły pewną drogę i ich model działania został zweryfikowany. Zdarza się, że zgłaszają się do nas przesiębiorstwa z długim stażem, realizujące nowy, innowacyjny pomysł. W takim przypadku również potrzeba około dwóch lat, żeby projekt rozwinął się na tyle, aby aplikować do programu.

BrandsIT: Jakich kluczowych zasad należy się trzymać, aby mieć szansę na pozyskanie dofinansowania?

Michał Gzyl: Projekt musi być innowacyjny, przełomowy i odpowiadać na realną potrzebę. Grant otrzymują tylko najlepsi z najlepszych. Istotne jest, aby jasno pokazać, jak rozwiązanie wpłynie na dziedzinę, w której działa firma. Kolejną ważną sprawą jest prototyp, ponieważ trzeba udowodnić, że pomysł da się zrealizować technicznie. Kluczowy jest wiarygodny model biznesowy, który pokazuje, że firma nie tylko ma przełomowy pomysł, ale również wie, w jaki sposób go sprzedać. Jednym z głównych celów Instrumentu MŚP jest przyspieszenie wprowadzenia projektu na rynek. O tym aspekcie firmy często zapominają, a recenzenci oceniający wniosek przykładają do niego dużą wagę.

BrandsIT: A jak wygląda udział w programie?

Michał Gzyl: W 2018 roku wprowadzono nową procedurę oceny projektów w Fazie 2. W poprzednich latach wyglądało to następująco: firma składała wniosek online, trafiał on do czterech recenzentów, którzy oceniali go według określonych kryteriów. Najwyżej ocenione wnioski w swojej kategorii tematycznej były finansowane.

W tym roku usunięto tematy, więc konkuruje się z projektami ze wszystkich dziedzin, a do całego procesu został dodany etap prezentacji w Brukseli dla najwyżej ocenionych wniosków. W trakcie spotkania firma ma 10 minut na zaprezentowanie projektu i kolejne 20 minut na pytania od jury. Dopiero po tym etapie grant otrzymuje ok. 50 proc. firm zaproszonych do Brukseli. Przykładowo, jeżeli Komisja Europejska zakłada zgodnie z budżetem sfinansowanie 60 projektów, to na spotkanie zaprasza ok. 120 firm.

BrandsIT: Jaką kwotę można pozyskać z dofinansowania?

Michał Gzyl: Wysokość dofinansowania w Fazie 1 to 50 tys. euro a w Fazie 2 od 500 tys. euro do 2,5 mln euro. Grant pokrywa 70 proc. kwoty projektu, dodatkowo należy mieć 30 proc. wkładu własnego. W szczególnych przypadkach można aplikować o wyższy grant, jednak zdecydowana większość projektów mieści się w tych ramach.

BrandsIT: Kim są klienci Zafiro, którym tylko w 2017 roku pomogliście pozyskać 44 mln zł z programu SME Instrument?

Michał Gzyl: Naszymi klientami są innowacyjne firmy, które robią niesamowite rzeczy i zdecydowanie wyróżniają się na tle innych. Grant z SME Instrumentu wygrała firma Billon, działająca w branży fintech. Jako pierwsi na świecie stworzyli działającą technologię rozproszonego rejestru (blockchain), która umożliwia wykonywanie bezpośrednich transakcji płatniczych (peer-to-peer) z użyciem realnych pieniędzy, a nie kryptowalut. Dofinansowanie z naszym wsparciem pomogło firmie BCAST rozwinąć przełomową platformę multimedialą radia cyfrowego, która ma szansę spopularyzować je na taką skalę, jaką osiągnęła telewizja cyfrowa. Kolejnym przełomowym projektem jest pomysł firmy SDS Optic z Lublina, która opracowała mikrosondę optyczną do szybkiego i precyzyjnego diagnozowania nowotworów piersi. Pomogliśmy również firmie Torqway, która stworzyła nowatorskie, ekologiczne urządzenie do rekreacji i przemieszczania – hybrydową wersję pojazdu nordic riding. Warto wspomnieć również o projekcie firmy Harimata (zdobyty grant w 2016 roku), która opracowała aplikację na tablety, służącą do wczesnego wykrywania autyzmu u dzieci. Jest bardzo duże zainteresowanie tym rozwiązaniem na świecie.

BrandsIT: Zarówno przejście przez formalności związane z projektem, jak i sam późniejszy wyjazd do Brukseli wydają się trudne i kosztowne. Czy zawsze się opłaca aplikować?

Michał Gzyl: Wiele projektów nie nadaje się do SME Instrumentu. Uczciwe o tym informujemy, żeby nie rozbudzać nadziei i nie angażować niepotrzebnie zasobów ani środków firm, które się do nas zgłaszają. Na tym też polega nasza praca. Wiemy, które pomysły mają szansę na zdobycie grantu.

Jeśli projekt ma duży potencjał, to zdecydowanie warto, w końcu do zdobycia jest do 2,5 miliona euro. Grant jest bezzwrotny i Unia Europejska nie chce w zamian udziałów w firmie. To jest ogromny plus i również z tego wynika duże zainteresowanie tym programem. Poza korzyściami finansowymi, SME Instrument daje olbrzymie możliwości rozwoju: wsparcie coachingowe, szkolenia, udział w targach międzynarodowych, eventach networkingowych i konferencjach. Pozyskanie grantu wiąże się ze wzrostem prestiżu firmy, zwiększa wiarygodność w oczach inwestorów i promuje rozwiązanie na arenie europejskiej.

Jest to program dla najlepszych z najlepszych, którzy poradziliby sobie bez grantu, ale dzięki niemu szybciej wprowadzą projekt na rynek. Jeśli masz mocny, innowacyjny projekt i realistyczny plan na komercjalizację, to gra jest warta świeczki. [/signinlocker]

Używamy plików cookie, aby zapewnić lepszą jakość przeglądania. Kontynuując korzystanie z tej witryny, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie.
Używamy plików cookie, aby zapewnić lepszą jakość przeglądania. Kontynuując korzystanie z tej witryny, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie.