Dołącz już teraz do uczestników Plebiscytu 

BITy 2022

Kradzież auta jest dziś prostsza niż kiedykolwiek wcześniej

Udostępnij

Kradzieże samochodów zawsze były zmorą dla ich właścicieli. Dlatego producenci od lat prześcigają się w jakości stosowanych zabezpieczeń. Niestety, wraz z popularyzacją systemów bezkluczykowych, złodziejom znacznie ułatwiono kradzież.

Wraz z rozwojem technologii, złodzieje samochodowi przerzucili się z wytrychów, łomów, łamaków na skanery sygnału radiowego i oprogramowanie deszyfrujące. Na internetowych aukcjach legalnie można nabyć niezbędny sprzęt, a w Intrenecie znaleźć potrzebne oprogramowanie.

System bezkluczykowego dostępu do samochodu jest bardzo komfortowy w użytkowaniu. Pozwala kierowcy blokować i odblokowywać samochód oraz uruchamiać silnik bez fizycznego klucza, praktycznie bezobsługowo. Podchodzisz do samochodu, a drzwi same się otwierają. Wsiadasz i jednym przyciskiem uruchamiasz silnik.

W systemach bezkluczykowych wyeliminowano klucz fizyczny i zastąpiono go wirtualnym. Gdy spełnione są kryteria zbliżenia się kierowcy do jego samochodu, pilot bezprzewodowo wysyła do komputera pokładowego klucz cyfrowy, który odblokowuje zabezpieczenia samochodu.

Jacob Archuleta, specjalista ds. cyberbezpieczeństwa, zaprezentował metodę kradzieży będącego w jego posiadaniu Mustanga GT. W tym celu wykorzystał programowalne radio (SDR- Software Defined Radio) nabyte w Intrenecie za ok 300 USD oraz program Uniwersal Hacker Radio (UHR). Funkcją SDR jest dostrojenie się do częstotliwości sygnału przekazywanego pomiędzy pilotem a samochodem a następnie jego przechwycenie. Co ciekawe, nie ma nawet potrzeby skanowania częstotliwości, na której odbywa się transmisja, gdyż są one oficjalnie dostępne na stronach organizacji zajmujących się licencjonowaniem częstotliwości radiowych. Następnie, przechwycony sygnał został przekazany do UHR w celu identyfikacji protokołu transmisji, przechwycenia kodów szyfrujących i ponownego ich wysłania na żądanie.

Zastosowana metoda zadziała, gdy pilot jest w bezpośredniej bliskości samochodu, co uruchamia transmisję pomiędzy pilotem a komputerem pokładowym. Złodzieje łatwo jednak ominęli ten problem stosując wzmacniacz sygnału, z którym należy się zbliżyć do osoby posiadającej pilota. W tej sytuacji samochód może się znajdować kilkadziesiąt metrów dalej, a transmisja zostaje nawiązana. Dlatego, jeśli korzystasz z systemu bezkluczykowego, koniecznie trzymaj pilota w etui blokującym sygnał radiowy – komentuje Mariusz Politowicz, inżynier techniczny Bitdefender z firmy Marken.

Zobacz

Rosja uprowadziła dyrektora generalnego Zaporoskiej Elektrowni Atomowej

Rosyjskie wojska zatrzymały i wywiozły w nieznanym kierunku dyrektora generalnego Zaporoskiej Elektrowni Atomowej Ihora Muraszowa – powiadomił w sobotę w godzinach porannych szef koncernu Enerhoatom Petro Kotin.

Anna Moskwa: jeśli Rosja nie wycofa się z Zaporoża, powinna być zawieszona lub wyrzucona z MAEA

Jeśli wojska rosyjskie nie wycofają się z terenu zaporoskiej elektrowni jądrowej, to Rosja powinna zostać zawieszona w prawach członka Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej, a następnie wyrzucona z tej organizacji - mówi PAP minister klimatu i środowiska Anna Moskwa.

Niemcy przedłużają działanie elektrowni węglowych. Przyszłość atomu niepewna

Rząd Niemiec podjął decyzję o wydłużeniu o rok pracy elektrowni węglowych, pozostających w rezerwie sieciowej. Kwestia dalszej eksploatacji elektrowni jądrowych jest nadal przedmiotem gorących dyskusji – informuje w środę portal dziennika „Der Spiegel”.

Zełenski o Baltic Pipe: wzmocni niezależność energetyczną całego regionu

Otwarcie gazociągu Baltic Pipe to ważny krok na rzecz wzmocnienia bezpieczeństwa i niezależności energetycznej całego regionu - ocenił w czwartek prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski podczas rozmowy telefonicznej z prezydentem Polski Andrzejem Dudą. Przywódcy omówili też zagadnienia dotyczące rosyjskiej inwazji na sąsiedni kraj.

Bloomberg: Europa jest gotowa na zimę bez rosyjskiego gazu

Wielkie zakupy gazu ziemnego w Europie oznaczają, że tej zimy nie powinno zabraknąć tego paliwa do produkcji energii i zrównoważenia dostaw z Rosji - wynika z opublikowanego we wtorek raportu Bloomberg New Energy Finance (BNEF), firmy doradczej w dziedzinie energetyki.

Podatek od zysków nadzwyczajnych – spora stawka

Proponowany przez MAP podatek od zysków nadzwyczajnych na poziomie 50 proc. jest wysoki, brakuje jednak szczegółów - oceniają analitycy.
- Reklama -

REKLAMA