Łańcuch dostaw w dobie koronawirusa

Podobne tematy

Wpływ koronawirusa na jakość i sprzedaż usług telefonii komórkowej

Zalecenia dotyczące utrzymania dystansu społecznego spowodowały, że ludzie w dużej mierze przenieśli swoje kontakty interpersonalne do internetu i na...

Gemius: Zakupy w sieci biją rekordy popularności

Zakupy online robimy częściej niż przed pandemią. Jak wynika z opublikowanego właśnie raportu Gemius, już 73 proc. internautów kupuje w sieci,...

Kryzys niekorzystnie wpływa na inwestycje. Branża IT musi radzić sobie w nowych warunkach

Pandemia koronawirusa i jej następstwa silnie wpłynęły na tryb funkcjonowania wielu firm. Często jedynym sposobem na nieprzerwane funkcjonowanie przedsiębiorstw...

Twarde dane są obecnie jednym z kluczowych zasobów firm logistycznych, którym zależy na budowaniu przewag konkurencyjnych. Ich umiejętne wykorzystanie pozwala prowadzić efektywne planowanie oraz podejmować właściwe decyzje uwzględniające oczekiwania wszystkich uczestników łańcucha dostaw. Analizy stanowią istotną gałąź całej logistyki, która opiera się na przewidywalności, transparentności, a także wiarygodności. Jest to szczególnie istotne w czasach kryzysu gospodarczego wywołanego przez pandemię koronawirusa.

Wpływ pandemii na światowy łańcuch dostaw jest niepodważalny. Jej wybuch w Chinach sprawił, że kluczowe dostawy komponentów do zachodnioeuropejskich producentów zostały wstrzymane. W efekcie, firmy mogą decydować się na zmianę modelu zarządzania środkami wytwórczymi właśnie ze względu na problemy z zachowaniem ciągłości zaopatrzenia w środki produkcji. Istotnym składnikiem wspomnianych przedsiębiorstw już wkrótce może stać się audyt wśród potencjalnie niezawodnych dostawców, którzy dostarczają towary bez względu na sytuację na świecie. Zwiększenie elastyczności w obszarze poszukiwania nowych źródeł dostaw to z kolei szansa dla rynków, które w modelu tradycyjnym nigdy nie byłyby brane pod uwagę jako baza dla dostawców.

Niespotykana skala

- Reklama -

Koronawirus wywołał olbrzymie zakłócenia w globalnym łańcuchu dostaw, tym bardziej że na każdy produkt składa się kilka różnych elementów. Wystarczy wspomnieć o produkcji, pozyskaniu surowca, transporcie czy dystrybucji. Niedobory towarów świadczą jedynie o negatywnym wpływie pandemii na łańcuch dostaw widoczny z perspektywy konsumenta. Warto jednak mieć na uwadze, że skala obecnego kryzysu jest niespotykana, a nawet najlepiej dopracowane plany z zakresu damage control bardzo często okazują się nieskuteczne.

Największym wyzwaniem ekonomiczno-organizacyjnym po zakończeniu kryzysu będzie ponowna adaptacja „ostatniej mili” kurierskiej do warunków panujących na rynku. Kurierzy są najważniejszym ogniwem procesu dostarczenia przesyłki do odbiorcy. Ostatnie lata przyniosły dużą rotację w sektorze, dlatego pandemia może zmienić układ sił na rynku pracy szczególnie w obszarze łatwiejszej rekrutacji kurierów. Innym wyzwaniem jest gruntowna analiza pojemności sieci dystrybucyjnej. Niewykluczone, że po pandemii większe liczby przesyłek będą wymagać bogatszego zaplecza logistycznego. Nie jest to jednak przesądzone, ponieważ dostawy do odbiorców indywidualnych z reguły są mniejsze i lżejsze, co z kolei może pozwolić na składowanie większej liczby przesyłek w tych samych obiektach co do tej pory.

Alternatywą dla tradycyjnego modelu wysyłkowego wciąż pozostają automaty do odbioru przesyłek kurierskich, które zyskały na znaczeniu szczególnie w dobie kryzysu. Stabilne wzrosty dostaw to już przeszłość. Nowa rzeczywistość, która czeka całą branżę, już teraz wymusza na firmach przemodelowanie sposobów dystrybucji. Spadki dostaw B2B w relacji do olbrzymich wzrostów w obszarze B2C wymagają implementacji narzędzi optymalizujących trasy kurierskie, tym bardziej że ten drugi obszar nadal stanowi jeden z największych kosztów w całym łańcuchu dostaw.

Źródło:SwipBox Polska
- Reklama -

Polecamy

Zaawansowana technologia vs excel. Czy inwestycje można zautomatyzować?

Z silną konkurencją zmagają się każdego dnia przedstawiciele firm na całym świecie. Zarówno utrzymanie przewagi jak i samo zdefiniowanie jej punktu najczęściej nie jest...

Nazwa firmy szyta na miarę odbiorców i sukcesu online? – oto jakich błędów nie popełniać

Jeszcze w okresie poprzedzającym kwarantannę aż 55% Polaków decydowało się na zakupy w sklepach internetowych. Pandemia sprawiła, że po elektroniczne kanały sprzedaży sięgnęło jeszcze więcej...

Gemius: Zakupy w sieci biją rekordy popularności

Zakupy online robimy częściej niż przed pandemią. Jak wynika z opublikowanego właśnie raportu Gemius, już 73 proc. internautów kupuje w sieci, czyli o 11 pkt proc. więcej...

Program Partnerski w OVHcloud – jak skalować swój biznes?

OVHcloud wystartowała z Programem Partnerskim, który powstał, by łączyć wiedzę ekspercką partnerów z doświadczeniem firmy w zakresie bezpiecznego przetwarzania danych. Z tej okazji zorganizowane...

„Innowacje stanowią DNA dla OVHcloud” – Michel Paulin, CEO OVHcloud

W zeszłym tygodniu miał premierę raport „The Forrester Wave: Hosted Private Cloud Services in Europe, Q2 2020”, którego autorzy wysoko ocenili zakres usług świadczonych...

Kryzys niekorzystnie wpływa na inwestycje. Branża IT musi radzić sobie w nowych warunkach

Pandemia koronawirusa i jej następstwa silnie wpłynęły na tryb funkcjonowania wielu firm. Często jedynym sposobem na nieprzerwane funkcjonowanie przedsiębiorstw stało się wykorzystanie rozwiązań technologicznych....

Gorące tematy

- Reklama -
Używamy plików cookie, aby zapewnić lepszą jakość przeglądania. Kontynuując korzystanie z tej witryny, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie.
Używamy plików cookie, aby zapewnić lepszą jakość przeglądania. Kontynuując korzystanie z tej witryny, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie.