Narzędzia wspierające zdalne badania UX

Podobne tematy

Sterylis – polskie urządzenie niszczy koronawirusa SARS-CoV-2 w ułamku sekundy

MILOO-ELECTRONICS stworzyło Sterylis – urządzenie, które w bezpieczny sposób niszczy koronawirusa w ułamku sekundy. Firma zastosowała nowe podejście do...

Customer experience, czyli skuteczny sposób na handel w sieci

Coraz szybszy rozwój handlu internetowego wymaga narzędzi umożliwiających tworzenie jak najlepszych doświadczeń klienta. Dlatego UX staje się kluczowym czynnikiem...

Digital Experience Platform. Nowa architektura rozwiązań digital

Czego klienci szukają w digitalu? Digital staje się coraz ważniejszym kanałem komunikacji z klientami: szukają oni informacji w sieci, chcą...

Sytuacja związana z koronawirusem zmusiła większość firm do przejścia na zdalny tryb pracy. Dotyczy to również badań z użytkownikami. Choć badacze cenią sobie bezpośredni kontakt z respondentami, nietypowe warunki sprawiły, że aplikacje do badań na odległość stały się kluczowym narzędziem.

Potrzeba zestawienia dostępnych narzędzi

Badania moderowane (czyli prowadzone na żywo z udziałem moderatora) oraz wywiady pogłębione czy grupy fokusowe można prowadzić także za pomocą popularnych narzędzi wideokonferencyjnych, takich jak Zoom, Google Meet czy Whereby. Jeżeli jednak oczekujemy więcej (np. opcji skonfigurowania niemoderowanych testów zadaniowych czy sortowania kart), warto sięgnąć po wyspecjalizowane narzędzia takie jak Lookback, UserTesting, UserZoom i inne. Choć mogą one wydawać się podobne, występuje między nimi wiele różnic, które wpływają na pracę badacza.

- Reklama -

Dotychczas nie było żadnego zestawienia, które w prosty sposób przedstawiałoby najważniejsze cechy dostępnych narzędzi, dlatego e-point przeprowadził ich analizę. Efektem jest przegląd, w którym uwzględniono wszystkie dostępne funkcje poszczególnych programów.

Na jakie funkcje narzędzi badawczych warto zwracać uwagę?

Przegląd przygotowany przez e-point uwzględnia 12 dostępnych programów i platform przeznaczonych konkretnie do prowadzenia badań. W ich doborze autorzy kierowali się własnymi doświadczeniami oraz popularnością i zaufaniem, którym narzędzia te cieszą się wśród badaczy wypowiadających się w serwisach branżowych, grupach na portalach społecznościowych czy na forach internetowych.

W analizie wzięto przede wszystkim pod uwagę cechy, na których samym badaczom e-point zależało najbardziej, czyli:

  • możliwość prowadzenia badań moderowanych,
  • możliwość nagrywania i edycji wideo,
  • możliwość streamowania badania (np. do klienta),
  • prosta instalacja przez respondenta.

To jednak nie wszystkie możliwości, jakie dają sprawdzone aplikacje. Wiele z nich ma wyspecjalizowane moduły do prowadzenia konkretnych typów badań (np. card-sorting czy tree-testing) oraz generowania heatmap. W polskich warunkach istotne mogą się też okazać instrukcje dla respondentów w rodzimym języku.

Większość uwzględnionych rozwiązań wspiera też rekrutację respondentów. Jeśli chcemy przeprowadzić szybką rekrutację według nieskomplikowanych kryteriów, a badany projekt jest po angielsku, taka funkcja z pewnością okaże się pomocna.

Niektóre z narzędzi posiadają dodatkowe funkcje, które nie zostały uwzględnione, a mogą okazać się szczególnie przydatne w niektórych zastosowaniach. Należą do nich m.in. kalendarz zaplanowanych badań, transkrypcja nagrań czy integracja z narzędziami do prototypowania takimi jak Sketch, Figma, Axure RP oraz InVision.

Finalnie w zestawieniu znalazło się 18 cech do porównania, które zdaniem zespołu e-point były najważniejsze i najbardziej uniwersalne. Oczywiście cena jest jednym z nich. Wyniki zostały przedstawione w formie praktycznej tabeli, dzięki której z łatwością można porównać różne narzędzia według najważniejszych cech. Z pewnością zestawienie przyda się firmom, które rozpoczynają przygodę z badaniami zdalnymi, a także tym bardziej zaawansowanym, którzy mogą znaleźć w niej kilka inspiracji do poszerzenia warsztatu pracy.

Alternatywa dla badań tradycyjnych

Zestawienie pokazuje tylko najpopularniejsze narzędzia. Z pewnością pojawią się też kolejne, a te obecne dziś na rynku będą ulepszane. Już dziś widać, jak szybko dostawcy tych rozwiązań zareagowali na sytuację kryzysową, udostępniając materiały edukacyjne i organizując webinaria na temat organizacji badań zdalnych. Tym samym stały się one obiecującą alternatywą dla tych tradycyjnych – mogą być tańsze, szybsze i efektywniejsze. Teraz jednak są po prostu jedyną bezpieczną opcją dla badaczy i respondentów.

Narzędzia do zdalnych badań UX – porównanie

- Reklama -

Polecamy

Pandemia i działanie firm. Przed managerami kolejne wyzwania

Niemal co drugi mieszkaniec Polski powinien szykować się na życie w „czerwonej strefie”. Oznacza to, że także przedsiębiorcy i managerowie ponownie stoją przed wyzwaniami,...

Intel sprzedaje dział produkcji pamięci NAND za 9 mld USD

Intel postanowił odsprzedać za 9 mld dolarów dział produkcji pamięci NAND swojemu południowokoreańskiemu rywalowi, firmie SK Hynix. Amerykański koncern chce skupić się na inwestycjach w nowe technologie, w tym związane ze sztuczną inteligencją i sieciami 5G.

Rynek pracy: albo odpowiednie technologie albo rezygnacja z pracy

Pracownicy oczekują od swoich firmy zmiany podejścia do stylu pracy i stworzenia środowiska, które będzie dostosowane do wymogów nowej rzeczywistości i umożliwi sprawną pracę...

Nauczanie tradycyjne, hybrydowe, zdalne – można dobrze i skutecznie!

Fundamentalne zalecenia dla szkół w warunkach epidemii mówią o częstej dezynfekcji rąk i utrzymywaniu społecznego dystansu. Jak to zrealizować w wielooddziałowej, często przeładowanej, szkole,...

Rok 2021 będzie rokiem pamięci nieulotnych – wywiad z Mateuszem Maciejewskim i Tomaszem Brzozowskim

Jak ciągłość działania wpływa na funkcjonowanie organizacji i ich rentowność? Jakie rozwiązania mogą zwiększyć efektywność gromadzenia i przetwarzania danych? I dlaczego pamięć nieulotna, choć...

Pamięć nieulotna, czyli trwały i ekonomiczny sposób na przyspieszenie biznesu

Dane to współczesna ropa naftowa - napędzają całą światową gospodarkę. Kto ma do nich dostęp, wie gdzie i jak je pozyskiwać oraz przetwarzać, widzi...

Gorące tematy

- Reklama -
Używamy plików cookie, aby zapewnić lepszą jakość przeglądania. Kontynuując korzystanie z tej witryny, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie.
Używamy plików cookie, aby zapewnić lepszą jakość przeglądania. Kontynuując korzystanie z tej witryny, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie.