Prowadzisz lokalny biznes? Udzielasz się w regionalnej społeczności? Sprawdź, które domeny miejskie możesz zarejestrować.
Nowe domeny miejskie
Jeszcze kilka lat temu domen związanych z konkretnym miejscem było niewiele. Nieliczne rejestry domen, poza Rejestrem domen polskich NASK, decydowały się na wprowadzanie tzw. rozszerzeń regionalnych, utożsamianych z konkretnym miejscem. Wśród lokalnych rozszerzeń w domenie krajowej znalazło wiele polskich miast: np. warszawa.pl, krakow.pl.
Prawdziwy boom na miejskie domeny rozpoczął się wraz z decyzją ICANN (organizacji nadzorującej światowy rynek domen internetowych) o możliwości rejestracji nowych domen globalnych (nie związanych bezpośrednio z danym krajem). Od 2014 roku, krótkim okresie czasu, powstało wiele ciekawych adresów z nazwą miasta po kropce. Wśród na najbardziej popularnych „miejskich” domen prawdziwy boom przeżył .berlin, który tuż po udostępnieniu rejestracji adresu stał się numerem 1 wśród najchętniej wybieranych nowych adresów.
Nowe domeny miejskie – jak zarejestrować
Coraz więcej Abonentów decyduje się na podkreślanie swojej lokalnej tożsamości poprzez rejestrację adresu związanego z konkretnym miejscem. Miasta to także oaza dla nowych projektów czy akcji społecznych, więc zakup miejskiej domeny jest w takim przypadku czymś naturalnym – zauważa Anna Szulkowska z hurtowni domen HRD.pl.
Aby zarejestrować regionalną domenę trzeba jednak pamiętać o dodatkowych warunkach, jakie mogą stawiać Rejestry zarządzające danym rozszerzeniem. Warto sprawdzić dodatkowe wymogi, gdyż może okazać się, że nasza strona zostanie zablokowana przez organ zarządzający domeną.
Nowe domeny miejskie – warunki
Poniżej przedstawiamy kilka przykładów najbardziej popularnych adresów miejskich wraz z krótką informacją dla Abonentów:
- .berlin – domena internetowa przeznaczona dla Abonentów powiązanych ze społecznością miasta Berlin. Oznacza to, iż adres ten dedykowany jest dla mieszkańców Berlina, osób publicznych, organizacji, firm, stowarzyszeń, które chcą zademonstrować swoje powiązanie ze stolicą Niemiec (powiązanie ekonomiczne, historyczne, społeczne, kulturalne itp.) Aby zarejestrować domenę .berlin konieczne jest posiadanie fizycznego adresu zamieszkania/zameldowania a w przypadku podmiotów nie będących osobami fizycznymi – adresu siedziby/oddziału w mieście Berlin.
- .london – domena dla Abonentów prowadzących w Londynie działalność gospodarczą, społeczną i zawodową. Dodatkowe przeznaczenie to rejestracja .london w dobrej wierze związanej w działalnością w tym mieście lub na temat Londynu (np. organizowanie wycieczek w Londynie, portale informacyjne o mieście). W przypadku .london nie jest zatem konieczne posiadanie adresu fizycznego na terenie miasta. Wystarczy spełnienie wymogu promocji miasta w dobrej wierze.
- .tokyo – największa metropolia miejska świata to ogromny rynek i wiele możliwości. Dla podmiotów planujących podbój japońskiego rynku to adres idealny. Aby zarejestrować domenę .tokyo nie trzeba posiadać tokijskiego adresu lub podawać kontaktu administracyjnego w Japonii. Należy jednak pamiętać, iż wiele nazw w domenie .tokyo (szczególnie generycznych odnoszących się do kultury Japonii i jej historii) będzie zablokowanych do rejestracji lub po prostu dawno zajętych.
- .miami – jeden z najgorętszych wakacyjnych adresów a także centrum finansowe. Proces rejestracji nazwy nie zawiera dodatkowych wymogów. Z racji popularności rozszerzenia wiele ciekawych adresów jest od dawna niedostępnych.
- .city i .town – ogólnotematyczne domeny miejskie. Bez dodatkowych wymogów w procesie rejestracji. Dobre adresy dla wyróżnienia własnego biznesu, projektu, lokalnego bloga, dla portali turystycznych i informacyjnych.
Nowe domeny miejskie w HRD.pl
W hurtowni domen HRD.pl znajdziemy ponad 800 rozszerzeń nazw domen, w tym wiele tematycznych, nieodzownie związanych z miejską działalnością: np. taxi, .restaurant, .coffee, .zone, .tours, .travel. Ciekawych adresów w tym ciągle nowym segmencie rynku domenowego ubywa każdego dnia, dlatego warto już teraz zainteresować się dobrą nazwą, zwłaszcza, jeśli miasto i wszystko co z nim związane to część naszego życia biznesowego.
Warto pamiętać, iż nowe domeny są traktowane w wyszukiwarkach Google tak samo jak domeny z tradycyjnymi rozszerzeniami. Nowe adresy zawierają w sposób naturalny kluczowe słowa do pozycjonowania. Przy dobrym wyborze jest to ich istotna przewaga – zauważa Anna Szulkowska z HRD.pl
Sprawdź popularne domeny miejskie w hrd.pl: https://www.hrd.pl/cennik/nowe-gtld/