Nowy iPhone 14 obsługuje wyłącznie kartę eSIM. To ogromny kamień milowy, ale też problem

Izabela Myszkowska
Izabela Myszkowska - Redaktor Brandsit
6 min

Wiadomość, że Apple wprowadziła w Stanach Zjednoczonych model iPhone’a 14 tylko z eSIM, jest punktem zwrotnym w branży operatorów komórkowych, zasadniczo sygnalizując początek nowej ery konkurencji w zakresie łączności cyfrowej – twierdzą analitycy GlobalData.

Według wiodącej firmy zajmującej się danymi i analityką, konsekwencje są liczne i zróżnicowane, ponieważ model smartfona tylko z eSIM stanowi niezliczone wyzwania i możliwości zróżnicowania operatorów pod względem cyfrowego doświadczenia klienta, onboardingu, roamingu, zarządzania prywatnością i bezpieczeństwem oraz przełączania promocyjnego. Co więcej, specjaliści od marketingu operatorów sieci komórkowych będą musieli całkowicie przemyśleć sposób, w jaki promują swoje sieci 5G.

Emma Mohr-McClune, dyrektor ds. usług technologicznych w GlobalData, komentuje:  „W styczniu tego roku  jako pierwsi przewidzieliśmy, że przyszły model iPhone’a 14 zostanie wprowadzony na rynek z wariantem tylko eSIM, ale wtedy zaskakująco mało globalnych operatorów chciało przemyśleć w pełni konkurencyjne konsekwencje takiego scenariusza.”

„Dla operatorów spoza Stanów Zjednoczonych pierwsze uruchomienie iPhone’a obsługującego tylko eSIM w Stanach Zjednoczonych jest wyraźnym sygnałem tego, co czeka operatorów na całym świecie, a teraz raczej prędzej niż później. Amerykańscy operatorzy nie mają już luksusu czekania na rynek eSIM; będą musieli poradzić sobie z iPhonem 14 tylko z eSIM, czy im się to podoba, czy nie. Niektórzy są prawdopodobnie lepiej przygotowani niż inni, ale wielu mniejszych, lokalnych i opłaconych przewoźników – w tym mniejszych graczy obsługujących społeczność biznesową – staje w obliczu wściekłej gry nadrabiania zaległości”.

- Advertisement -

GlobalData spodziewa się, że nadrabianie zaległości nastąpi dość szybko. W przypadku operatorów nic nie skupia umysłu tak, jak wyraźne ryzyko rezygnacji, a niezdolność do odpowiedniego wsparcia nowej generacji klientów iPhone’a 14 dzięki doskonałemu za pierwszym razem wdrożeniu eSIM i samozarządzaniu profilem to katastrofa biznesowa, która może się wydarzyć. Jednak, podobnie jak w przypadku wprowadzenia na rynek każdej nowej przełomowej technologii, istnieją zarówno szanse, jak i zagrożenia dla operatorów, a ciekawie będzie zobaczyć, jak operatorzy amerykańscy reagują teraz na to wyzwanie.

Mohr-McClune dodaje: „Ponieważ zajmujemy się prognozowaniem, wymienimy kilka prawdopodobnych wyników: Po pierwsze, spodziewamy się, że na rynku pojawi się znacznie więcej ofert eSIM Test Drive. Są to promocje zachęcające klientów konkurencyjnych sieci do „przetestowania” sieci operatora za darmo, porównania wydajności nowej sieci z wydajnością dotychczasowego dostawcy oraz potencjalnego przejścia na nową ofertę przy użyciu karty eSIM swojego urządzenia.

„Darmowe dyski testowe eSIM stanowią problem marketingowy dla amerykańskich operatorów, którzy do tej pory promowali siłę swoich sieci pod względem zasięgu krajowego i ogólnych średnich prędkości pobierania. Dyski testowe eSIM zachęcają użytkowników do potwierdzenia rzeczywistej wydajności konkurencyjnych sieci pod względem określonej lokalizacji użytkownika, łączności w pomieszczeniach, regularnych wymagań dotyczących aplikacji i nie tylko – znacznie bardziej radykalnie spersonalizowana forma usługi mobilnej „wypróbuj, zanim kupisz”.

„W tym celu obecny kryzys związany z inflacją zapewni klientom dodatkową zachętę do wypróbowania tak zwanego scenariusza „odetnij kabel” – korzystania ze smartfona jako mobilnego hotspotu zamiast stacjonarnego łącza szerokopasmowego lub kabla do łączności domowej, za pośrednictwem oferty eSIM 5G Test Drive.

„Na koniec wierzymy, że ta pierwsza generacja użytkowników iPhone’a korzystających tylko z eSIM zwiększy znajomość i zaufanie na rynku samodzielnego zarządzania wprowadzaniem eSIM, a to otworzy możliwości pojawienia się lokalnych, roamingowych, a nawet specyficznych aplikacji wyspecjalizowanym uczestnikom rynku z tanimi, niezobowiązującymi „mikroofertami” dotyczącymi włączania/wyłączania łączności, gdziekolwiek i kiedykolwiek tego wymaga użytkownik, zarządzanych samodzielnie przez aplikację i wbudowaną funkcję eSIM urządzenia.”

Ta nowa generacja nauczy się również samodzielnie zarządzać wieloma profilami eSIM na jednym urządzeniu, ułatwiając obsługę różnych osób i numerów, takich jak konta osobiste/pracownicze. Mogą również nauczyć się odpowiadać na promocje kodów QR w celu uzyskania ofert „bezpłatnej łączności” w zamian za pozwolenie na prywatne dane (lokalizacja, użytkowanie itp.), a nawet skorzystać z ofert usług cyfrowych, w których „łączność jest dostępna za darmo”, za pośrednictwem onboardingu eSIM.

Ponieważ eSIM zapewnia operatorom i producentom oryginalnego sprzętu (OEM) znacznie szybszą i łatwiejszą ścieżkę aktualizacji oprogramowania, możemy zaobserwować wprowadzenie ultra bezpiecznych dostawców usług mobilnych w zakresie cyberbezpieczeństwa, którzy są w stanie zagwarantować prywatność danych i bezpieczeństwo użytkowników na wielu poziomach, za pośrednictwem wdrożenia eSIM.

Mohr-McClune podsumowuje:  „Przez lata eksperci branżowi spekulowali, czy sam Apple rzuci wyzwanie operatorom komórkowym, wprowadzając własny plan komórkowy. Z pewnością urządzenie obsługujące tylko eSIM ułatwiłoby Apple wypchnięcie takiego scenariusza użytkownikom, potencjalnie dla konkretnej aplikacji Apple lub scenariusza użytkowania, razem z partnerem komórkowym – i faktycznie są na to precedensy, nie tylko w branży na dużą skalę, ale w ramach własnego portfolio urządzeń Apple.

„Smartfon obsługujący wyłącznie eSIM jest zaproszeniem do większej kreatywności na rynku mobilnym i będziemy uważnie przyglądać się konkurencji. Operatorzy najlepiej przygotowani na pojawienie się urządzeń obsługujących tylko karty eSIM i potrafiący przemyśleć nie tylko zagrożenia konkurencyjne, ale także możliwości innowacji, będą najlepiej przygotowani do osiągania dobrych wyników w nowej erze konkurencji w zakresie łączności cyfrowej.

Udostępnij
Leave a comment

Dodaj komentarz

- REKLAMA -