Czym różnią się między sobą agencje reklamowe, jakie są ich rodzaje? Sprawdź i wybierz właściwą do obsługi twojej firmy.
Przez dziesięciolecia agencje zajmowały się wymyślaniem pomysłu na produkty i usługi swojego klienta i znajdowaniem pomysłu, jak zachęcić konsumentów do ich kupna. W największym skrócie, praca ta opierała się na stworzeniem chwytliwego hasła czy sloganu oraz efektownej kreacji – graficznej, gdy szło o reklamę prasową i wideo, gdy reklama trafiała do emisji telewizyjnej. Właśnie te dwie kategorie mediów, plus radio, dominowały jako kanały dotarcia w komunikacji marketingowej. W międzyczasie oczywiście narodziła się moda na billboardy czyli reklamę zewnętrzną. Ale największego przełomu dokonał rzecz jasna internet.
To, w reklamie dla którego z mediów specjalizuje się agencja, determinuje jeden z podziałów tych firm. O ile te, które zajmowały się reklamą prasową i telewizyjną, nazywa się ATL-owymi, to wyspecjalizowane w internecie – agencjami digitalowymi (bądź interaktywnymi). Dodać warto jeszcze o agencjach BTL-owych, które zajmują się wyłącznie wsparciem w miejscach sprzedaży (np. w sklepach).
Taki podział był popularny jeszcze dekadę temu. Z czasem agencje digitalowe zaczęły rozszerzać swoje kompetencje o nowe obszary, zwłaszcza produkcję wideo (bo i filmy zdominowały przekaz online). W międzyczasie ATL-owe agencje tworzyły działy digital bądź przejmowały na rynku małe, specjalistyczne agencje interaktywne. Cel był ten sam: zaspokoić szerokie spektrum potrzeb reklamodawców.
Drugi podział agencji oparty jest na różnicach właścicielskich. Przez cały niemal XX wiek rozwijały się agencje w USA, które z czasem rozrastały się w potężne holdingi, wchodzące na rynki zagraniczne, zwłaszcza na zachodzie Europy (w latach 90., także do Polski i całej Europy Środkowowschodniej). Dziś większość znanych na świecie agencji działa w ramach holdingów – grup reklamowych. Ale na drugim biegunie są niezależne kapitałowo od tych grup agencje, rosnące organicznie. Jakie to ma znaczenie dla klientów? Z reguły te sieciowe agencje są mniej elastyczne i zdolne do indywidualnego podejścia do klienta. Działają wedle sprawdzonych wzorców, nieraz wypracowanych i narzuconych przez centralę. Agencje niezależne są bardziej zwinne, bliżej potrzeb klienta i z reguły otwarte na zmiany.