in , ,

O technologii, debiucie na New Connect i planach XTPL opowiada CEO Spółki – dr Filip Granek

Ciekawa technologia w połączeniu z umiejętnym prowadzeniem biznesu to świetny przepis na sukces. Zarówno o jednym, jak i o drugim postanowiliśmy porozmawiać z CEO XTPL – spółki, która niedawno debiutowała na New Connect.

Filip Granek, CEO XTPL
Filip Granek, CEO XTPL

BrandsIT: XTPL zajmuje się rozwojem technologii precyzyjnego druku nanomateriałów. Czym charakteryzuje się ta technologia?

dr Filip Granek: Nasza technologia charakteryzuje się bardzo wysoką precyzją druku, niespotykaną w zastosowaniach masowych. Linie przewodzące prąd, które tworzymy, są nawet ok. 400 razy cieńsze od ludzkiego włosa, co w praktyce oznacza, że nie widać ich gołym okiem i nie stanowią znaczącej bariery dla światła.

Sama technologia przypomina nieco klasyczny druk. Pierwszym krokiem jest przygotowanie tuszu, czyli cząstek w cieczy. W tym przypadku operujemy w nanoskali, co oznacza, że rozmiary cząstek są wyrażone w miliardowych częściach metra. Następnie, zaprojektowana przez nas drukarka pozwala na precyzyjne nanoszenie tuszu na podłoże. Nanocząstki w tuszu z początku rozłożone są chaotycznie, jednak pod wpływem zewnętrznego pola elektrycznego tworzą linie przewodzące prąd elektryczny.

Takie linie można wykorzystać między innymi w globalnych branżach cienkowarstwowych ogniw słonecznych oraz w branży producentów wyświetlaczy, ekranów dotykowych, elastycznej elektroniki, mikroelektroniki, biosensorów, nano- oraz mikrofotoniki, tzw. smart windows i zabezpieczeń antypodróbkowych, czyli naprawdę bardzo szeroko. Specjaliści mówią o takich technologiach – technologia platformowa.

BrandsIT: Ciekawym jest skąd biorą się pomysły na takie badania. Jak wyglądały początki firmy? Co było inspiracją dla twórców XTPL do skierowania działań w stronę druku nanomateriałów?

dr Filip Granek: U początków firmy stały i moje zainteresowania badawcze, i odpowiedni ludzie, których spotkałem na swojej drodze. Ja sam badaniami w zakresie nowoczesnych technologii materiałowych oraz fotowoltaiki zajmowałem się już od 15 lat. Jeszcze podczas studiów na Politechnice Wrocławskiej w laboratorium fotowoltaicznym dr Żdanowicza zafascynowało mnie to, że materiał wystawiony na słońce zaczyna produkować prąd. Inżynieria materiałowa i fizyka stojące za tym efektem wydawały mi się z jednej strony proste, a z drugiej strony fascynujące. Zrobiłem w tym obszarze pracę dyplomową, wyjechałem za granicę – najpierw do Holandii, potem do Niemiec, Australii, Chin. W tamtym momencie fotowoltaika wciąż była za droga, istniała i wciąż istnieje potrzeba udoskonalania ogniw słonecznych i obniżania ich kosztów. W swoich pracach naukowych byłem zaangażowany – najpierw jako współpracownik, a później jako osoba kierująca badaniami – we współpracę z przemysłem fotowoltaicznym, starając się pracować właśnie nad tymi wyzwaniami (obniżenie kosztów produkcji oraz podniesienie wydajności ogniw).

Na jednym ze szkoleń naukowych zaczęła się historia spółki XTPL. Pojawił się bowiem ciekawy pomysł technologiczny na styku różnych zagadnień naukowych. Kiedy koncepcyjnie analizowałem pomysł druku ultracienkich linii przewodzących prąd elektryczny, wiedziałem, że to jest szansa na połączenie wyzwania naukowego z biznesem.

To był moment na zaangażowanie ludzi, którzy mogą wesprzeć firmę kapitałowo i swoim doświadczeniem biznesowym. W czerwcu 2015 roku założyliśmy razem z Sebastianem Młodzińskim i Konradem Pankiewiczem firmę XTPL. W ciągu roku z małej, kilkuosobowej firmy z pomysłem na biznes i małym laboratorium pod Wrocławiem, powiększyliśmy się znacząco i udało nam się wzbudzić zainteresowanie światowych producentów wysokich technologii.

BrandsIT: Ostatnie miesiące były owocne w sukcesy XTPL – m.in. ukończenie i prezentacja prototypu drukarki, nawiązanie współpracy z Wise Device Inc., IPO. Z takim wynikiem kończy się pierwsza strategiczna faza rozwoju firmy. A jak Pan podsumowałby ten okres?

dr Filip Granek: Olbrzymie wyzwanie, ale i też duży krok do przodu. Po pierwsze zakończyliśmy etap rozwoju koncentrujący się na inkubowaniu technologii. Sprawdziliśmy technologię w warunkach laboratoryjnych, zaprojektowaliśmy i zbudowaliśmy urządzenie, które drukuje nanomateriały. Prototyp naszej drukarki daje nam dwojakie korzyści. Po pierwsze, po skomercjalizowaniu pozwoli nam osiągnąć pierwsze przychody. Po drugie – ponieważ drukarka przeznaczona jest dla międzynarodowych instytutów badawczo-naukowych, pozwoli nam udostępnić naszą technologię naukowcom i twórcom, którzy uzyskają kolejne aplikacje do jej zastosowania. Centra R&D dużych korporacji będą natomiast testować technologię XTPL w konkretnych rozwiązaniach, dzięki czemu będzie mogła zostać wdrożona w przemyśle.

Prototyp drukarki do taniego drukowania ultracienkich linii przewodzących prąd po raz pierwszy pokazaliśmy światu w maju tego roku podczas najważniejszych na świecie targów elektroniki drukowanej IDTechEx Printed Electronics w Berlinie. Nasze rozwiązanie zostało od razu zauważone i docenione, a XTPL uhonorowany nagrodą Technical Development Manufacturing Award – jednym z najistotniejszych branżowych wyróżnień.

Wszystkie te osiągnięcia nabierają jeszcze na znaczeniu w obliczu międzynarodowego zainteresowania naszą technologią. Od samego początku pracy nad technologią XTPL rozmawialiśmy z jej potencjalnymi odbiorcami, pytając o ich potrzeby i przedstawiając nasze osiągnięcia.

Czas zatem na komercjalizację rozwiązania, na którą przeznaczymy pieniądze pozyskane z IPO.

BrandsIT: Co wydarzy się w następnej fazie, przewidzianej na okres od Q4 2017 do Q1 2019?

dr Filip Granek: W najbliższych miesiącach skupimy się na działaniach, które przyniosą firmie pierwsze przychody. Budujemy właśnie dział rozwoju biznesu, rozwiniemy laboratoria zajmujące się badaniami konkretnych aplikacji (zastosowań), wyprodukujemy także pierwszą partię naszych drukarek laboratoryjnych przeznaczoną dla klientów.

BrandsIT: W efekcie publicznej emisji akcji Spółka pozyskała 10 mln zł na komercjalizację technologii. Jak ocenia Pan debiut Spółki na rynku New Connect?

dr Filip Granek: Przede wszystkim to był bardzo ważny moment w życiu spółki. Jak wspomniałem, wchodzimy teraz w nową fazę działań – w fazę komercjalizacji naszej technologii. Do tego potrzebne są oczywiście fundusze. Zdecydowaliśmy się na debiut na NewConnect, który okazał się dla nas bardzo udany. W ramach emisji akcji pozyskaliśmy nieco ponad  10 mln złotych, realizując tym samym w całości nasze założenia. Niezwykle istotny jest dla nas nasz akcjonariat, w którym znalazły się dwa duże niemieckie fundusze inwestycyjne, które mają każdy po ponad 5% akcji spółki.

Pierwszy z tych funduszy to ACATIS Investment GmbH – znaczący europejski fundusz inwestycyjny. Wartość aktywów ACATIS to 3 miliardy euro. Drugim jest Heidelberger Beteiligungsholding AG, który jest częścią notowanego na giełdzie we Frankfurcie znanego niemieckiego holdingu inwestycyjnego Deutsche Balaton AG o kapitalizacji 192 mln euro.

Decyzja o wejściu na rynek NewConnect była podyktowana przede wszystkim tym, że debiut na giełdzie powoduje wzrost wiarygodności instytucji w oczach inwestorów. Jesteśmy teraz bardzo transparentni, a inwestorzy mogą zrozumieć, co robimy i dokąd dążymy. To przyciąga dużych inwestorów, którzy poza giełdą nie byliby chętni w nas zainwestować. Jak widać choćby po funduszu Heidelberger Beteiligungsholding AG, który dzień po naszym debiucie na NewConnect zawiadomił nas o przekroczeniu progu 5% akcji – ten cel wejścia na małą giełdę już udało nam się osiągnąć.

BrandsIT: Jak Pan ocenia wyniki badania dokonanego przez IDTechEx? Jak wygląda zainteresowanie międzynarodowych firm technologią XTPL? Jakie wiążą się z tym perspektywy?

dr Filip Granek: Rzeczywiście, brytyjska firma badawcza IDTechEx przeprowadziła wśród ponad 300 firm i ośrodków badawczych działających w branży elektroniki drukowanej na całym świecie badanie dotyczące technologii XTPL. Wyniki pokazują skalę zainteresowania naszym wynalazkiem – aż 78,9% respondentów widzi możliwe zastosowania tej technologii w światowej branży elektroniki drukowanej, a 57,6% deklaruje, iż jest zainteresowane wykorzystaniem jej w swojej organizacji.

Tak duże zainteresowanie rynku i wysoka ocena naszej technologii pokazują, jak ogromną mamy szansę na zaistnienie w branży elektroniki drukowanej. Rynek jest otwarty na przetestowanie i zastosowanie naszej metody druku nanomateriałów, a ponad połowa ankietowanych firm deklaruje gotowość wykorzystania rozwiązania XTPL w swoich pracach.

Warto pamiętać, że według szacunków instytucji badawczych wartość rynku elektroniki drukowanej wzrośnie z 29 mld dolarów w 2016 roku do 70 mld dolarów w 2026 roku. Jest zatem o co walczyć. Na tym rynku istnieje zapotrzebowanie na nowe materiały, nowe, bardziej precyzyjne metody druku. Badanie IDTechEx utwierdza nas tylko w przekonaniu, że na tym rynku jest miejsce na technologię XTPL.

BrandsIT: Jak scharakteryzowałby Pan rynek, na którym funkcjonuje XTPL?

dr Filip Granek: Celujemy przede wszystkim w bardzo chłonne i perspektywiczne rynki, których wartość będzie rosła z roku na rok. Jak już wspomniałem – bardzo mocno koncentrować się będziemy na rynku elektroniki drukowanej, której średni roczny wzrost w latach 2015-2025 osiągnie 8,6% i wyniesie pod koniec tego okresu 70 mld dolarów.

Jednym z istotnych zastosowań naszej technologii jest jej wykorzystanie w produkcji nowej generacji przezroczystych warstw przewodzących (TCF). Są one używane między innymi w branży producentów paneli fotowoltaicznych, wyświetlaczy, ekranów dotykowych oraz elastycznej elektroniki. Wartość rynku produktów typu TCF szacowana była w 2016 r. na ok. 5 mld USD (na podstawie m.in. raportu IDTechEx z 2016 r. oraz danych z serwisu www.statista.com).

BrandsIT: Jakie są cele i długofalowe plany Spółki?

dr Filip Granek: W najbliższym czasie skupimy się na działalności spółki, która przyniesie nam pierwsze przychody. Naszym celem na najbliższe miesiące jest zbudowanie działu rozwoju biznesu, produkcja i sprzedaż drukarek laboratoryjnych. W kolejnych etapach natomiast będziemy pracować nad produkcją i sprzedażą drukarek wykorzystywanych w przemyśle.

Bardziej długofalowo chcemy, żeby XTPL w dłuższej perspektywie stał się spółką zatrudniającą wybitnych naukowców, inżynierów, konstruktorów, która na dobre ulokuje się na globalnej scenie wysokich technologii. Jestem przekonany, że precyzyjne drukowanie materiałów to przyszłość wielu branż, w których możemy odegrać znaczącą rolę. Tak jak dziś drukujemy książki czy gazety, będziemy w przyszłości drukowali również zaawansowane urządzenia elektroniczne, m.in. nowoczesne sensory, czy zabezpieczenia antypodróbkowe.

Chcesz wiedzieć więcej?
Zapisz się na nasz newsletter!
SUBSKRYBUJ
5G, miasto

Bezpieczeństwo w sieci może zależeć również od routera – poznaj alternatywę dla niego

Smartwatch, który przyciąga uwagę