Oracle i Google Cloud ogłosiły strategiczne partnerstwo, w ramach którego modele sztucznej inteligencji Google Gemini zostaną zintegrowane z platformą chmurową Oracle Cloud Infrastructure (OCI).
Posunięcie to jest kolejnym krokiem w realizacji strategii Oracle, polegającej na budowaniu neutralnej platformy AI, oferującej klientom dostęp do zróżnicowanych technologii. Dla Google to szansa na poszerzenie dystrybucji swoich rozwiązań i dotarcie do nowej bazy klientów korporacyjnych.
Współpraca jest wyraźnym sygnałem, że Oracle nie zamierza konkurować z gigantami technologicznymi w tworzeniu własnych, fundamentalnych modeli AI. Zamiast tego, firma stawia na pozycję „Szwajcarii dla LLM”, udostępniając w ramach swojej infrastruktury chmurowej czołowe modele od różnych dostawców.
Niedawno Oracle zawarło podobną umowę z xAI Elona Muska, oferując jego model Grok. Teraz dołącza do nich cała rodzina modeli Gemini od Google.
Klienci OCI będą mogli wykorzystywać modele Gemini do zadań obejmujących generowanie i analizę tekstu, obrazów, wideo i audio. Co istotne z perspektywy biznesowej, rozliczenia za korzystanie z technologii Google będą mogły być realizowane za pomocą istniejących kredytów chmurowych Oracle.
To upraszcza procesy zakupowe i integracyjne dla firm już obecnych w ekosystemie Oracle. Modele będą fizycznie działać na serwerach Google, ale ich udostępnienie nastąpi poprzez integrację z platformą Google Vertex AI w ramach usług OCI.
Dla Oracle, partnerstwo to sposób na uatrakcyjnienie swojej oferty chmurowej. Zamiast zamykać klientów w jednym ekosystemie technologicznym, firma daje im elastyczność i możliwość wyboru najlepszego narzędzia do konkretnego zadania.
To inteligentne pozycjonowanie w obliczu dominacji Microsoftu, który silnie integruje swoje usługi z modelami od OpenAI. Klienci korzystający z aplikacji biznesowych Oracle, takich jak systemy do zarządzania finansami, HR czy łańcuchem dostaw, również otrzymają możliwość wykorzystania modeli Gemini.
Z perspektywy Google, umowa z Oracle to strategiczne rozszerzenie kanałów dystrybucji dla swoich flagowych modeli AI. Pozwala to na dotarcie do dużej bazy klientów korporacyjnych Oracle i stanowi bezpośrednią odpowiedź na ruchy konkurencji, przede wszystkim sojuszu Microsoft-OpenAI.
Obie firmy nie ujawniły szczegółów finansowych umowy, jednak jej struktura wskazuje na model oparty na podziale przychodów lub wzajemnych korzyściach płynących ze zwiększonego wykorzystania obu platform chmurowych.