Prezes i dyrektor generalny Alibaba Group zrezygnował z szefostwa w jednostce zajmującej się chmurą

Klaudia Ciesielska
Klaudia Ciesielska - Redaktor prowadzący Brandsit

W poniedziałek, świat biznesu został zaskoczony wiadomością o rezygnacji Daniela Zhanga, byłego dyrektora generalnego Alibaby, z funkcji szefa jednostki zajmującej się przetwarzaniem w chmurze. Ta decyzja nadeszła w momencie, gdy chiński gigant e-commerce zakończył przetasowanie swojego przywództwa. Ale co to oznacza dla przyszłości Alibaby i jej strategii?

20 czerwca Alibaba Group poinformowała, że Daniel Zhang ustąpi ze stanowiska prezesa i dyrektora generalnego Alibaba i skupi się na jednostce Alibaba Cloud Intelligence Group. Zmiany te miały wejść w życie od 10 września, a jego miejsce u steru mieli zająć Joseph C. Tsai, ówczesny wiceprezes wykonawczy na stanowisku prezesa, a Eddie Yongming Wu, prezes Taobao i Tmall Group, miał zastąpić Zhanga na stanowisku dyrektora generalnego i dyrektora zarządu. Tuż po wejściu w życie tych zmian, Alibaba poinformowała, że Zhang zrezygnował z nowej funkcji, a jego miejsce zajmie Eddie Yongming Wu, obecny dyrektor generalny.

Firma wyraziła swoje “najgłębsze uznanie” dla Zhanga za jego wkład w firmę w ciągu ostatnich 16 lat i zapowiedziała inwestycję 1 miliarda dolarów w fundusz technologiczny, który Zhang utworzy.

W kontekście tych zmian, warto zauważyć, że Alibaba przeszła restrukturyzację do sześciu jednostek biznesowych z celem ich wydzielenia i umieszczenia na liście giełdowej. Firma potwierdziła, że jej jednostka w chmurze zostanie wymieniona w ciągu najbliższych 12 miesięcy.

Zmiany w przywództwie Alibaby są znaczące, ale niekoniecznie alarmujące. Firma wydaje się być na dobrej drodze do realizacji swoich ambitnych planów, zwłaszcza w kontekście przetwarzania w chmurze. Inwestycja 1 miliarda dolarów w fundusz technologiczny pod kierownictwem Zhanga sugeruje, że jego wpływ na firmę będzie nadal istotny, choć w innej formie.

Rezygnacja Daniela Zhanga jest z pewnością zaskakująca, ale nie oznacza to konieczności paniki wśród inwestorów czy akcjonariuszy. Alibaba jest w trakcie przemyślanej restrukturyzacji i z pewnością będzie kontynuować swoją misję dominacji w sektorze e-commerce i technologii chmurowych.