Renault, Hyundai i Volkswagen obrywają przez wojnę

Izabela Myszkowska
Izabela Myszkowska - Redaktor Brandsit
3 min

Z powodu wojny rosyjsko-ukraińskiej fabryki motoryzacyjne znajdujące się obecnie w Rosji były sukcesywnie zamykane i przestawały importować pojazdy, twierdzi TrendForce . Ponadto Rosja oświadczyła, że ​​jeśli przedsiębiorstwa finansowane z zagranicy zdecydują się na trwałe zawieszenie działalności lub wycofanie się z rynku w tym okresie, rosyjski rząd znacjonalizuje ich aktywa biznesowe. Większość marek motoryzacyjnych ma fabryki w Rosji i teraz zmaga się z podwójną presją międzynarodowej opinii publicznej i stratami korporacji. Według badań TrendForce, po przejęciu przez Renault-Nissan rosyjskiej marki LADA, jej udział w rynku osiągnął 32%, co czyni ją największą marką motoryzacyjną w Rosji, a następnie Hyundai-Kia z 23% i Volkswagen z 12%.

Według TrendForce, ponieważ Renault jest największym udziałowcem lokalnego producenta samochodów AVTOVAZ, a Rosja jest drugim co do wielkości rynkiem firmy, bez względu na to, czy AVTOVAZ jest znacjonalizowany, czy spada sprzedaż, nie można lekceważyć ogólnego wpływu na Renault. Ponadto, nawet jeśli produkcja może być kontynuowana, deprecjacja rubla znacznie zwiększy koszt importu komponentów.

Rosnące koszty nie sprzyjające ożywieniu przemysłu motoryzacyjnego

Duża liczba komponentów i długi łańcuch dostaw, charakterystyczny dla branży motoryzacyjnej, utrudnia ograniczanie ryzyka geopolitycznego. Prawie wszystkie wydarzenia międzynarodowe czy regionalne będą miały wpływ na normalne funkcjonowanie tej branży. Wojna rosyjsko-ukraińska nie tylko w krótkim okresie wpłynie na aktywa producentów samochodów, łańcuchy dostaw, sprzedaż i przychody w Rosji i na całym świecie, ale w dłuższej perspektywie geopolityka wpłynie na planowanie biznesowe, konkurencyjność i opcje technologiczne. Mówiąc szerzej, konflikty geopolityczne i gospodarcze niweczą plany producentów samochodów, jak wyjść z pandemii i niedoborów chipów.

Według TrendForce istnieją trzy główne czynniki hamujące ożywienie przemysłu motoryzacyjnego i czynniki te będą miały dalszy wpływ na sprzedaż samochodów w 2022 roku. Po pierwsze, produkcja części samochodowych na Ukrainie została wstrzymana, co ma wpływ na produkcję kompletnych pojazdów. Volkswagen poinformował, że zamierza przenieść moce produkcyjne do Ameryki Północnej i Chin ze względu na brak wiązek przewodów samochodowych. Po drugie, Rosja produkuje różne surowce do produkcji pojazdów, takie jak nikiel i pallad. Ze względu na ograniczenia podaży różne koszty gwałtownie wzrosły, a niektórzy producenci samochodów zaczęli podnosić ceny kompletnych pojazdów. Po trzecie, gwałtownie wzrosła presja inflacyjna, prowadząc do wzrostu kosztów życia i zmniejszenia siły nabywczej konsumentów.

- Advertisement -
Udostępnij
- REKLAMA -