in , ,

Rynek Internetu Rzeczy w Europie Środkowo-Wschodniej

Branżą najbardziej napędzającą sektor inwestycji IoT w Europie Środkowo-Wschodniej jest transport, na drugim miejscu jest branża produkcyjna, na trzecim sektor usług komunalnych – tak wynika z badania The Worldwide Semiannual Internet of Things Spending Guide za 2016 rok. Badanie to ma na celu prognozowanie inwestycji z obszaru internetu rzeczy.

Inwestycje w IoT w Europie Środkowo-Wschodniej w 2016 roku:

  1. Transport – 2,3 mld dolarów
  2. Branża produkcyjna – 2,1 mld dolarów
  3. Usługi komunalne – 1,2 mld dolarów

Najważniejsze pozycje inwestycyjne IoT

Czołowa pozycja branży transportowej wynika z tego, że branża ta najbardziej potrzebuje internetu rzeczy. Rozwiązania IoT wykorzystuje się przy monitorowaniu floty i towarów. Dzięki temu firmy transportowe mogą zarządzać w sposób sprawny i efektywny. Takie działania przynoszą prawie natychmiastowe korzyści, więc coraz więcej firm zaczyna inwestować. Generuje to wynik 1,6 mld dolarów zainwestowanych w monitorowanie flot pojazdów. Nie zanosi się na to, żeby taka sytuacja uległa pogorszeniu. Przez najbliższe lata te inwestycje będą wciąż rosły, bo większość firm nie posiada jeszcze takich rozwiązań, a stają się one niezbędne dla konkurencyjności na tak dużym rynku.

W przypadku branży produkcyjnej rozwiązania IoT wykorzystuje się przede wszystkim do cyfrowego zarządzania procesami produkcji i zasobami, a także do wspierania procesów konserwacji infrastruktury i zarządzania kapitałem ludzkim. Dzięki sprawnemu zarządzaniu prężnie rozwija się produkcja, z kolei to sprawia, że coraz więcej firm zaczyna inwestować. Sytuacja ma się podobnie jak w przypadku branży transportowej.

Poprzez wykorzystanie IoT w usługach komunalnych rozumie się rozwiązania dotyczące inteligentnych systemów mierzących zużycie wody, prądu, gazu. Pozycja Polski w tej dziedzinie jest stabilna ze względu na wysokobudżetowe inwestycje w branżę energetyczną. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom, instytucje mogą ograniczyć koszty dziur w pobieraniu opłat za media, a także zwiększyć jakość usług serwisowych.

Rynek IoT

Przyszłe obszary rozwoju

Inwestycje w IoT na rynku konsumenckim  na ten moment nie są duże, ale sukcesywnie się to zmienia i przez następne 5 lat podwoi się, osiągnie przy tym wartość około 1,1 mld dolarów. Do przyszłych inwestycji w tym obszarze należą np. tak zwane inteligentne budynki. Szacuje się, że w ciągu najbliższych lat najbardziej rozwiną się sektory ubezpieczeń, budownictwa i transportu. W ubezpieczeniach największym zainteresowaniem będzie cieszyła się telematyka, a w budownictwie zarządzanie maszynami. Internet rzeczy jest coraz szerzej rozumiany i rozwija się w wielu dziedzinach, jak choćby sprzedaż detaliczna. Zatem przypuszcza się, że w stosunkowo krótkim czasie wiele produktów zanim dotrze od odbiorcy finalnego, na każdym etapie produkcji i sprzedaży będzie miało bezpośrednią lub pośrednią styczność z rozwiązaniami IoT.

W 2016 roku wydatki na internet rzeczy wyniosły 11 mld dolarów na terenie Europy Środkowo-Wschodniej

W 2020 będą one wynosiły średnio 24 mld dolarów. Tak duży wzrost nie pozostanie bez echa. Coraz więcej inwestycji z obszaru internetu rzeczy jest generowane tym, że ludzie zaczynają zdawać sobie sprawę z tego, jak szeroki wachlarz korzyści niosą ze sobą tego typu technologie. To z kolei prowadzi do zwiększania konkurencyjności i atrakcyjności rynków. Jak pokazują badania, Ci przedsiębiorcy, którzy już zainwestowali w nowoczesne rozwiązania planują nowe inwestycje w ciągu najbliższych dwóch lat. Jest to dowodem na rzeczywiście dużą efektywność. Jeśli zaś chodzi o technologię, najbardziej pożądaną pod względem inwestycyjnym kategorią będą usługi. Dopiero dalej uplasują się sprzęt, oprogramowanie, łączność. W obszarze sprzętu najlepiej sprzedawać się będą czujniki raz moduły, a 50% sprzedaży w zakresie oprogramowanie będzie należało do aplikacji.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Chcesz wiedzieć więcej?
Zapisz się na nasz newsletter!
SUBSKRYBUJ
awaria laptopa

5 rzeczy, na które warto zwrócić uwagę przy wyborze ochrony do sprzętu IT

wybór

Czego klient oczekuje od marki? – badania Ricoh