Smartfon przyszłością e-bankowości?

Klaudia Ciesielska
Klaudia Ciesielska - Redaktor prowadzący Brandsit
5 min

W Polsce już ponad 64 proc. osób posiada smartfona, a blisko 48 proc. ankietowanych deklaruje, że korzysta z mobilnych urządzeń przez ponad 2 godziny dziennie. Wzrasta również liczba użytkowników bankowości mobilnej – co trzeci respondent loguje się do swojego banku za pomocą smartfona lub tabletu.  Instytucje bankowe i pożyczkowe dostrzegając potrzeby klientów rozwijają aplikacje oraz strony mobilne. Według danych ekspertów już ponad 40 proc. pożyczek udzielanych za pośrednictwem kanałów online jest zaciąganych przez smartfona. Czy w przyszłości bankowość mobilna zastąpi wizyty w banku, a sam smartfon posłuży nam za terminal płatniczy?

Smartfon zamiast komputera?

Z urządzeń mobilnych korzystamy praktycznie non stop. Obecnie już ponad połowa ludzi na świecie używa smartfonów. Przewiduje się, że do 2021 roku ich ilość na całym globie wzrośnie do 70 procent[1]. W Polsce już ponad 64 proc. osób posiada smartfona, a rodzimy rynek m-commerce nieustannie się rozrasta. Wśród osób regularnie korzystających z Internetu odsetek ten wzrasta do 83 proc. Blisko 48 proc. Polaków deklaruje, że korzysta z mobilnych urządzeń ponad 2 godziny dziennie[2]. To wzrost o pół godziny w stosunku do ubiegłego roku. Za pomocą smartfona (a nie przez tablet czy PC) sprawdzamy wiadomości (53 proc.) i korzystamy z mediów społecznościowych (48 proc.). Równie chętnie zamieszczamy zdjęcia (42 proc.) i przeglądamy filmy w mediach społecznościowych (38 proc.)  Co trzecia osoba korzysta z bankowości mobilnej i czyta artykuły, a co czwarty internauta za pomocą smartfona wysyła maile. Co ciekawe, jedna trzecia klientów największych banków, przestała się do nich logować z poziomu komputerów. Eksperci szacują, że za już w perspektywie najbliższych 5 lat smartfony zastąpią wielu osobom komputer. Sprzęt mobilny przejmuje coraz więcej funkcji PC, a wraz z rozwojem urządzeń będzie rosnąć również ich funkcjonalność.

Bankowość pod znakiem mobile

Przenoszenie usług do kanału mobilnego jest jednym z wiodących trendów w sektorze usług finansowych. Obserwując rosnącą liczbę użytkowników i rozwój technologii mobilnych, wysoce prawdopodobne jest to, że już za parę lat bankowość mobilna może stać się głównym kanałem klienta w relacji z bankiem. Dodatkowo, banki i instytucje pozabankowe coraz częściej umożliwiają klientom proste analizy budżetu na podstawie wpływów i wydatków. W przyszłości udostępnienie kompleksowych analiz i doradztwa finansowego online może stać się ważną kartą przetargową w rywalizacji pomiędzy bankami o klienta. Oprócz narzędzi doradczych firmy z sektora fintech pracują nad algorytmami, które będą udzielać pożyczek na podstawie zapytań wpisywanych w wyszukiwarce internetowej. Wyszukiwarka automatycznie wyśle zapytanie do instytucji finansowej, w której mamy rachunek, a następnie po pozytywnej weryfikacji transakcja zostanie sfinalizowana za pomocą podpisu elektronicznego. Tym samym proces pożyczania stanie się jeszcze łatwiejszy i szybszy oraz dostosowany do aktualnych potrzeb finansowych klienta.

Obecnie najważniejszym kierunkiem, w którym rozwija się branża usług finansowych jest digitalizacja. Dzięki firmom z sektora fintech coraz szybciej przebiega proces migracji klientów do kanałów mobilnych. Według raportu Mobee Dick Polska już w tym roku wejdzie do grupy krajów zaliczanych do „multi device mobile centric”, co oznacza, że udział czasu spędzanego na smatfonach i tabletach przekroczy próg 50 proc., przewyższając tym samym udział czasu spędzanego na komputerach. Równocześnie wraz z postępującym rozwojem m-commerce coraz więcej wniosków o pożyczkę dokonywanych jest mobilnie –  za pomocą smartfonów lub tabletów. W firmie TWINO ponad 50 proc. pożyczek jest zaciąganych w ten sposób. Wyraźnie pokazuje to, że Polacy są otwarci na nowe technologie – nawet w przypadku tematu tak wrażliwego, jak finanse – komentuje Michał Papliński, Country Manager w TWINO (właściciel netcredit.pl i incredit.pl).

Rozwiązania mobilne przyszłości

Polskie społeczeństwo z łatwością przyswaja innowacje w dziedzinie nowych technologii. Trzy razy częściej niż inni Europejczycy korzystamy z płatności zbliżeniowych, co sprawia, że jesteśmy w światowej czołówce, jeśli chodzi o wykorzystanie najbardziej nowoczesnych technologii w bankach. Nic dziwnego, że fintechy wychodząc naprzeciw oczekiwaniom stale poszukują nowych rozwiązań usprawniających proces płatności bezgotówkowych. Już teraz firmy z sektora nowoczesnych usług finansowych pracują nad technologią pozwalająca zastąpić terminal płatniczy przez smartfon. Dzięki specjalnej aplikacji smartfony będą mogły przyjmować wszystkie płatności zbliżeniowe- zarówno te wykonane za pomocą telefonu, jak i plastikowej karty. Zmianie ulegnie również sposób logowania się do usług finansowych – klient uzyska dostęp do konta za pomocą funkcji rozpoznawania twarzy lub tęczówki.

[1] Żródło: Ipsos „Device Agnostic: Why You Need to Transform Now”.
[2] Żródło: raport „POLSKA.JEST.MOBI 2018”.
Udostępnij
Leave a comment

Dodaj komentarz

- REKLAMA -