“Nie śpieszymy się z IPO” – wywiad z Grzegorzem Nają

Bartosz Martyka
6 min

BrandsIT rozmawia z wiceprezesem Nelro Data S.A. o kierunkach rozwoju i czynnikach wyróżniających Spółkę spośród innych firm.

Grzegorz Naja
Grzegorz Naja, Wiceprezes Zarządu Nelro Data SA

BrandsIT: Nelro Data to stosunkowo młoda spółka, a już posiada znaczącą pozycję na rynku dystrybucji. Jaka będzie przyszłość firmy? W jakich kierunkach będziecie się rozwijać?

Grzegorz Naja: Firma działa handlowo w różnych kierunkach. Dywersyfikujemy ofertę i kanały sprzedaży. Obecnie mamy w portfolio kilka grup produktowych, których sprzedaż rozwijamy przy pomocy dedykowanych, wyspecjalizowanych zespołów:

– z produktami konsumenckimi trafiamy bezpośrednio do sklepów wielkopowierzchniowych oraz e-tailerów (zespół handlowców i PM-ów w Warszawie)

– typowe produkty IT (komputery, akcesoria, komponenty, produkty sieciowe) najchętniej są kupowane przez tradycyjnych resellerów i e-tail (zespół handlowców i PM-ów w oddziale wrocławskim)

REKLAMA

– klientów na materiały eksploatacyjne do drukarek znajdujemy głównie wśród biuro-serwisów (dedykowani handlowcy w Warszawie i Wrocławiu)

– rozwiązania do budowy sieci światłowodowych opieramy o kontrakt z firmą FiberHome i własną markę ND Net. W naturalny sposób klientami są lokalni operatorzy ISP (zespół handlowców i PM-ów z oddziału w Białej Podlaskiej)

BrandsIT: Czym Nelro Data wyróżnia się na rynku?

Grzegorz Naja: Na pewno ofertą – własne marki (GoBoard, efingo, ND Net, kolejne własne marki w trakcie przygotowania) oraz marki, które mamy w dystrybucji na wyłączność (FiberHome, Skyworth, Fenda Audio, ThiEye, Nubia). Dodatkowo, w odróżnieniu od innych największych dystrybutorów, różnimy się podejściem do partnerów, ponieważ wspieramy ich działania sprzedażowe w odniesieniu do marek, które są dla nas trzonem biznesu. Pracujemy tak, aby wysoka marża na tych produktach była uczciwie dzielona między nas, a zaangażowanych we współpracę klientów.

BrandsIT: Jak sprawdza się funkcjonowanie systemu ND Connect w praktyce? Czy można już coś powiedzieć o efektach jego działania?

Grzegorz Naja: System jest bardzo młody, ale sukcesywnie rozszerzamy jego funkcjonalność we współpracy z firmą Softlinkers, która go dla nas zaprojektowała. Wdrożenie rozpoczęliśmy w kwietniu tego roku. Do końca czerwca planujemy oddanie w ręce naszych partnerów ostatniej zakontraktowanej w firmie Softlinkers wersji. System ma wszystkie niezbędne funkcjonalności, ułatwiające i automatyzujące pracę naszych partnerów i naszych handlowców. W tak krótkim czasie w ND Connect zarejestrowało się już kilkuset partnerów. Stale poszerzamy ofertę i uruchamiamy nowe promocje dostępne z poziomu systemu, tak aby zachęcić kolejne firmy do korzystania z niego.

BrandsIT: System jest wsparciem dla Waszych klientów. Jak scharakteryzowałby Pan odbiorców Nelro Data, biorąc pod uwagę główną działalność Spółki? Jak firma wspiera swoich partnerów biznesowych i czego od nich oczekuje?

Grzegorz Naja: Tak jak wspomniałem sprzedajemy do różnych kanałów, zależnie od typu asortymentu. Z dużymi retailerami współpracujemy w ten sposób, że organizujemy promocje w wybranych salonach danej sieci. Przykładem jest akcja promocyjna w największym salonie sieci Komputronik Megastore w Warszawie. Tego typu wydarzeń z naszym udziałem odbywa się od kilku do kilkunastu w skali roku. Dla naszych bezpośrednich klientów w kwietniu tego roku uruchomiliśmy pierwszy w Nelro Data program lojalnościowy, Connect Club. Zarejestrowani partnerzy dokonując zakupów gromadzą punkty, które po zsumowaniu uprawniają ich do otrzymania atrakcyjnych nagród rzeczowych, egzotycznych wycieczek czy niestandardowych, survivalowych form spędzania czasu. Kolejnym typem wsparcia są limity kupieckie, jakie przyznajemy naszym kooperantom na podstawie historii współpracy. Każdy zarejestrowany w systemie ND Connect partner ma dostęp do informacji o limitach i może na tej podstawie planować swoje zamówienia. Wdrażamy bardzo różnorodne modele zachęty zakupowej. Przykładowo do wprowadzonych niedawno na polski rynek smartfonów marki Nubia dokładamy bezprzewodowy głośnik innej naszej marki w autoryzowanej dystrybucji – Fenda Audio, za symboliczną złotówkę. Ta promocja ma na celu pokazanie klientom, że u nas zawsze dostaną coś więcej, swoistego praktycznego gratisa.

BrandsIT: Strategia Spółki opiera się m.in. na budowaniu wizerunku opartego o prestiż. Firmy budują swoją pozycję na różne sposoby. Z tego co wiadomo, Nelro Data planuje pierwszą publiczną emisję akcji, co wzmocni konkurencyjność firmy. Jakie są planowane efekty IPO? Czy wiadomo już coś więcej na temat terminu wejścia na GPW, a także samych szczegółów emisji?

Grzegorz Naja: To prawda. Budujemy wizerunek firmy w pełni transparentnej poprzez udział w rankingach, plebiscytach, za pomocą wywiadów z członkami Zarządu czy włączanie się w sponsoring sportu i imprez dla młodzieży. Faktem jest, że wybieramy się na Giełdę Papierów Wartościowych, ale chcąc się dobrze przygotować do debiutu nie śpieszymy się z IPO. Na pewno fundusze uzyskane dzięki publicznej emisji akcji pozwoliłyby nam sfinansować nowe, ambitne projekty, niemniej firma nie ma żadnych problemów z płynnością finansową, zatem giełdową obecność pojmujemy bardziej w kategoriach pokazania inwestorom i partnerom  jeszcze większej przejrzystości naszych mechanizmów i operacji handlowych.