Dołącz już teraz do uczestników Plebiscytu 

BITy 2022

Sztuczna inteligencja rozpędza się w branży automotive

Udostępnij

Rozszerzona rzeczywistość, mobilne kamery, nakładanie obrazu, kontrola objętości 3D.  Wszechstronne wykorzystanie sztucznej inteligencji w oparciu o dostęp do technologii czujników jest coraz bardziej powszechne w polskim przemyśle. AI pomaga zmniejszyć ilość odpadów i przestojów oraz obniżyć koszty, ale ma też wiele innych wartości dodanych. To zastosowanie jest dzisiaj optymalnym wyborem dla operatorów wielu różnych procesów produkcyjnych w branży automotive.

Już trzeci rok branża automotive, podobnie jak wiele innych sektorów przemysłowych w Polsce i na świecie, musi mierzyć się z niespodziewanymi zmianami na rynkach i w gospodarkach regionalnych. Według badania Market Research Report globalny rynek automatyki przemysłowej był przed wybuchem pandemii wart blisko 169 mln dolarów i miał rosnąć rok rocznie o ponad 9 procent, do wartości 320 mld w roku 2027.

Technologia postępu

Pandemia koronawirusa miała bezpośredni wpływ na okresy zawieszania i opóźnienia w produkcji czy przerywanie łańcuchów dostaw kluczowych komponentów. Trwająca wojna w Ukrainie również rzutuje na sytuację paneuropejską. Wielu tym wyzwaniom branża automotive opiera się jednak wzorcowo, ponieważ menedżerzy zarządzający fabrykami i zakładami produkcyjnymi nie przespali momentów przestojów, w czasie których wielu z nich mądrze inwestowało w postęp technologiczny wywodzący się z profilu Przemysłu 4.0. czy Przemysłowego Internetu Rzeczy.

AI stała się tu jednym z najbliższych sprzymierzeńców dla decydentów biznesowych w obszarze automatyki przemysłowej. Z danych wynika, że do 2026 roku wartość sztucznej inteligencji w branży produkcyjnej osiągnie pułap prawie 17 mld dolarów.

Futurystyczną technologię, która staje się teraźniejszością, widać na przykładzie rozwiązań dostępnych na polskim rynku między innymi w asortymencie innowacyjnych rozwiązań, wśród których jest sensor funkcjonujący w trzech wymiarach. Mobilny czujnik 3D rejestruje otoczenie będących często w ruchu maszyn roboczych w kilku płaszczyznach.

– Zastosowana tutaj innowacyjna metoda pomiaru czasu przelotu światła, czyli PMD Time-of-Flight, umożliwia określenie odległości do różnych obiektów w zasięgu detekcji. Mechanizm czujnika 3D składa się z systemowego oświetlenia podczerwonego (IR) oraz połączonego z nim sensora w technologii trójwymiarowej tłumaczy Piotr Szopiński, kierownik działu technicznego ifm electronic.

Trójwymiarowa detekcja

Ze względu na wysoką odporność na wibracje i uderzenia narzędzie jest dedykowane dla zastosowań w mobilnych maszynach roboczych. W maszynach budowlanych i pojazdach komunalnych czujnik można zastosować do ostrzegania przed kolizjami, z kolei w maszynach rolniczych urządzenie to służy między innymi do automatycznej detekcji oraz śledzenia konturu pokosu lub konturu zbliżonego do linii. Ten sensor jest też z powodzeniem stosowany między innymi do monitoringu stref na dźwigach, urządzeniach wiertniczych czy kafarach oraz w halach produkcyjnych i magazynowych.

Branżowi specjaliści, odpowiadający za wdrażanie rozwiązań czwartej rewolucji przemysłowej w branży automotive, łatwo wyliczają zalety kontroli pojemności w 3D. System służy na przykład do sprawdzania jednorodnego napełniania pojemników substancjami lepkimi. Może wykrywać podwójnie nałożone warstwy i wychwytywać błędy podczas jednoczesnego napełniania kilku zestawów. Te formy, które pozostają niewypełnione, pogarszają wydajność, zaś przepełnione prowadzą do obniżenia jakości i zwiększenia zabrudzenia instalacji, a nawet mogą zwiększyć ryzyko pożaru. Sensoryczne systemy smart manufacturing zapobiegają tego typu przypadkom.

Inteligentna kamera 3D to pierwszy układ czujników 3D z wbudowaną kamerą 2D. Obraz wyświetla się z grafikami, symbolami lub tekstem w czasie rzeczywistym. Te elementy są wyzwalane przez wbudowany układ wsparcia operatora lub z poziomu sterownika maszyny przez magistralę CAN.

Jakościowa diagnostyka

– Dzięki zastosowaniu sztucznej inteligencji w automatyce przemysłowej użytkownik zawsze widzi odpowiednie ostrzeżenia lub inne niezbędne szczegóły na obrazie z kamery, gdyż korzysta z bezbłędnej detekcji scen i obiektów. Wskazania ostrzeżeń i przeszkód w widoku kamery zawsze pojawiają się w czasie rzeczywistym. AI wspiera więc tutaj człowieka. Prowadząc go bezpiecznie, niejako do szczęśliwego finału procesu produkcyjnego z udziałem robotów i automatówzaznacza Aleksandra Banaś, prezes ifm electronic, wiodącego producenta rozwiązań Industry 4.0.

Jednak oprócz czujnika obrazu 3D i 2D, w system sensorów wbudowano kompletny mechanizm przetwarzania sygnałów. Proces ten odbywa się w czujniku, bez konieczności stosowania zewnętrznego urządzenia przetwarzającego. Stanowi on niezależny system wsparcia przeznaczony do unikania kolizji.

Konfiguracja wymaga jedynie wykonania kilku czynności w oprogramowaniu na komputerze. Sam system może korzystać z autonomicznego interfejsu do wysyłania ostrzeżeń w sytuacjach krytycznych.

Automatyczna ochrona

Inne wiodące rozwiązanie w tym segmencie, czyli czujnik 3D O3D302 działa całkowicie niezależnie od zabrudzeń, koloru i powłoki, zmniejsza ilość odpadów i przestojów, a parametry są łatwe do ustawienia. Narzędzie pozwala na niezawodne określenie objętości w technologii przechowywania i przenoszenia oraz bezdotykowe wymiarowanie obiektów prostokątnych, takich jak opakowania tekturowe lub paczki.

To rzutuje na niezawodny pomiar wysokości, szerokości i długości do wyliczenia długości taśmy i objętości, a także precyzyjne wykrywanie wielkości, orientacji i położenia obiektów do planowania przestrzeni w magazynach automatycznych. Urządzenie w prostej linii ogranicza ilość odpadów i czas przestojów, działa niezależnie od zabrudzeń, kolorów i powłoki czy światła obcego. Łatwe ustawianie parametrów jest możliwe krok po kroku, zaś stan pusty i przepełnienie można wykrywać oddzielnie, co gwarantuje kontrolę jakości na najwyższym poziomie.

Źródło:ifm electronic

Zobacz

PGNiG zawarło kontrakty ze spółkami PGE na kwotę 23 mld zł

PGNiG zawarł ze spółkami z grupy PGE umowę ramową sprzedaży paliwa gazowego wraz z kontraktami indywidualnymi, regulującymi handlowe warunki dostaw gazu - podały spółki w komunikatach. Całkowita wartość umowy ramowej i kontraktów szacowana jest na kwotę około 23 mld zł.

Polskim szklarniom musi wystarczyć 600 tys. ton miału. “Przynajmniej na rozpoczęcie sezonu”

Przez parę miesięcy był realny strach, że Polskie szklarnie w zdecydowanej większości opalane miałem węglowym, nie dostaną tego paliwa; zapowiedziana przez ministra rolnictwa pula 600 tys. ton miału powinna im wystarczyć na sezon, a przynajmniej na jego rozpoczęcie - powiedział w czwartek w Studiu PAP były minister rolnictwa Jan Krzysztof Ardanowski.

Wiceprezes PAN obawia się o przyszłość instytutów akademii

W obliczu cen energii sytuacja instytutów PAN jest kryzysowa - powiedział PAP wiceprezes Polskiej Akademii Nauk (PAN) prof. Romuald Zabielski. Naliczenia za energię do końca roku są większe w stosunku do tych z początku roku nawet o kilkaset procent - dodał.

CPK kieruje do konsultacji koncepcję rozwoju Portu Solidarność

Spółka CPK skierowała do konsultacji z samorządami Plan Generalny, czyli koncepcję rozwoju Portu Solidarność do 2060 roku – poinformował we wtorek rzecznik prasowy spółki CPK Konrad Majszyk. Lotnisko, według planów, ma mieć trzy równolegle drogi startowe i obsługiwać rocznie nawet 65 mln pasażerów.

Rozwój pracowników, czyli czego nie rozumie pracodawca (raport)

Pracownicy chcą się rozwijać, aby móc odpowiadać na wyzwania...

Rada nadzorcza JSW za zasileniem funduszu stabilizacyjnego kwotą do 1,5 mld zł

Rada nadzorcza JSW pozytywnie zaopiniowała wniosek zarządu spółki i zgodziła się na zasilenie JSW Stabilizacyjnego Funduszu Inwestycyjnego Zamkniętego środkami do kwoty 1,5 mld zł - podała JSW. Zasilenie funduszu planowane jest w październiku.
- Reklama -

REKLAMA