Ad image

Sztuczna inteligencja zagrożeniem dla biznesu? Tak twierdzą eksperci

Izabela Myszkowska - Redaktor Brandsit 3 min czytania

Rozwój zaawansowanych modeli językowych, takich jak ChatGPT (Generative Pre-trained Transform), wywołał dyskusje wśród firm na temat potencjalnych zagrożeń związanych z generatywną technologią AI. Podczas gdy niektórzy uważają, że produkty oparte na sztucznej inteligencji mogą poprawić wydajność i produktywność, inni martwią się o wpływ na cyberbezpieczeństwo, ranking w wyszukiwarkach i rentowność.

“Od premiery ChatGPT specjaliści ds. cyberbezpieczeństwa są zaniepokojeni ryzykiem związanym z cyberprzestępczością/zagrożeniami. Ponadto firmy świadczące usługi internetowe uważają, że ChatGPT może wpłynąć na ich pozycję w wyszukiwarkach, prowadząc do zmniejszenia ruchu na ich platformie.”

Misa Singh, Analityk podstaw biznesu w GlobalData

Analiza bazy danych GlobalData Company Filings Analytics Database ujawnia, że generatywna sztuczna inteligencja i ChatGPT wywołały dyskusje na temat zagrożeń dla cyberbezpieczeństwa. W tym kontekście brytyjsko-amerykańska firma zajmująca się cyberbezpieczeństwem Darktrace uważa, że ChatGPT nie obniża barier wejścia dla cyberprzestępców, ale uważa, że mogło to przyczynić się do wyrafinowania wiadomości phishingowych, umożliwiając przeciwnikom tworzenie bardziej ukierunkowanych, dostosowanych i ostatecznie skutecznych ataków.

Eksperci Salesforce twierdzą, że ewolucja sztucznej inteligencji wymagałaby zastosowania zasobów do opracowywania, testowania i utrzymywania produktów i usług w celu zapewnienia wdrożenia sztucznej inteligencji w celu zminimalizowania niezamierzonych i szkodliwych skutków. Firma doświadcza niepewności co do nowych i pojawiających się aplikacji AI, w szczególności generatywnego tworzenia treści AI. Takie aplikacje mogą wymagać dodatkowych inwestycji w rozwój zastrzeżonych zbiorów danych, modeli uczenia maszynowego i systemów testowania w celu zapewnienia dokładności. Procesy te są złożone i mogą być kosztowne, potencjalnie wpływając na marżę zysku.

Microsoft i Google ogłosiły już plany zintegrowania tych nowych modeli sztucznej inteligencji ze swoimi produktami, przez co inne firmy, takie jak Baidu Inc i Yandex NV, martwiąc się. Baidu wspomniał, że jego sukces będzie zależał od jego zdolności do nadążania za ostatnim postępem technologicznym i komercjalizacją. Ponadto potrzebne będą znaczne nakłady inwestycyjne na badania i rozwój zmian technologicznych i usług innowacyjnych.

Z drugiej strony Yandex NV postrzega to jako ryzyko z dwóch perspektyw. Firma twierdzi, że tworzenie nowych modeli językowych wymaga znacznej mocy obliczeniowej i wiedzy szkoleniowej, w przeciwnym razie mogą zostać w tyle. Po drugie, redystrybucja zapytań do nowych formatów produktów opartych na sztucznej inteligencji może wymagać reorganizacji narzędzi lub zmiany zdolności zarabiania na produktach opartych na reklamach.

SimilarWeb Ltd uważa, że rozszerzenie ChatGPT może zaciemnić część aktywności wyszukiwania użytkownika, zmniejszając ilość aktywności cyfrowej dostępnej do analizy przy użyciu aktualnej metodologii gromadzenia danych. NerdWallet, Inc. twierdzi, że wprowadzenie technologii wspomaganych sztuczną inteligencją może wpłynąć na trafność wyszukiwarek, które spadną w rankingu i wpłyną na wyniki finansowe, jeśli nie będą w stanie dostosować strategii treści do zmieniającego się krajobrazu wyszukiwania w sieci.

“Ponieważ technologia nadal ewoluuje i integruje się z różnymi produktami, firmy muszą dokładnie rozważyć potencjalne ryzyko i podjąć odpowiednie środki w celu ich złagodzenia.”

Misa Singh, Analityk podstaw biznesu w GlobalData
SOURCES:GlobalData