• Reklama
  • Zakładki
  • Kastomizacja
  • Newsletter
BrandsIT
POWIADOMIENIA Pokaż więcej
Najnowsze
44499915 44499905 BZxBZ
Orlen: kontrakt na dostawy ropy ze wschodu przestanie być realizowany w momencie wprowadzenia kolejnych sankcji
Pieniądze Polityka Polska
44499407 44499395 BZxBZ
Mieszkanie w pobliżu zieleni wpływa na skład mleka matki
Polska Work&Life
44499403 44499388 BZxBZ
Alpiniści zbierają szyszki z okazałych sosen w Puszczy Piskiej
Polska Work&Life
44499398 44499334 BZxBZ
Schreiber: w tym tygodniu komunikat, jak zostaną obniżone ceny biletów na kolei
Pieniądze Polska
44499397 44499326 BZxBZ
Mazowieckie: w 2022 r. spadła liczba oddanych do użytku nowych mieszkań, podobnie może być w tym roku
Polska
  • Biznes
  • Pieniądze
  • Rynki
  • Polityka
  • Technologia
  • Eco
  • Work&Life
  • MAGAZYN
  • Opinie
Czytasz: Technologia w medycynie – trendy 2023
Aa
BrandsITBrandsIT
  • Technologia
  • Biznes
  • Branża IT
  • Świat
  • Pieniądze
    • Inwestycje
    • Kryptowaluty
    • NFT
    • Praca
  • Polityka
    • Polska
    • Europa
    • Świat
  • Technologia
    • Startup
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Rozwiązania
    • Gaming
    • Tech Biznes
  • Eco
    • Czysta energia
    • Pogoda i nauka
    • Pojazdy elektryczne
    • Polityka klimatyczna
  • Work&Life
    • W pracy
    • Miasto
    • Nauka
    • Rozrywka
    • Moda
  • Biznes
    • Branża IT
    • Branża deweloperska
    • Branża przemysłowa
    • Branża transportowa
    • Podatki i koszty
Follow US
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Polityka plików cookies
  • Oświadczenie o prywatności
© 2017-2022 BrandsIT. Brands Stream Sp. z o.o. All Rights Reserved.
BrandsIT > Technologia > Rozwiązania > Technologia w medycynie – trendy 2023
Rozwiązania

Technologia w medycynie – trendy 2023

Natalia Zębacka 6 dni temu 5 min czytania
Udostępnij
5 min czytania
Technologia, medycyna, tele
Udostępnij

Polska osiągnęła bardzo dużo w zakresie cyfryzacji służby zdrowia, czego doskonałymi przykładami są e-zwolnienia i e-recepty. Jest jednak wiele obszarów, które wciąż wymagają wspólnej pracy ustawodawców, placówek medycznych i partnerów technologicznych. Krzysztof Groyecki, Wiceprezes Zarządu Asseco Poland, odpowiedzialny za obszar rozwiązań dla sektora opieki zdrowotnej wskazuje najważniejsze trendy i wyzwania w zakresie cyfryzacji.

Przyspieszenie wdrożenia EDM – od 1 stycznia tego roku finansowanie świadczeń przez NFZ, w zakresie Podstawowej Opieki Medycznej (POZ), będzie uzależnione od raportowania zdarzeń medycznych na platformę P1 i w konsekwencji wykorzystania Elektronicznej Dokumentacji Medycznej (EDM). Jak wynika z zapowiedzi Ministerstwa Zdrowia, w najbliższych latach platforma P1 ma stać się wyłącznym źródłem danych do rozliczania świadczeń opieki zdrowotnej. Nie wszystkie placówki są na to w pełni gotowe i potrzebują wsparcia partnerów technologicznych, którzy pomogą im we wdrożeniu odpowiednich narzędzi. Z drugiej strony, jak przekonuje Krzysztof Groyecki, Wiceprezes Zarządu Asseco Poland, niezbędna jest również rozbudowa samego projektu EDM. Docelowo kompletna elektroniczna dokumentacja medyczna danego pacjenta ma być dostępna dla wszystkich uprawnionych specjalistów w całej Polsce niezależnie od tego, gdzie w danym momencie pacjent się znajduje. Obecnie EDM zawiera jedynie część informacji i nie uwzględnia np. historii choroby, gdyż brakuje precyzyjnej definicji, co ten dokument obejmuje. Ważne jest wprowadzanie zarówno zmian legislacyjnych, jak i programów zachęcających placówki medyczne do wdrażania nowoczesnych technologii.

Poprawienie ergonomii aplikacji dla personelu – do tej pory większość aplikacji była tworzona z myślą o zarządzaniu podmiotami medycznymi, wspieraniu procesów wewnętrznych świadczeniodawców oraz raportowaniu i rozliczaniu świadczeń. Tymczasem, jak podkreśla Krzysztof Groyecki, rozwiązania te powinny być przede wszystkim skutecznym narzędziem w rękach personelu. „Chcemy, aby nasze aplikacje pozwalały na skrócenie czasu i poprawę jakości obsługi pacjenta. Przykładem rozwiązania, które pełni właśnie taką rolę, są pulpity medyczne dla lekarzy i pielęgniarek. Oprogramowanie Asseco zawiera ścieżki, które pozwalają użytkownikowi łatwo uzyskać informacje niezbędne na danym etapie leczenia”.

Specjalizacja oprogramowania medycznego – personel różnych specjalizacji, pracujący w poszczególnych obszarach działalności podmiotów medycznych ma swoje określone potrzeby, które warto brać pod uwagę podczas tworzenia rozwiązań technologicznych. Zdaniem Krzysztofa Groyeckiego funkcje systemów informatycznych, istotne z punktu widzenia lekarzy i pielęgniarek, powinny być dostępne bez potrzeby szukania ich pośród dużej liczby innych opcji oprogramowania. „Wiele rozwiązań Asseco dla sektora opieki zdrowotnej jest szytych na miarę. Rozmawiamy z przedstawicielami poszczególnych placówek, aby poznać ich potrzeby i dowiedzieć się, jakie informacje chcieliby przetwarzać w formie cyfrowej” – wyjaśnia Krzysztof Groyecki. 

Bezpieczeństwo w chmurze – placówki służby zdrowia są wyjątkowo kuszącym celem dla cyberprzestępców, dlatego niezwykle ważne jest zapewnienie bezpieczeństwa cyfrowych, wrażliwych danych medycznych. Poszczególnym szpitalom czy przychodniom trudno jest we własnym zakresie zadbać o odpowiedni poziom cyberbezpieczeństwa, co ma związek z brakami kadrowymi i budżetowymi. Jak przekonuje Krzysztof Groyecki z Asseco, naturalnym kierunkiem jest migracja do chmury obliczeniowej. Wtedy to jej operator dba o bezpieczeństwo informacji, bieżący monitoring zagrożeń, a także tworzenie kopii zapasowych. Przykładem rozwiązania wykorzystywanego w polskich placówkach medycznych jest EDM w chmurze. Umożliwia zdalny i bezpieczny dostęp do danych, ułatwia spełnianie regulacji prawnych nakładanych na jednostki służby zdrowia oraz eliminuje konieczność rozbudowy i utrzymywania własnej infrastruktury.

Sztuczna inteligencja może pomóc skrócić kolejki do specjalistów – bolączką polskiej służby zdrowia jest długi czas oczekiwania na wizytę u lekarza specjalisty. Jak wynika z Barometru Fundacji Watch Health Care (WHC), w listopadzie 2022 r. były to średnio ok. 4 miesiące. W rozwiązaniu tego problemu może pomóc sztuczna inteligencja, która z pewnością nie załata braków kadrowych, ale może wesprzeć lekarzy w ich codziennej pracy. Przykładów zastosowania AI w służbie zdrowia jest wiele, od cyfrowych asystentów, którzy są w stanie udzielić podpowiedzi na podstawie zebranych informacji ankietowych, po systemy wspierające stawianie diagnozy na podstawie rozpoznawania obrazów rentgena czy rezonansu magnetycznego. Jak podkreśla wiceprezes Asseco, rozwój telemedycyny będzie uzależniony od opłacalności tego typu rozwiązań. „Jeżeli będzie ona wyższa niż usług stacjonarnych, a dodatkowo procedury telemedyczne będą coraz częściej stanowiły element produktów rozliczanych przez NFZ, można mieć nadzieję, że przyczyni się to do zmniejszenia negatywnych skutków niedoboru kadr” – podsumowuje Krzysztof Groyecki. 

Skomentuj Skomentuj

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

- Reklama -

© 2017-2023 BrandsIT. Brands Stream Sp. z o.o. All Rights Reserved.

  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Polityka plików cookies
  • Oświadczenie o prywatności
Zarządzaj swoją prywatnością
We use technologies like cookies to store and/or access device information. We do this to improve browsing experience and to show personalized ads. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zarządzaj opcjami
{title} {title} {title}

Removed from reading list

Undo