in , ,

2017 rok w IT. O czym się mówiło?

Niesprzyjająca koniunktura na rynku zamówień publicznych, coraz groźniejsze i częstsze ataki hakerskie oraz rosnąca popularność usług cloud i security to jedne z najważniejszych tematów, o których mówiła branża IT w 2017 roku – twierdzą eksperci z Integrated Solutions.

W 2017 roku byliśmy świadkami rozwoju internetu rzeczy, usług chmurowych, big data, sztucznej inteligencji oraz technologii, które pomagają automatyzować procesy w firmach, jak np. RPA (Robotic Process Automation). Był to również czas wielkiego testu odporności organizacji na ataki ransomware. Jednym zdaniem: dużo się działo. A jak kończący się rok oceniają eksperci?

Krok w chmurę

Nieustannie wzrasta rola usług cloud computing w polskich przedsiębiorstwach. Ostatnie dane IDC wskazują, że do 2021 roku rynek ten w Polsce wzrośnie z 175 mln dol. (2016 rok) do 412,7 mld dol., co oznacza średni roczny wzrost (CAGR) o 18,8 proc.

Mariusz ChudyRok 2017 upłynął nam pod znakiem chmury,  coraz więcej przedsiębiorstw przekonuje się do niej. Z początkiem roku przenieśliśmy do chmury  m.in. sieć sklepów Mila, a w listopadzie wygraliśmy duży przetarg Poczty Polskiej na dostawę cloudowego oprogramowania Oracle, którego jesteśmy jednym z pierwszych partnerów w regionie ECEMEA. Widzimy bardzo dynamiczny wzrost liczby klientów, którzy poczuli, jak duże korzyści daje uwolnienie się od fizycznej infrastruktury i jak wiele mitów na temat chmury okazuje się nieprawdziwych  – mówi Mariusz Chudy, wiceprezes Integrated Solutions z Grupy Orange Polska S.A.

Eksperci podkreślają również rosnące znaczenie zaawansowanych funkcji cloud, takich jak elastyczne udostępnianie serwerów, zautomatyzowane zarządzanie czy bezpieczne przechowywanie danych. Równolegle z cloud computingiem rośnie rynek big data – masowej kompilacji i analizy pozornie niepowiązanych ze sobą danych. Coraz lepsze korelowanie danych i wyciągane na ich podstawie wnioski pozwalają m.in. na bardziej precyzyjne kierowanie działań marketingowych, zwiększanie sprzedaży i powstawanie produktów dopasowanych do konkretnych grup klientów.

Padłeś ofiarą hakerów?

Bieżący rok na pewno zapisze się na kartach historii, jako okres intensywnego rozwoju oprogramowania ransomware oraz zwiększonej ilości ataków hakerskich. WannaCry, ExPetr oraz BadRabbit to hasła, którymi żyli wszyscy z branży IT. Wg danych Kasperskiego, w 2017 roku aż 65 proc. firm padło ofiarą ataku ransomware, czego skutkiem była utrata dostępu do ogromnej ilości danych. Ważną kwestią pozostają zagrożenia wewnętrzne, sami pracownicy na co dzień korzystający w pracy z prywatnych urządzeń mobilnych. Firma Integrated Solutions zaobserwowała, że wzrosło zapotrzebowanie na rozwiązania bezpieczeństwa IT, które umożliwiają m.in. spełnienie szerokiego spectrum wymagań dotyczących zabezpieczeń i zachowania zgodności z przepisami. Poszukiwane były też mechanizmy szyfrowania danych w chmurze oraz kontroli dostępu do nich. W przypadku wykorzystywania prywatnych urządzeń do celów służbowych, dla wielu organizacji jednym z priorytetów było objęcie urządzeń mobilnych systemami klasy MDM (Mobile Device Management), które pozwalają m.in. na centralne zarządzanie i ochronę terminali mobilnych, wgrywane aplikacji bezpieczeństwa czy zdalne wymazywanie zawartości terminala, w przypadku jego zgubienia lub kradzieży.

W 2018 roku atakujący prawdopodobnie zmienią metodologię włamań. Zamiast wykradać dane, będą naruszać ich integralność. Ten rodzaj ataku będzie miał na celu naruszenie reputacji organizacji poprzez zakwestionowanie wiarygodności posiadanych przez nią danych – dodaje Mariusz Chudy.

Dodatkowo, bezpieczeństwu wielu firm zagroziła niewystarczająca liczba specjalistów w zakresie bezpieczeństwa, co skłoniło je do skorzystania z usług outsourcingu. Niestety nadal wśród polskich firm panuje przekonanie, że bezpieczeństwo może zapewnić zakup oprogramowania antywirusowego, czy urządzenia typu firewall. Często o wyborze decyduje cena. Jak podkreślają eksperci z Integrated Solutions, bez cyklicznych testów infrastruktury oraz systemów nasza czujność może zostać uśpiona pozornym zapewnieniem poczucia bezpieczeństwa, a realne zagrożenie nadal nie zostanie wykryte. Podobnie jest przy wyborze niewłaściwego dostawcy usług security,

Delikatne odbicie na rynku publicznym

Zamrożenie wielu przetargów na rynku publicznym uderzyło we wszystkie firmy oferujące usługi IT dla tego sektora. Mniejsza liczba zamówień wymusiła niższe marże na projektach. Jedynie rynek przetargów ICT może pochwalić się wzrostem zamówień o 33 proc. r/r (dane Barometru Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji). Wartość projektów realizowanych w tym obszarze od stycznia do października 2017 r. wyniosła 5,42 mld zł. Najczęściej przetargi dotyczyły dostawy i dzierżawy komputerów, serwerów, oprogramowania, czy dostawy akcesoriów biurowych. Integrated Solutions, w mijającym roku uzyskało zamówienia m.in. Komendy Głównej Straży Granicznej na modernizację i rozbudowę platformy teleinformatycznej oraz Centrum Obsługi Administracji Rządowej na dostawę licencji, aktualizację i subskrypcję oprogramowania Microsoft. Przypomnijmy, że Polska do 2020 r. musi wykorzystać duże środki unijne, w tym 2,2 mld euro w samym programie Polska Cyfrowa. Oznacza to, że najbliższe lata mogą przynieść wysyp wartościowych projektów.

Powolny rozwój polskiego IoT

Najpierw pojawił się Internet, później przyszedł czas na systemy mobilne oraz chmurę. Dziś wkraczamy w kolejną erę – rozwoju internetu rzeczy (IoT – Internet of Things). Internet rzeczy to koncepcja, wedle której otaczające nas urządzenia (m.in. sprzęt AGD, RTV, oświetlenie, samochody) mogą pośrednio albo bezpośrednio gromadzić, przetwarzać lub wymieniać dane za pośrednictwem sieci. Wg danych Gartnera, liczba urządzeń IoT podłączonych do sieci w 2020 r. osiągnie poziom 21 mld! Tym samym możemy śmiało powiedzieć, że rozpoczęła się era Przemysłu 4.0. – automatyzacji wielu procesów. A jak kształtuje się sytuacja w Polsce? Eksperci opierają się jedynie na prognozach, według których na rodzimym rynku największą wartość będzie miał rynek monitorowania pojazdów, smart grid oraz produkcji. Na uwagę zasługuje także rozwój smart city, które umożliwia integrację usług z obszaru IoT z infrastrukturą miast. Orange już teraz może pochwalić się wdrożeniami z tego zakresu, m.in. w Olsztynie i Mikołowie, gdzie został wdrożony system monitoringu zużycia wody (smart water), czy też w Gdańsku oraz Tarnowie, gdzie spółka wdrożyła inteligentne systemy zarządzania oświetleniem miejskim (smart lights).

A co czeka nas w przyszłym roku?

Najważniejsze trendy technologiczne na przyszły rok to przede wszystkim coraz szersze zastosowanie sztucznej inteligencji. Szczególnie w aplikacjach i ich sposobie komunikowania się z użytkownikiem, a także w analityce i automatyzacji procesów w firmach (tzw RPA – Robotic Process Automation). Kolejne trendy można określić mianem „digital”, to coraz mocniejsze przenikanie świata fizycznego i cyfrowego. Wszystkie zasoby, interakcje z klientem czy urządzeniami będą na coraz większą skalę przenosiły się do świata cyfrowego. To z kolei spowoduje, że  jako firmy i ludzie będziemy dużo bardziej  narażeni na cyberataki, które będą coraz częstsze i coraz bardziej skuteczne, narażając firmy na straty – mówi Mariusz Chudy, wiceprezes Integrated Solutions z Grupy Orange Polska S.A

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Chcesz wiedzieć więcej?
Zapisz się na nasz newsletter!
SUBSKRYBUJ
biznes

Co przedsiębiorcy sądzą o JPK?

firma

Czego boją się duże i średnie firmy?