6 kluczowych czynników sukcesu w transformacji cyfrowej

Newsroom BrandsIT
Newsroom BrandsIT - NewsRoom Brandsit
6 min

Transformacja technologiczna globalnego biznesu nie przebiega w sposób uporządkowany, wynika z raportu Fujitsu Future Insights Global Digital Transformation Survey 2018. Stan zaawansowania i stopień powodzenia projektów różnią się znacznie w zależności od branży i modelu biznesowego. Aby zdobyć aktualne dane i jak najlepiej wesprzeć klientów w wyzwaniach, związanych z transformacją technologiczną, firma Fujitsu przeprowadziła drugą edycję globalnego badania, po raz pierwszy zrealizowanego w 2017 roku. Najnowszy raport wyróżnia czynniki, które stoją za udaną transformacją, oraz prezentuje coraz bardziej szczegółowe wyniki udanych realizacji biznesowych.

6 czynników sukcesu

W przeprowadzeniu udanej transformacji liczy się wiele zmiennych, ale niektóre czynniki mają kluczowe znaczenie. Autorzy raportu zidentyfikowali ich 6.

Przywództwo

Przykład powinien iść z góry. Według raportu Fujitsu, kluczowym czynnikiem w sukcesie cyfrowej transformacji firmy jest zaangażowanie jej CEO w ten proces. Lider firmy musi być ambasadorem cyfrowej zmiany.

Zespół 

- Advertisement -

Dobrze poinformowany zespół składający się z ludzi o odpowiednich kwalifikacjach, to kolejny kluczowy składnik sukcesu cyfrowej transformacji. Rolą CEO jest przekazanie wizji i określenie strategii, którą następnie realizuje dobrze poinformowany zespół specjalistów.

Zwinność 

Transformacja cyfrowa to zbiór procesów zachodzących w organizacji. Aby mogły one zostać skutecznie przeprowadzone niezbędne jest stworzenie w firmie kultury innowacji, która będzie sprzyjać szybkiemu i elastycznemu działaniu.

Integracja biznesowa 

Cała organizacja musi być zaangażowana w cyfrową transformację. Wykorzystywanie efektów synergii, integracja i adaptacja już istniejącej infrastruktury IT, przenikanie się procesów cyfrowych i analogowych oraz praca projektowa w zespołach złożonych z osób o różnych kompetencjach i z różnych działów w firmie to podstawy skutecznego działania.

Ekosystem 

W powodzeniu wdrożenia skutecznej strategii transformacji cyfrowej niezbędni są odpowiedni partnerzy. Wzbogacą oni organizację swoją wiedzą w zakresie sprzętu i oprogramowania. Pomogą ułożyć wszystkie procesy tak, aby zmaksymalizować efekty biznesowe wynikające z digitalizacji firmy. Będą też ważnym wsparciem w codziennej administracji infrastrukturą IT.

Wartość uzyskana z analizy danych 

Transformacja cyfrowa nie jest wartością samą w sobie. Ma realizować konkretne cele biznesowe. Analityka danych zebranych w tym procesie to nieocenione źródło wiedzy, które musi służyć organizacji do podejmowania odpowiednich decyzji. To także większe bezpieczeństwo biznesowe – dobrze poinformowany menedżer podejmuje lepsze decyzje.

Według autorów raportu Fujitsu wymienione czynniki sukcesu decydują o powodzeniu projektów. Można je postrzegać jako zdolności organizacyjne, „cyfrowe mięśnie”, które wymagają wzmocnienia w celu przeprowadzenia udanej transformacji technologicznej.

Jednocześnie raport wylicza najczęstsze wyzwania firm w procesie zmiany. Zarówno w fazie planowania, jak i testu oraz w czasie wdrożenia głównym problemem jest brak wykwalifikowanych pracowników. W fazie planowania wskazuje na niego aż 20 proc. badanych, dwukrotnie więcej niż tych, którzy wymieniają „brak funduszy”.

Liderzy i maruderzy cyfryzacji

Liderami transformacji cyfrowej są oczywiście firmy, które działają online (42 proc. badanych). Prawie w 100 proc. przeszły one cyfrową transformację, czyli zaplanowały, przetestowały i wdrożyły projekty w tym obszarze. Wolniejsze są firmy, które oferują swoje produkty i usługi w tradycyjny sposób (58 proc. badanych). Aż 2/3 firm działających w tradycyjnych branżach dopiero zaczęło realizację cyfrowych projektów transformacyjnych.

Badanie Fujitsu wykazało również, że transformacja technologiczna przynosi biznesowe korzyści, ale nie wszystkim w takim samym stopniu. Wyraźnie widać czołówkę peletonu i cyfrowych maruderów.

Do liderów cyfryzacji należy sektor finansowy. Badanie dowiodło, że ten sektor jest najbardziej zaawansowany pod względem inicjatyw związanych z transformacją cyfrową. 89 proc. firm świadczących usługi finansowe jest już zaangażowanych w taką transformację: planuje ją, testuje lub wdraża. Z kolei w sektorze ochrony zdrowia odsetek ten wynosi tylko 60 proc.

Branże różnią się też znacznie rezultatami osiąganymi w jej wyniku. W dziedzinie finansów i handlu detalicznego około 30 proc. projektów przyniosło już pomyślne rezultaty. W pozostałych obszarach gospodarki ten odsetek jest nieco niższy: transport (25 proc.), produkcja przemysłowa (21 proc.) oraz opieka zdrowotna (14 proc.).

Potrzebna sztuczna inteligencja

Liderzy firm ankietowani przez Fujitsu rozumieją dobrze, że sztuczna inteligencja (AI) będzie miała znaczący wpływ na ich pracę, branżę i całe społeczeństwo. Większość badanych pozytywnie ocenia jej wpływ na biznes, a aż 68 proc. wierzy, że w przyszłości ludzie i AI będą pracować wspólnie nad osiąganiem celów biznesowych.

Zwłaszcza respondenci z sektora finansowego wyrażają się pozytywnie o potencjale AI. 70 proc. badanych przyznaje, że pomoże im ona w tworzeniu inteligentnych usług dla klientów, a 67 proc. oczekuje od niej pomocy w podejmowaniu decyzji i automatyzacji zarządzania wiedzą. Także ankietowani reprezentujący sektor produkcji przemysłowej dostrzegają duży potencjał AI, a ponad 67 proc. z nich spodziewa się automatyzacji procesu produkcyjnego w wyniku jej zastosowania.

Wyniki tegorocznego badania Fujitsu Future Insights Global Digital Transformation Survey potwierdzają, że transformacja technologiczna biznesu przebiega w sposób zróżnicowany i daje różne wyniki w zależności od branży, kanału działania oraz „cyfrowych mięśni” danej organizacji.

Udostępnij
Leave a comment

Dodaj komentarz

- REKLAMA -