Apple ogłosiło, że zatwierdziło aplikację Epic Games na europejskim rynku gier na iPhone’ach i iPadach, w wyniku czego konflikt pomiędzy tymi dwoma gigantami technologicznymi został kolejny raz osłabiony. Decyzja ta nastąpiła po serii sporów dotyczących polityki App Store, której częścią jest opłata do 30% od płatności w aplikacjach.
Epic Games, znany głównie z popularnej gry “Fortnite”, oskarżył Apple o utrudnianie prób wprowadzenia własnego sklepu z grami na urządzeniach z systemem iOS. Firma twierdziła, że Apple odrzuciło jej wnioski dwukrotnie, z powodu podobieństwa projektowania przycisków do tych używanych w App Store. Epic argumentowało, że stosuje standardowe konwencje nazewnictwa, które są powszechnie używane w innych sklepach z aplikacjami na różnych platformach.
Odmowa Apple została uznana przez Epic za arbitralną i naruszającą nowe europejskie prawo o Rynkach Cyfrowych (DMA). Spór ten dotyczył także kontroli, jaką Apple sprawuje nad swoim ekosystemem aplikacji, co jest przedmiotem dochodzenia Komisji Europejskiej. W odpowiedzi na te zarzuty, Apple wprowadziło zmiany w zasadach App Store, aby zgodzić się z nowymi dyrektywami DMA, co pozwala na alternatywne sklepy z aplikacjami i możliwość uniknięcia systemu płatności Apple, jednakże wprowadzono tzw. “opłatę za podstawową technologię”, co spotkało się z krytyką niektórych programistów.
Konflikt między Epic Games a Apple trwa od 2020 roku i jest częścią szerszego sporu dotyczącego monopolistycznych praktyk Apple w App Store. Decyzja o zatwierdzeniu aplikacji Epic Games na europejskim rynku jest kolejnym etapem tej batalii prawnej, która ma istotne znaczenie dla przyszłości regulacji dotyczących konkurencji i dystrybucji aplikacji na urządzeniach mobilnych.