Pokolenie Z, czyli osoby urodzone między 1997 a 2012 rokiem, dorastało w świecie zdominowanym przez technologię. Ich podejście do sztucznej inteligencji (AI) jest pełne optymizmu, ale niepozbawione obaw. Najnowsze badania EY rzucają światło na ich wiedzę, postawy i oczekiwania wobec AI.
Deklarowana wiedza kontra rzeczywistość
Aż 70% przedstawicieli pokolenia Z ocenia swoją wiedzę na temat AI jako wysoką lub bardzo wysoką. Jednak tylko 36% z nich zdaje sobie sprawę z możliwości tzw. “halucynacji” AI, czyli generowania przez systemy AI nieprawdziwych lub błędnych informacji. Ponadto, jedynie 29% jest świadomych, że ograniczenia dotyczące generowanych treści można obejść, a 53% wie, czy twórcy algorytmów AI muszą uzyskać pozwolenie na wykorzystanie danych użytkowników do trenowania swoich modeli.
Źródła wiedzy: dominacja mediów społecznościowych
Większość młodych ludzi czerpie informacje o AI z mediów społecznościowych (55%). Inne źródła to artykuły (35%), same narzędzia AI (28%) oraz rodzina i znajomi (22%). Tylko 14% zdobywa wiedzę o AI w placówkach edukacyjnych, co wskazuje na potrzebę wprowadzenia tej tematyki do programów nauczania.
Zalety i obawy związane z AI
Pokolenie Z dostrzega liczne korzyści płynące z AI:
- Oszczędność czasu przy powtarzalnych zadaniach (58%).
- Analiza dużych zbiorów danych (53%).
- Minimalizacja błędów ludzkich w ważnych procesach (41%).
Jednak nie brakuje też obaw. Najczęściej wskazywane to potencjalna redukcja zatrudnienia oraz obniżenie ludzkiej kreatywności (po 43% wskazań). Dodatkowo, 64% osób z tego pokolenia ma pozytywny stosunek do generatywnej AI (GenAI), ale równocześnie 43% obawia się, że przyczyni się ona do wzrostu poziomu bezrobocia.
Edukacja i przygotowanie do przyszłości
Pomimo deklarowanej wysokiej wiedzy o AI, istnieje wyraźna potrzeba ustrukturyzowanej edukacji w tym zakresie. Obecnie, większość młodych ludzi zdobywa informacje z nieformalnych źródeł, co może prowadzić do luk w wiedzy. Wprowadzenie AI do programów nauczania w szkołach i na uczelniach mogłoby zwiększyć świadomość zarówno korzyści, jak i potencjalnych zagrożeń związanych z tą technologią.
Pokolenie Z z entuzjazmem podchodzi do możliwości oferowanych przez AI, dostrzegając jej potencjał w zwiększaniu efektywności i ułatwianiu codziennych zadań. Jednak brak pełnej świadomości dotyczącej zagrożeń i ograniczeń tej technologii wskazuje na potrzebę bardziej formalnej edukacji w tym zakresie. Firmy i instytucje edukacyjne powinny zwrócić uwagę na te potrzeby, aby młode pokolenie mogło w pełni i świadomie korzystać z dobrodziejstw sztucznej inteligencji.