CEE Edu Digital Summit: Pierwszym krokom w cyfrowym świecie musi towarzyszyć edukacja o bezpieczeństwie

Izabela Myszkowska
Izabela Myszkowska - Redaktor Brandsit
5 min

Dziś dzieci mają styczność z technologią na długo przed wejściem w system edukacji. Dlatego  tak ważne jest, aby pierwszymi nauczycielami cyberbezpieczeństwa byli rodzice – mówili eksperci podczas CEE Edu Digital Summit w Lublinie.  Zwrócono uwagę, że  sami dorośli często mają problemy z zachowaniem bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni. – Jeżeli zainwestujemy  w kształtowanie cyberodporności, cyberhigieny dzieci, dorosłych, rodziców, nauczycieli, to wiele na tym zyskamy –  oceniła prof.  dr hab. inż. Agnieszka Gryszczyńska.

CEE Edu Digital Summit to wydarzenie zorganizowane przez CEE Digital Coalition oraz Związek Cyfrowa Polska, które po raz pierwszy zostało zorganizowane w Lublinie i było poświęcone zagadnieniom związanym z transformacją cyfrową systemów edukacji w Polsce oraz w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Podczas paneli dyskusyjnych poruszano kwestię edukacji o cyberbezpieczeństwie i  podatności  na  manipulacje  w sieci.

Uczestnicy dyskusji zgodzili się, że uświadamianie  dzieci  i młodzieży o cyberbezpieczeństwie jest  w obecnych  czasach koniecznością.  – Oczywiście sam temat cyberbezpieczeństwa w szkole powinno się eksplorować, ale warto wyczulać na manipulacje w innych etapach nauczania. Chodzi o takie umiejętności jak czytanie ze zrozumieniem, wyszukiwanie źródełocenił Mateusz Mrozek, Kierownik Działu Przeciwdziałania Dezinformacji w NASK.Jednak spychanie rzeczy na instytucje takie jak np. szkoła, rząd, NASK itp., to półśrodek  – dodał. 

Problemem dezinformacja

Dziennikarz Radia Zet i nauczyciel wiedzy o mediach, Krzysztof Kiryczuk wskazał, że powszechnym  problemem jest  skupianie się wyłącznie na nagłówkach, co w konsekwencji    prowadzi  do  ulegania  manipulacjom  emocjonalnym   czy tzw. fake newsom.  – Nagłówki w internecie są  klikbajtowe. Trzeba o tym wiedzieć i pamiętać, to podstawapodkreślił.

- Advertisement -

Do kwestii manipulacji odniosła się prof. ucz. dr hab. Inż. Agnieszka Gryszczyńska z Prokuratury Krajowej. Przypomniała, że „nie każda dezinformacja (…) czy zła interpretacja stanowi czyn zabroniony”.  W swojej wypowiedzi zwróciła uwagę na zjawisko  phishingu, czyli  oszustwa  mającego na celu  wyłudzenie danych, które jest  jednym   z najczęściej  popełnianych przestępstw cyfrowych w Polsce.  – Większość tych ataków opiera się na prostej socjotechnice i sztuce manipulowania ludźmi w celu podjęcia przez nich odpowiednich działań lub ujawnienia poufnych informacji. Nie jest do tego wymagana zaawansowana wiedza techniczna, sprzęt czy złośliwe oprogramowanie – podkreśliła.

– Zgodnie z badaniami Eurostatu jedynie 16 proc. Polaków w wieku od 16 do 74 roku życia weryfikuje informacje znalezione online. My nie mamy umiejętności weryfikacjimówiła prof. Gryszczyńska.  Jak zauważyła, współcześnie dzieci często mają dostęp do technologii  zanim jeszcze nauczą się mówić.  – Pierwszą osobą, która powinna zapewnić dziecku edukację jest rodzic. Wręczanie dziecku urządzenia ekranowego następuje zanim dziecko wejdzie w system formalnej edukacji podkreśliła prokurator.

Ogromna rola rodziców w procesie cyfrowej edukacji

O  roli rodziców  mówiła także  przedstawicielka fundacji pozarządowej  Dajemy Dzieciom Siłę, Marta Wojtas. – Odwiecznym problemem jest duża grupa rodziców, do których trudno z czymkolwiek dotrzeć, którzy nie uczestniczą w skierowanych do  nich  zajęciach, nie są zainteresowani tematem. W przypadku takich rodzin szkoła jest jedynym miejscem, gdzie edukacja o cyberbezpieczeństwie mogłaby się odbywać zaznaczyła.Edukacja musi płynąć z różnych stron. Musimy próbować na wszystkie sposoby, aby mogła ona osiągnąć powodzeniestwierdziła.  

W podobnym tonie wypowiedział się Mateusz Mrozek z NASK. – Współdziałanie między nauczycielem-wychowawcą, a rodzicem to bardzo niedoceniana platforma mówił. Zastrzegł jednak, że często  zapomina się o  przepracowaniu  nauczycieli. – Nic nie zastąpi tłumaczenia świata przez rodzica. Ale rodzic też musi rozumieć co się dziejedodał.

Dyskusję podsumowała prof. Agnieszka Gryszczyńska.Jeżeli zainwestujemy w kształtowanie  cyberodporności, cyberhigieny dzieci, dorosłych, rodziców, nauczycieli – to wiele na tym zyskamy –  powiedziała. Wskazała też konkretne działania jakie szkoła może wdrożyć. – Nauczmy uczniów budowania trudnych haseł. Nauczmy ich w jaki sposób stosować uwierzytelnianie dwuskładnikowe. Rozdajmy nauczycielom klucze U2F, niech pokażą je dzieciom: to nie jest nic co jest bardzo drogie, ale jest to jedyna realna ochrona przed phishingiem. Wprowadźmy uwierzytelnianie dwuskładnikowe na kontach uczniów w szkole wymieniała.Prozaiczne rozwiązania techniczne przynoszą bardzo duży efekt, jeżeli chodzi o podniesienie cyberbezpieczeństwa  – skonstatowała prof. Gryszczyńska. 

CEE Digital Coalition to zrzeszenie organizacji branży cyfrowej z krajów Europy Środkowowschodniej, powstałe z inicjatywy Związku Cyfrowa Polska.

Udostępnij
Leave a comment

Dodaj komentarz

- REKLAMA -