• Reklama
  • Zakładki
  • Kastomizacja
  • Newsletter
BrandsIT
POWIADOMIENIA Pokaż więcej
Najnowsze
44499915 44499905 BZxBZ
Orlen: kontrakt na dostawy ropy ze wschodu przestanie być realizowany w momencie wprowadzenia kolejnych sankcji
Pieniądze Polityka Polska
44499407 44499395 BZxBZ
Mieszkanie w pobliżu zieleni wpływa na skład mleka matki
Polska Work&Life
44499403 44499388 BZxBZ
Alpiniści zbierają szyszki z okazałych sosen w Puszczy Piskiej
Polska Work&Life
44499398 44499334 BZxBZ
Schreiber: w tym tygodniu komunikat, jak zostaną obniżone ceny biletów na kolei
Pieniądze Polska
44499397 44499326 BZxBZ
Mazowieckie: w 2022 r. spadła liczba oddanych do użytku nowych mieszkań, podobnie może być w tym roku
Polska
  • Biznes
  • Pieniądze
  • Rynki
  • Polityka
  • Technologia
  • Eco
  • Work&Life
  • MAGAZYN
  • Opinie
Czytasz: CEE Edu Digital Summit: Pierwszym krokom w cyfrowym świecie musi towarzyszyć edukacja o bezpieczeństwie
Aa
BrandsITBrandsIT
  • Technologia
  • Biznes
  • Branża IT
  • Świat
  • Pieniądze
    • Inwestycje
    • Kryptowaluty
    • NFT
    • Praca
  • Polityka
    • Polska
    • Europa
    • Świat
  • Technologia
    • Startup
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Rozwiązania
    • Gaming
    • Tech Biznes
  • Eco
    • Czysta energia
    • Pogoda i nauka
    • Pojazdy elektryczne
    • Polityka klimatyczna
  • Work&Life
    • W pracy
    • Miasto
    • Nauka
    • Rozrywka
    • Moda
  • Biznes
    • Branża IT
    • Branża deweloperska
    • Branża przemysłowa
    • Branża transportowa
    • Podatki i koszty
Follow US
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Polityka plików cookies
  • Oświadczenie o prywatności
© 2017-2022 BrandsIT. Brands Stream Sp. z o.o. All Rights Reserved.
BrandsIT > Technologia > Cyberbezpieczeństwo > CEE Edu Digital Summit: Pierwszym krokom w cyfrowym świecie musi towarzyszyć edukacja o bezpieczeństwie
Cyberbezpieczeństwo

CEE Edu Digital Summit: Pierwszym krokom w cyfrowym świecie musi towarzyszyć edukacja o bezpieczeństwie

Izabela Myszkowska 1 miesiąc temu 5 min czytania
Udostępnij
5 min czytania
życiem cyfrowym, Google
Udostępnij

Dziś dzieci mają styczność z technologią na długo przed wejściem w system edukacji. Dlatego  tak ważne jest, aby pierwszymi nauczycielami cyberbezpieczeństwa byli rodzice – mówili eksperci podczas CEE Edu Digital Summit w Lublinie.  Zwrócono uwagę, że  sami dorośli często mają problemy z zachowaniem bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni. – Jeżeli zainwestujemy  w kształtowanie cyberodporności, cyberhigieny dzieci, dorosłych, rodziców, nauczycieli, to wiele na tym zyskamy –  oceniła prof.  dr hab. inż. Agnieszka Gryszczyńska.

CEE Edu Digital Summit to wydarzenie zorganizowane przez CEE Digital Coalition oraz Związek Cyfrowa Polska, które po raz pierwszy zostało zorganizowane w Lublinie i było poświęcone zagadnieniom związanym z transformacją cyfrową systemów edukacji w Polsce oraz w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Podczas paneli dyskusyjnych poruszano kwestię edukacji o cyberbezpieczeństwie i  podatności  na  manipulacje  w sieci.

Uczestnicy dyskusji zgodzili się, że uświadamianie  dzieci  i młodzieży o cyberbezpieczeństwie jest  w obecnych  czasach koniecznością.  – Oczywiście sam temat cyberbezpieczeństwa w szkole powinno się eksplorować, ale warto wyczulać na manipulacje w innych etapach nauczania. Chodzi o takie umiejętności jak czytanie ze zrozumieniem, wyszukiwanie źródeł – ocenił Mateusz Mrozek, Kierownik Działu Przeciwdziałania Dezinformacji w NASK. – Jednak spychanie rzeczy na instytucje takie jak np. szkoła, rząd, NASK itp., to półśrodek  – dodał. 

Problemem dezinformacja

Dziennikarz Radia Zet i nauczyciel wiedzy o mediach, Krzysztof Kiryczuk wskazał, że powszechnym  problemem jest  skupianie się wyłącznie na nagłówkach, co w konsekwencji    prowadzi  do  ulegania  manipulacjom  emocjonalnym   czy tzw. fake newsom.  – Nagłówki w internecie są  klikbajtowe. Trzeba o tym wiedzieć i pamiętać, to podstawa – podkreślił.

Do kwestii manipulacji odniosła się prof. ucz. dr hab. Inż. Agnieszka Gryszczyńska z Prokuratury Krajowej. Przypomniała, że „nie każda dezinformacja (…) czy zła interpretacja stanowi czyn zabroniony”.  W swojej wypowiedzi zwróciła uwagę na zjawisko  phishingu, czyli  oszustwa  mającego na celu  wyłudzenie danych, które jest  jednym   z najczęściej  popełnianych przestępstw cyfrowych w Polsce.  – Większość tych ataków opiera się na prostej socjotechnice i sztuce manipulowania ludźmi w celu podjęcia przez nich odpowiednich działań lub ujawnienia poufnych informacji. Nie jest do tego wymagana zaawansowana wiedza techniczna, sprzęt czy złośliwe oprogramowanie – podkreśliła.

– Zgodnie z badaniami Eurostatu jedynie 16 proc. Polaków w wieku od 16 do 74 roku życia weryfikuje informacje znalezione online. My nie mamy umiejętności weryfikacji – mówiła prof. Gryszczyńska.  Jak zauważyła, współcześnie dzieci często mają dostęp do technologii  zanim jeszcze nauczą się mówić.  – Pierwszą osobą, która powinna zapewnić dziecku edukację jest rodzic. Wręczanie dziecku urządzenia ekranowego następuje zanim dziecko wejdzie w system formalnej edukacji  – podkreśliła prokurator.

Ogromna rola rodziców w procesie cyfrowej edukacji

O  roli rodziców  mówiła także  przedstawicielka fundacji pozarządowej  Dajemy Dzieciom Siłę, Marta Wojtas. – Odwiecznym problemem jest duża grupa rodziców, do których trudno z czymkolwiek dotrzeć, którzy nie uczestniczą w skierowanych do  nich  zajęciach, nie są zainteresowani tematem. W przypadku takich rodzin szkoła jest jedynym miejscem, gdzie edukacja o cyberbezpieczeństwie mogłaby się odbywać – zaznaczyła. – Edukacja musi płynąć z różnych stron. Musimy próbować na wszystkie sposoby, aby mogła ona osiągnąć powodzenie – stwierdziła.  

W podobnym tonie wypowiedział się Mateusz Mrozek z NASK. – Współdziałanie między nauczycielem-wychowawcą, a rodzicem to bardzo niedoceniana platforma – mówił. Zastrzegł jednak, że często  zapomina się o  przepracowaniu  nauczycieli. – Nic nie zastąpi tłumaczenia świata przez rodzica. Ale rodzic też musi rozumieć co się dzieje – dodał.

Dyskusję podsumowała prof. Agnieszka Gryszczyńska. – Jeżeli zainwestujemy w kształtowanie  cyberodporności, cyberhigieny dzieci, dorosłych, rodziców, nauczycieli – to wiele na tym zyskamy –  powiedziała. Wskazała też konkretne działania jakie szkoła może wdrożyć. – Nauczmy uczniów budowania trudnych haseł. Nauczmy ich w jaki sposób stosować uwierzytelnianie dwuskładnikowe. Rozdajmy nauczycielom klucze U2F, niech pokażą je dzieciom: to nie jest nic co jest bardzo drogie, ale jest to jedyna realna ochrona przed phishingiem. Wprowadźmy uwierzytelnianie dwuskładnikowe na kontach uczniów w szkole – wymieniała. – Prozaiczne rozwiązania techniczne przynoszą bardzo duży efekt, jeżeli chodzi o podniesienie cyberbezpieczeństwa  – skonstatowała prof. Gryszczyńska. 

CEE Digital Coalition to zrzeszenie organizacji branży cyfrowej z krajów Europy Środkowowschodniej, powstałe z inicjatywy Związku Cyfrowa Polska.

Skomentuj Skomentuj

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

- Reklama -

© 2017-2023 BrandsIT. Brands Stream Sp. z o.o. All Rights Reserved.

  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Polityka plików cookies
  • Oświadczenie o prywatności
Zarządzaj swoją prywatnością
We use technologies like cookies to store and/or access device information. We do this to improve browsing experience and to show personalized ads. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zarządzaj opcjami
{title} {title} {title}

Removed from reading list

Undo