Co robiły dzieci online tego lata?

Klaudia Ciesielska
Klaudia Ciesielska - Redaktor prowadzący Brandsit 4 min
4 min

YouTube, streaming filmów i muzyki, treści dla dorosłych i wiele więcej — nowy raport Kaspersky Lab ujawnia, co dzieci oglądały, czego słuchały, co kupowały i czego szukały online, gdy nie chodziły do szkoły. Dane wykorzystane w raporcie pochodzą z modułów kontroli rodzicielskiej wbudowanych w rozwiązania Kaspersky Lab.

Raport prezentuje anonimowe dane statystyczne dot. odwiedzanych stron (na komputerach PC i Mac) oraz wyszukiwanych treści (na komputerach PC i Mac oraz na urządzeniach mobilnych z systemem Android i iOS) w okresie od czerwca do połowy sierpnia 2018 r. Statystyki pochodzą z flagowych produktów firmy Kaspersky Lab, które posiadają włączony moduł kontroli rodzicielskiej, jak również z Kaspersky Safe Kids — oddzielnej usługi instalowanej w celu zapewnienia ochrony online dzieciom.

Tego lata dzieci częściej oglądały filmy i słuchały muzyki niż korzystały z mediów społecznościowych. Według badania młodzi użytkownicy spędzili najwięcej czasu, oglądając kanały w serwisie YouTube — w szczególności zwiększonym zainteresowaniem cieszył się youtuber PewDiePie. Dzieci oglądały również liczne seriale telewizyjne w serwisie Netflix, najmłodsi preferowali kanały Nickelodeon, Cartoon Network oraz Disney Channel, a w szczególności kreskówkę SpongeBob Kanciastoporty.

Jeśli chodzi o słuchanie muzyki, dzieci korzystały z serwisów strumieniowych takich jak Spotify, Soundcloud oraz iTunes, a najpopularniejszym gatunkiem muzycznym był rap. Tego lata w wyniku strzałów oddanych z jadącego samochodu zginął znany raper XXXTentacion. Zdarzenie to spowodowało wzrost liczby wyszukiwań informacji na temat jego śmierci. Jednocześnie muzyka tego twórcy odnotowała szczytową popularność pod względem odtwarzania — dzieci słuchały jego utworów częściej niż jakiegokolwiek innego artysty.

Dzieci zaczęły częściej odwiedzać strony informacyjne, w tym BBC, CNN oraz BuzzFeed. Sprawdzały również aktualności i wyniki meczy rozgrywanych w ramach Mistrzostw Świata FIFA w Piłce Nożnej 2018. Popularnością cieszyły się również gry online. Na całym świecie najmłodsi preferowali grę Fortnite, która wyprzedziła pod względem popularności inną popularną produkcję — PUBG.

Tego lata dzieci wykazywały również zainteresowanie ubraniami i urządzeniami mobilnymi. Jeśli chodzi o sklepy internetowe, dużym zainteresowaniem wśród nieletnich cieszą się serwisy eBay, Amazon, Aliexpress, ASOS oraz H&M. Wśród najpopularniejszych marek znajdują się Nike, Adidas, Supreme, Gucci oraz Vans. Spośród wszystkich urządzeń mobilnych dzieci najczęściej wykazywały zainteresowanie iPhonem i Samsungiem Galaxy.

Należy zauważyć, że oprócz gier, filmów oraz muzyki dzieci często szukały stron internetowych zawierających treści dla dorosłych. W przypadku zablokowania takich stron przez rodziców próby te kończyły się niepowodzeniem.

Wśród dzieci dały się również zauważyć tego lata obawy o prywatność online, gdyż najmłodsi użytkownicy aktywnie szukali online wyszukiwarki DuckDuckGo oraz pytali o VPN. To pierwszy przypadek w historii, gdy Kaspersky Lab odnotował wzrost zainteresowania tym tematem wśród dzieci.

Uzyskane przez nas dane statystyczne wskazują na obecne zainteresowania dzieci i nastolatków na całym świecie. Zalecamy stosowanie produktów kontroli rodzicielskiej, nie tylko w celu zablokowania potencjalnie niebezpiecznych treści, ale również po to, aby rodzice mogli na bieżąco zapoznawać się z zainteresowaniami i pasjami swoich dzieci. Wiele programów, w tym te oferowane przez Kaspersky Lab, umożliwia rodzicom wgląd w raporty dotyczące aktywności online ich dzieci. Naturalnie tego rodzaju raporty nie ujawniają prywatnych informacji. Uważamy, że wiedza na temat aktywności online dzieci może sprzyjać lepszym relacjom rodzinnym, zachęcając do otwartego dialogu i zapobiegając poważniejszym zagrożeniom, takim jak tzw. sexting czy cybernękanie — mówi Anna Larkina, ekspert ds. analizy zawartości internetowej, Kaspersky Lab.  

Udostępnij
Leave a comment

Dodaj komentarz