Coraz więcej LPG ze Szwecji

Coraz więcej LPG ze Szwecji

27 kwietnia Polska Organizacja Gazu Płynnego (POGP) zaprezentowała najnowszy Raport Roczny zawierający dane za 2022 r. Rynek gazu płynnego w Polsce pomimo łagodnej zimy wzrósł do poziomu 2495 tys. ton, czyli o 2,5% wobec 2021 r.

Popyt na LPG w Polsce jest zaspokajany dostawami z zagranicy – produkcja krajowa pokrywa 1/5 zapotrzebowania. Wielkość importu wzrosła w 2022 r. o 305 tys. ton, przy czym rośnie jednocześnie ilość surowca wyjeżdżająca z Polski – o ponad 104%. Różnica trafiła na Ukrainę: jej udział w całkowitym eksporcie LPG z Polski przekroczył 51% i sięgnął 236 tys. ton wobec zaledwie 10 tys. ton w roku poprzednim.

Gaz płynny do Polski trafia przede wszystkim z Rosji (47,1% wobec 58,2% w 2021 r.) i Szwecji (30,3% wobec 20,3% w 2021 r.). Udział Rosji w strukturze importu systematycznie spada od 2019 r. na rzecz dostaw drogą morską ze Szwecji, a proces ten nabrał przyspieszenia po 24 lutego 2022 r. Do trójki najważniejszych dostawców powrócił po 3 latach Kazachstan (4,3%), a po raz pierwszy w tej grupie na istotną skalę pojawiły się Stany Zjednoczone (2,8%).

Polski rynek LPG wyróżnia na tle Europy rola autogazu – niespotykane ¾ gazu płynnego zużywanego nad Wisłą zasila samochody, a sprzedaż w tym segmencie notuje kolejny rok wzrostu (3,6% r/r). Polska jest największym rynkiem autogazowym w Unii Europejskiej. Według danych GUS 3,4 mln samochodów osobowych (13,6% wszystkich rejestracji) korzysta z tego paliwa. W niektórych województwach udział samochodów zasilanych autogazem jest większy – liderami są łódzkie (19,2%), lubelskie (18,7%) oraz podkarpackie (16%).

W 2022 r. założono w Polsce ok. 65 tys. nowych instalacji gazowych, a na krajowych drogach pojawiła się także duża grupa zasilanych LPG samochodów ukraińskich. Zainteresowanie autogazem nie mija ze względu na korzystną relację cenową wobec benzyny: w 2022 r. cena za litr LPG przy dystrybutorze stanowiła 48,9% ceny benzyny. Autogaz cieszy się dużą popularnością wśród taksówkarzy, którzy oceniają samochody hybrydowe z instalacją gazową jako najtańszy w eksploatacji środek transportu, komentuje Bartosz Kwiatkowski, Dyrektor Generalny POGP.

Ciepła zima przyczyniła się do spadku sprzedaży w sektorze komunalnym o 5,9%. Gospodarstwa domowe korzystające z LPG nie zostały objęte Tarczą Antyinflacyjną, ale zyskały w 2022 r. możliwość skorzystania z jednorazowych dopłat bezpośrednich w wysokości 500 zł. Gaz płynny to prawdopodobnie najbardziej niedoceniane paliwo grzewcze na rynku, zapewniające w bardzo atrakcyjnej cenie duże redukcje emisji pyłów i tlenków azotu odpowiadających za powstawanie smogu, dodaje Bartosz Kwiatkowski.

Raport Roczny POGP za 2022 r. jest już dostępny do pobrania ze strony www.pogp.pl

Popularne

Trend 24h

więcej publikacji

od naszych partnerów