Coraz więcej LPG ze Szwecji

Natalia Zębacka - Redaktor Brandsit

27 kwietnia Polska Organizacja Gazu Płynnego (POGP) zaprezentowała najnowszy Raport Roczny zawierający dane za 2022 r. Rynek gazu płynnego w Polsce pomimo łagodnej zimy wzrósł do poziomu 2495 tys. ton, czyli o 2,5% wobec 2021 r.

Popyt na LPG w Polsce jest zaspokajany dostawami z zagranicy – produkcja krajowa pokrywa 1/5 zapotrzebowania. Wielkość importu wzrosła w 2022 r. o 305 tys. ton, przy czym rośnie jednocześnie ilość surowca wyjeżdżająca z Polski – o ponad 104%. Różnica trafiła na Ukrainę: jej udział w całkowitym eksporcie LPG z Polski przekroczył 51% i sięgnął 236 tys. ton wobec zaledwie 10 tys. ton w roku poprzednim.

Gaz płynny do Polski trafia przede wszystkim z Rosji (47,1% wobec 58,2% w 2021 r.) i Szwecji (30,3% wobec 20,3% w 2021 r.). Udział Rosji w strukturze importu systematycznie spada od 2019 r. na rzecz dostaw drogą morską ze Szwecji, a proces ten nabrał przyspieszenia po 24 lutego 2022 r. Do trójki najważniejszych dostawców powrócił po 3 latach Kazachstan (4,3%), a po raz pierwszy w tej grupie na istotną skalę pojawiły się Stany Zjednoczone (2,8%).

Polski rynek LPG wyróżnia na tle Europy rola autogazu – niespotykane ¾ gazu płynnego zużywanego nad Wisłą zasila samochody, a sprzedaż w tym segmencie notuje kolejny rok wzrostu (3,6% r/r). Polska jest największym rynkiem autogazowym w Unii Europejskiej. Według danych GUS 3,4 mln samochodów osobowych (13,6% wszystkich rejestracji) korzysta z tego paliwa. W niektórych województwach udział samochodów zasilanych autogazem jest większy – liderami są łódzkie (19,2%), lubelskie (18,7%) oraz podkarpackie (16%).

W 2022 r. założono w Polsce ok. 65 tys. nowych instalacji gazowych, a na krajowych drogach pojawiła się także duża grupa zasilanych LPG samochodów ukraińskich. Zainteresowanie autogazem nie mija ze względu na korzystną relację cenową wobec benzyny: w 2022 r. cena za litr LPG przy dystrybutorze stanowiła 48,9% ceny benzyny. Autogaz cieszy się dużą popularnością wśród taksówkarzy, którzy oceniają samochody hybrydowe z instalacją gazową jako najtańszy w eksploatacji środek transportu, komentuje Bartosz Kwiatkowski, Dyrektor Generalny POGP.

Ciepła zima przyczyniła się do spadku sprzedaży w sektorze komunalnym o 5,9%. Gospodarstwa domowe korzystające z LPG nie zostały objęte Tarczą Antyinflacyjną, ale zyskały w 2022 r. możliwość skorzystania z jednorazowych dopłat bezpośrednich w wysokości 500 zł. Gaz płynny to prawdopodobnie najbardziej niedoceniane paliwo grzewcze na rynku, zapewniające w bardzo atrakcyjnej cenie duże redukcje emisji pyłów i tlenków azotu odpowiadających za powstawanie smogu, dodaje Bartosz Kwiatkowski.

Raport Roczny POGP za 2022 r. jest już dostępny do pobrania ze strony www.pogp.pl

Zostaw komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *