Cyfrowa Polska ocenia rządowy program Laboratoria Przyszłości

Izabela Myszkowska
Izabela Myszkowska - Redaktor Brandsit
3 min

Związek Cyfrowa Polska pozytywnie ocenia katalog urządzeń zaproponowanych w projekcie rządowego programu Laboratoria Przyszłości. Organizacja proponuje jednak kilka zmian, mających w korzystny sposób wpłynąć na możliwości efektywnej nauki w szkołach. Wśród nich znalazło się między innymi rozszerzenie wyposażenia szkół ponadpodstawowych o smartfony i tablety z Androidem.

Laboratoria Przyszłości to rządowa inicjatywa edukacyjna, realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z międzyresortowym Centrum GovTech. Głównym założeniem projektu jest stworzenie nowoczesnego systemu szkolnictwa, w którym zajęcia będą prowadzone w sposób angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań. W ramach Laboratoriów Przyszłości szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe, przeznaczone między innymi na zakup nowoczesnego sprzętu cyfrowego.

Projekt programu ocenili eksperci Związku Cyfrowa Polska, reprezentującego najważniejszych graczy z branży cyfrowej i nowych technologii w Polsce. Ich ogólna ocena jest „bardzo pozytywna”. „Dostęp do sprzętu laboratoryjnego i praktyczne wykorzystanie podstawowych narzędzi technicznych najlepiej wspierają skuteczną naukę i pobudzają zaangażowanie ucznia”pisze w swoim stanowisku Związku Cyfrowa Polska. W piśmie skierowanym do Justyny Orłowskiej, dyrektor międzyresortowego zespołu GovTech Polska, organizacja wymienia jednak kilka uwag do zaproponowanej treści programu.

Smartfon i tablet na wyposażeniu szkoły

Uwagi dotyczą głównie urządzeń, które – zdaniem ekspertów Cyfrowej Polski – powinny dodatkowo znaleźć się na wyposażeniu każdej szkoły. To między innymi smartfony i tablety z systemem Android. Plusy zastosowania tabletu w celach edukacyjnych to, jak wylicza w opinii Cyfrowa Polska, możliwość uruchomienia interaktywnych materiałów pomocniczych czy dodanie w trakcie lekcji elementów grywalizacji. Nie bez znaczenia pozostaje także fakt, że na jednym urządzeniu elektronicznym można zmieścić kilka podręczników, co znacznie odciąża uczniowskie plecaki.

- Advertisement -

Stanowisko Cyfrowej Polski uzupełniają też inne postulaty, takie jak zagwarantowanie szkołom dobrej jakościowo sieci LAN/WLAN (umożliwiającej przeprowadzenie bez zakłóceń na przykład lekcji robotyki) czy wykorzystanie w placówkach edukacyjnych dodatkowych sprzętów nowoczesnej technologii, nie związanych bezpośrednio z edukacją. Chodzi m.in. o oczyszczacze powietrza oraz automatyczne roboty sprzątające.

„Technologiczni tubylcy” najlepiej przygotowani do pracy

Zaproponowane zmiany mają na celu lepsze wykorzystanie możliwości technologicznych w dziedzinie edukacji.  – Obecnie sposób postrzegania rzeczywistości przez uczniów znacznie różni się od tego, który powszechny był wśród ich rówieśników z poprzednich pokoleń. Nauka z materiałów dydaktycznych opartych na dotychczas funkcjonujących, tradycyjnych metodach, staje się nieadekwatna dla uczniów ery cyfryzacjizauważa prezes Związku Cyfrowa Polska Michał Kanownik.

I dodaje, że we współczesnej gospodarce jedną z głównych przewag konkurencyjnych stała się innowacja oraz zdolność szybkiej nauki i adaptacji do nowych warunków technologicznych. – Najlepiej przygotowani do przyszłego życia będą zatem „technologiczni tubylcy”, czyli ludzie, którzy przez lata nauki szkolnej wychowują się blisko technologiimówi Michał Kanownik.

Udostępnij
- REKLAMA -