Grupa AB zamknęła rok obrotowy – jak spisał się lider?

Klaudia Ciesielska
Klaudia Ciesielska - Redaktor prowadzący Brandsit
3 min

Grupa AB opublikowała raport roczny za rok obrotowy 2017/2018 (od 1 lipca 2017 r. do 30 czerwca 2018 r.). Poziom przychodów ze sprzedaży Grupy AB był zbliżony do poziomu z roku poprzedniego i wyniósł 8 237 mln zł wobec 8 278 mln zł rok wcześniej.

AB jest największym dystrybutorem IT w tej części Europy, a działalność operacyjna Grupy skupia się głównie na rynkach polskim, czeskim i słowackim. Firma w ostatnich latach znacznie poszerzyła swoje portfolio produktowe m.in. o rozwiązania telekomunikacyjne, serwery i rozwiązania sieciowe, AGD, RTV i asortyment fotograficzny, oświetlenie, zabawki, digital signage, ofertę dla graczy (gaming), asortyment dla szkół (np. tablice interaktywne) czy dystrybucję oprogramowania w chmurze (cloud; AB partnerem strategicznym Microsoft). Poza stale rosnącym portfolio, w strategię rozwoju Grupy wpisują się m.in. poszerzanie sieci franczyzowych: Alsen (sprzęt IT), Kakto (RTV/AGD) i Wyspa Szkrabów (zabawki), a także X-Play (sprzęt dla graczy); wzrost znaczenia cyfrowych kanałów sprzedaży – e-commerce.

Wyniki finansowe Grupy w ostatnim roku obrotowym były nieco gorsze niż rok wcześniej. Skonsolidowany zysk netto Grupy przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej wyniósł 61 mln zł wobec 68 mln zł rok wcześniej, zysk operacyjny to 98 mln zł wobec 102 mln zł w roku obrotowym 2016/2017.

Marża zysku ze sprzedaży osiągnęła rekordowy poziom 344 mln zł, w stosunku do 339 mln zł w poprzednim roku. W roku obrotowym 2017/2018 grupa zanotowała wyższe wydatki na marketing, reklamę i reprezentację, w porównaniu do roku poprzedniego, z czego większość podlega refundacji od dostawców. (…) Przychody z tytułu tych refundacji powiększają zysk brutto ze sprzedaży. Marża brutto ze sprzedaży stanowiła 4,2% obrotów (w porównaniu do 4,1% w roku poprzednim). – zaznaczono w komunikacie.

Wskaźnik rentowności EBITDA dla Grupy AB wyniósł 1,4%, rentowność kapitałów własnych (ROE – zysk netto/kapitał własny) – 8,5% wobec 10,2% rok wcześniej, rentowność aktywów (ROA – zysk netto/aktywa ogółem) – 3,1% wobec 3,6% rok wcześniej. W ujęciu jednostkowym zysk netto w w roku obrotowym 2017/2018 wyniósł 42 mln zł wobec 46 mln zł zysku rok wcześniej.

Andrzej Przybyło AB S.A.Nasza długoterminowa strategia zrównoważonego rozwoju przynosi wymierne efekty. Najszersza w Polsce i regionie CEE baza resellerów, obejmująca ponad 16 tys. podmiotów, to jedna z naszych strategicznych przewag konkurencyjnych, podobnie jak ultra nowoczesna logistyka i oparcie o e-commerce czy najszerszy wybór produktów dostępnych na magazynie, a nie tylko w ofercie. – podkreślił Andrzej Przybyło, Prezes Zarządu AB S.A.

Udostępnij
Leave a comment

Dodaj komentarz

- REKLAMA -