„Innowacje stanowią DNA dla OVHcloud” – Michel Paulin, CEO OVHcloud

W zeszłym tygodniu miał premierę raport „The Forrester Wave: Hosted Private Cloud Services in Europe, Q2 2020”, którego autorzy wysoko ocenili zakres usług świadczonych przez OVHcloud, wizję firmy, jej strategię i bazę klientów. Z Michelem Paulinem, CEO OVHcloud, rozmawiamy o tym, co składa się na sukces OVHcloud i o strategii firmy na przyszłość.

BrandsIT: Na wstępie pomówmy o raporcie Forrester Wave. Dlaczego ten raport jest tak ważny dla Pana i dla dostawców usług w chmurze?

Michel Paulin: Raport jest dla nas ważny z uwagi na tytuł lidera, jaki nam przyznano oraz istotny dla branży, ponieważ stanowi cenne źródło wiedzy. Oczywiście, uważnie obserwujemy rynek, ale raport oferuje ocenę obiektywną, stąd jest dla nas kluczowy. Cieszy nas wynik, ponieważ jesteśmy w czołówce i jesteśmy z tego dumni.

BrandsIT: Znakomicie. W Forrester Wave spodziewamy się znaleźć wiele informacji o prywatnej chmurze. W której chmurze upatruje Pan przyszłość klientów: publicznej czy prywatnej?

Michel Paulin: W obu. Powinniśmy słuchać, co mówią klienci i analitycy. Cztery lata temu myśleliśmy, że ówczesne rozwiązanie jest świetne, bo adresuje wszystkie problemy, ale rzeczywistość okazała się bardziej skomplikowana, szczególnie w wielkich korporacjach, w których znajdują się centra danych. Korporacyjne systemy są nowoczesne i często złożone z wielu rozwiązań, stąd chmura multi-lokalna i chmura hybrydowa to modele przyszłościowe. W OVHcloud oferujemy trzy rodzaje chmur: serwery typu bare-metal, prywatną i publiczną. Dzięki temu zapewniamy klientowi elastyczność wyboru w zależności od tego, czy posiada własną infrastrukturę bądź jest gotowy przenieść dane do chmury. Przyszłość to bez wątpienia chmura.

Michel Paulin_CEO OVHcloud

BrandsIT: Co powie Pan na temat innowacji świadczonych przez Państwa usług? Co czyni Was lepszymi od konkurencji?

Michel Paulin: Nie jest to łatwe pytanie. Po pierwsze, myślę, że wynika to z naszych fundamentalnych cech. Posiadamy własną infrastrukturę. Mamy lokalne centra danych, m.in. w Polsce, które zaprojektowaliśmy. Projektujemy nasze serwery, budujemy je i obsługujemy. Nasz model biznesowy jest całkowicie zintegrowany. Nie polegamy na podwykonawcach, dostawcach z Azji i takie podejście oferuje wiele korzyści. Po pierwsze, pracujemy w oparciu o konkretne potrzeby, zachowując przy tym pełną transparentność. To prowadzi do kolejnego wniosku, że w chmurze kluczowe jest zaufanie, a dla nas jest to niezwykle ważne. Ponadto stawiamy na innowacje, które stanowią DNA dla OVHcloud. Jesteśmy twórcami wielu innowacji i np. w lipcu wprowadzimy na rynek nową prywatną chmurę opartą na VMware, o wysokiej wydajności w zakresie przetwarzania danych i sieciowej pamięci masowej. To pierwszy krok w realizacji naszego planu, który będziemy sukcesywnie realizować do grudnia, proponując co miesiąc lub dwa nowe rozwiązania. Między innymi w listopadzie i grudniu wprowadzimy nowe serwery dedykowane o dużej pojemności. Przyjęliśmy szybką ścieżką wdrażania innowacji.

BrandsIT: Czy mógłby Pan wyjaśnić naszym Czytelnikom Pana model fazowy? Czy w dalszym ciągu jest złożony, pośredni i bezpośredni? Co z korzyściami ze współpracy dla partnerów?

Michel Paulin: Tak, łączymy podejście pośrednie i bezpośrednie. Część naszych klientów woli z nami rozmawiać bezpośrednio, a inni współpracują z naszymi partnerami w ramach programu partnerskiego. Choć nasz program partnerski wystartował na początku tego roku, to już możemy pochwalić się współpracą przy różnych działaniach, np. realizowanych w Polsce z firmami Hostersi czy Cloudical. Tu podkreślę, że stawiamy przede wszystkim na jakość współpracy, a nie liczbę partnerów w portfolio, co jest postrzegane przez nich jako duża zaleta. Ponadto nie jesteśmy konkurencją dla naszych klientów końcowych i współpracujemy z partnerami nad dostarczeniem im finalnych rozwiązań. Jako dostawca jesteśmy odpowiedzialni za infrastrukturę, a nasi partnerzy, integratorzy systemów i producenci oprogramowania współpracują z nami przy finalnych projektach dla naszych klientów końcowych.

BrandsIT: Wspaniale. Chciałbym zapytać o Pana strategię firmy na kolejne lata?

Michel Paulin: Po pierwsze jest najważniejsze zaufanie. Wierzymy, że chmura musi być otwarta, odwracalna, godna zaufania, dająca naszym klientom poczucie, że chronimy ich dane, zarówno prywatne, jak i dane spółki przed interwencją z zewnątrz. Stąd kluczowe są dla nas  RODO i prawodawstwo krajowe. Nasza ochrona danych jest zgodna z RODO i rekomendacjami Komisji Europejskiej o ochronie danych. Chronimy również dane naszych klientów przed Cloud Act, które oznacza podleganie federalnym władzom Stanów Zjednoczonych. Po drugie, priorytetem są innowacje, które wprowadzamy w naszym trójchmurowym świecie i np. w chmurze publicznej, w ciągu najbliższych kilku tygodni, wprowadzimy 12 nowych rozwiązań, dzięki którym będziemy mogli proponować kolejne funkcje i udoskonalenia. Po trzecie, ekspansja. Na tą chwilę dysponujemy 30 centrami danych na całym świecie i posiadamy własną sieć. Chcemy oferować klientom te same usługi na całym świecie i rozwijać się w każdym miejscu na Ziemi. Jeśli chodzi o Polskę, to mamy na miejscu centrum danych, zespół wsparcia klienta czy zespoły R&D we Wrocławiu, jesteśmy tu obecni od 16 lat, a co istotne założyciel firmy, Octave Klaba, jest Polakiem i samodzielnie zakładał ten oddział. Po czwarte, rozumiemy, że chmura może być bardzo złożona, więc wprowadzimy takie innowacje, by pomagały naszym klientom monitorować i automatyzować chmurę oraz narzędzia, których będą używać do stworzenia prywatnej, publicznej i lokalnej chmury. To nasze założenia na przyszły rok.

Michel-Paulin-Octave-Klaba-OVHac
Michel Paulin i Octave Klaba

BrandsIT: Jakie są Pana oczekiwania co do udziału w rynku na przyszły rok w  Polsce, Europie i na całym świecie?

Michel Paulin: Obecnie świat w naszej strategii jest podzielony na 9 regionów, Polska znajduje się we wschodnio-centralnym. Tu jest nasze Centrum Wsparcia, R&D oraz dział sprzedaży i marketingu, i taką strukturę planujemy wprowadzić w każdym regionie. Intensywnie rekrutujemy, bo chcemy jeszcze efektywniej wspierać naszych klientów.  Jesteśmy jedynym graczem z Europy będącym w światowej czołówce. Będziemy w dalszym ciągu próbować docierać do krajów poza Europą i kontynuować penetrację amerykańskiego rynku. W Ameryce Północnej znajduje się nasza filia, centra danych i infrastruktura. Rozwijamy się dynamicznie poza Francją, zresztą Francja stanowi tylko 40% naszych przychodów. Będziemy tę dynamikę kontynuować.

BrandsIT: To prawda. To było ostatnie pytanie dotyczące chmury. Czy chciałby Pan coś jeszcze przekazać czytelnikom BrandsIT?

Michel Paulin: Przede wszystkim cieszy nas, że zostaliśmy liderem tak prestiżowego rankingu. To dowód, że europejski dostawca może konkurować z amerykańskimi i chińskimi graczami. Myślę także, że warto zaznaczyć, że strategią OVHcloud jest wdrażanie naszych usług na całym świecie. Dodam, że w tym roku przeprowadziliśmy lokalne badanie we współpracy z VMware, które pokazało, że 91% firm przechowuje dane w Polsce. To oznacza, że hostowana chmura prywatna zlokalizowana w polskim centrum danych przez OVHcloud jest dla nich doskonałym rozwiązaniem. Nasi klienci mogą zbudować chmurę hybrydową, połączyć własną infrastrukturę z naszymi usługami hostowanej chmury prywatnej i stworzyć rozszerzoną chmurę dopasowaną do swoich potrzeb. Nasi klienci mogą korzystać z tej samej hostowanej chmury prywatnej, tych samych technologii i tego samego zaplecza biznesowego w innych regionach. To jest bardzo ważne, ponieważ jest to odpowiedź na specyfikę polskiego rynku. W tej części Europy działa wielu znakomitych programistów, którzy tworzą fantastyczne rozwiązania dla firm na całym świecie. Często zaczynają swój biznes lokalnie, w Polsce i stopniowo rozwijają  go w regionach, w których znajdują się nasze centra danych na całym świecie i wszędzie pozyskują klientów. A z drugiej strony, jeśli firmy chcą przenieść się w inny region, OVHcloud umożliwia świadczenie usług na całym świecie. Reagujemy na potrzeby klientów w centrach danych lokalnie. Na koniec warto wspomnieć o inicjatywie GAIA-X, która  ma za zadanie integrować dostawców chmur i zakłada m.in. zbudowanie zintegrowanej możliwości logowania do różnych usług w chmurze. Odwracalność będzie kluczowym elementem tej inicjatywy. Jest to unikalna wartość dla europejskich firm, ponieważ ułatwi  budowanie relacji i współpracę z innymi firmami. My, Europejczycy jesteśmy inni i nie chcemy być uzależnieni od platformy konkretnego dostawcy.

BrandsIT: Dziękuję za rozmowę, to była czysta przyjemność.

Michel Paulin: Dziękuję.

Gorące tematy

- Reklama -
Używamy plików cookie, aby zapewnić lepszą jakość przeglądania. Kontynuując korzystanie z tej witryny, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie.
Używamy plików cookie, aby zapewnić lepszą jakość przeglądania. Kontynuując korzystanie z tej witryny, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie.