Nieprzespane noce, hektolitry wypitej kawy, stres… Zakładającemu własną firmę pracodawcy nie jest wcale łatwo. Do tego dochodzą dziesiątki spraw biurokracyjno-urzędowych. Wyobraź sobie jednak, że wszystkie te etapy masz już (dawno) za sobą i myślisz teraz jedynie o tym, jak rozwinąć biznes z rozsądkiem.
Specyfika firmy
Każda branża ma swoją specyfikę. Inaczej jest w przypadku sklepu spożywczego, inaczej w firmie transportowej, handlu nieruchomościami itd. Wyznacz sobie konkretne cele – zysk, pozyskanie klientów, rozpoznawalność marki. Nowe technologie znacząco poprawiają wydajność pracy i pozwalają zwiększyć dochody. Sprzęt odgrywa kluczową rolę (sprawne samochody dostawcze, świetnie działające maszyny, laptopy), ale o jednym musisz pamiętać: na dłuższą metę nie będziesz w stanie samodzielnie rozwijać biznesu. Kolejni klienci to następne sprawy i wyzwania, jakich trzeba się podjąć. Jak to mówią – „człowiek – najlepsza inwestycja”. Zainwestuj w takim razie w zespół, który odciąży Cię w obowiązkach.
Myśl perspektywicznie
Poszukiwanie dobrych i lojalnych pracowników nie jest łatwe i często nie od razu trafia się na tych idealnie pasujących. Nie przekreślaj jednak osoby, w których – mimo braku umiejętności – dostrzegasz tkwiący potencjał. Dobra firma zapewnia nie tylko stabilne zatrudnienie, godną płacę, ale i możliwości dokształcania się, a później awansu na wyższe stanowisko. To świetna zachęta do tego, by żaden z członków zespołu nie chciał odejść.
Na jakie kursy postawić?
Wybadaj, jakie narzędzia usprawnią pracę w Twojej firmie. Warto zrobić odpowiednie rozeznanie – własne, jak i pytając samych zainteresowanych – pracowników. Kurs programistyczny, dodatkowa kategoria dla kierowcy, a może jakieś warsztaty językowe? Angielski to absolutna podstawa dla firm, które chcą się piąć w górę i zdobywać nowych klientów poza rodzimym polskim rynkiem. Szkolenia językowe, takie jak np. w Speak Up, dają szereg nowych możliwości. Program skupia się zwłaszcza na ćwiczeniu umiejętności miękkich, dzięki czemu Twoi pracownicy będą mogli uczyć się wyłącznie tych rzeczy, które są im potrzebne. Biznesowe negocjacje, swobodne konwersacje, otwarcie się na inne kultury. To wszystko przełoży się w przyszłości na solidne zyski.
Podpatruj, ale i wychodź z inicjatywą
Na koniec, jeszcze jedna cenna rada. Przyglądaj się ludziom, którzy osiągnęli sukces i rozkręcili biznes, niekoniecznie tych, z Twojej branży. Warto brać z nich przykład, choć do tego dołożyć należy również własną kreatywność i innowacyjne pomysły. Zatem, do dzieła!
Artykuł sponsorowany