11 października 2017 roku miał miejsce jubileuszowy event firmy Lenovo z okazji 25 urodzin marki ThinkPad, na którym oczywiście nie mogło nas zabraknąć. Wydarzenie było niezwykłą okazją do zobaczenia dokonań kultowego brandu komputerów biznesowych i przekonania się o wytrzymałości laptopów tej marki.
Sama nazwa ThinkPad wywodzi się od kieszonkowych notesów z wytłoczonym z przodu motto „Think”, które otrzymali pracownicy firmy IBM. Wszystko zaczęło się w 1992 roku, kiedy zespół IBM Corporate Industrial Design powierzył zaprojektowanie pierwszego laptopa słynnemu projektantowi Richardowi Sapperowi, zaś zespołem zajmującym się rozwojem produktu tworzonego w ramach Project Nectarine w Yamato Labs, kierował Arimasa Naitoh. Premiera ThinkPad’a 700C, bo taką nazwę otrzymał komputer, odbyła się 5 października 1992 r. na konferencji prasowej na Manhattanie w Nowym Jorku. W miesiąc później na COMDEX (obecnie targi CES) w Las Vegas model 700C został gwiazdą targów i pierwszym ThinkPadem, który otrzymał nagrody, a w sumie zdobył ich ponad 300 w ciągu zaledwie kilku miesięcy i stał się symbolem statusu prezydentów oraz prezesów. Był to także pierwszy laptop z kolorowym wyświetlaczem sterowanym tranzystorami cienkowarstwowymi (TFT). Źródłem inspiracji dla Sappera było japońskie pudełko Bento. ThinkPad 700C miał procesor taktowany z szybkością 25 MHz, zaś współczesne modele mogą pochwalić się osiągami na poziomie 2,8 GHz, a więc są 112 razy szybsze i zawierają 7000 razy więcej tranzystorów.
Model ten posiadał także kultowego już TrackPointa, którego kolorowi towarzyszy anegdota z tamtego okresu, którą opowiedział Maciej Polak.
Zespoły recenzujące komputer ustaliły, że kolorem urządzenia będzie czerń, ale jasnoczerwony TrackPoint budził w nich duże zastrzeżenia. Richard Sapper wymanewrował dział tożsamości wizualnej, tworząc TrackPoint w kolorze o nazwie „magenta” z określonym kodem koloru, który zadowolił recenzentów, co miało na celu obejście standardów bezpieczeństwa IBM związanych z awaryjnym wyłączaniem. Każda kolejna wersja TrackPointa była jednak coraz bardziej czerwona. Zapytany o to Sapper argumentował, że kod koloru jest ten sam, i tak czerwony TrackPoint w dzisiejszych komputerach ma kolor „magenta”. Guma, z której wyprodukowano nasadkę oryginalnego TrackPointa, była z gatunku używanego do produkcji kółek wagoników kolejki górskiej. – Maciej Polak – 4P Product Engineer & Evangelist w Lenovo Polska
Popyt na ThinkPada 700C był tak ogromny, że wyprzedał się on na wszystkich rynkach. Tydzień przed Bożym Narodzeniem w 1992 r. do biura prezesa IBM zadzwonił prezydent Stanów Zjednoczonych – George H. W. Bush, wyrażając chęć zakupu komputera dla swojej żony Barbary, niemniej urządzenie nie było już nigdzie dostępne. Oczywiście ThinkPad 700C trafił do Białego Domu jeszcze przed Świętami, a po kilku dniach do IBM nadeszła kartka z podziękowaniami od prezydenta Busha wraz z czekiem. W ciągu kilku miesięcy ThinkPad 700C zdobył ponad 300 nagród i stał się symbolem statusu prezydentów oraz prezesów.
Rok 1993 przyniósł podróż z misją NASA w kosmos. W udanej wyprawie promu kosmicznego Endeavour, której celem była naprawa Kosmicznego Teleskopu Hubble’a brał udział ThinkPad 750C zawierający setki kolorowych zdjęć różnych części teleskopu, co miało pomóc w identyfikacji i naprawie elementów. Ostatecznie w misjach promów kosmicznych, na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej oraz rosyjskiej stacji Mir wykorzystano kilkaset notebooków ThinkPad różnych modeli. Pewien ThinkPad 750C prawdopodobnie pobije rekord długości pobytu w kosmosie, ponieważ pozostał w porzuconym module stacji Mir Spektr i zapewne będzie dryfował w kosmosie w nieskończoność.
Kolejny rok przyniósł model 755CD – pierwszy laptop z wbudowanym napędem CD ROM, zaś 1995 – model ThinkPad 701C ze słynną klawiaturą Butterfly. W następnych latach pojawił się pierwszy na świecie laptop z wbudowanym napędem DVD-ROM, pierwszy z odłączaną stacją dokującą, pierwszy z wbudowaną łącznością bezprzewodową, pierwszy z wbudowanym układem zabezpieczającym i wiele kolejnych pierwszych, m.in. z Active Protection System, czy czytnikiem linii papilarnych.
Marka ThinkPad oprócz bycia pierwszą w implementowaniu nowych rozwiązań technologicznych, równie wysoko ceniła standardy jakościowe i wytrzymałościowe sprzętu. W 1996 r. Ken Yonemochi, ówczesny szef ds. mechanicznych, zauważył, że liczba otwarć i zamknięć laptopów znacznie przekraczała parametry projektowe. Komputery były wówczas testowane ręcznie poprzez otwieranie i zamykanie pokrywy urządzenia. Młody inżynier Hiroyuki Noguchi został „ochotnikiem”, któremu powierzono zadanie otwierania i zamykania ThinkPada dziesięć tysięcy razy, co było początkiem zupełnie nowego zestawu testów.
Do ich opracowania przyczynili się także uczniowie i studenci, którzy uszkadzali ekrany, siadając na plecakach z ThinkPadem w środku, a także zalewali klawiatury napojami i brudzili je jedzeniem, zdejmowali nawet klawisze i nie wiedzieli, jak je z powrotem zamocować. Dzięki tym wszystkim doświadczeniom opracowano tzw. „testy-tortury”.
Większość urządzeń ThinkPad przechodzi 12 testów militarnych w ponad 200 próbach, zgodnych ze standardem wojskowym MIL-SPEC stworzonym przez Departament Obrony Stanów Zjednoczonych. Dotyczą one odporności na zimno, ciepło, wstrząsy, wilgoć, piasek, uszkodzenia mechaniczne, różnice poziomów, szoki termiczne, promieniowanie słoneczne, zagrożenia wybuchem, czy drgania. Dzięki temu użytkownicy komputerów ThinkPad mają pewność, że ich laptop przetrwa i będzie dalej działał nawet w temperaturze +60⁰, czy -20⁰, nie straszne mu są 3 doby w pełnym słońcu i burza piaskowa na Saharze, zalanie wodą, kawą, colą, czy praca na dworze w porze deszczowej w Amazonii. Trudne warunki logistyczne, najodleglejsze podróże, lawina śnieżna i nagłe szoki termiczne także nie są w stanie wyłączyć urządzenie z aktywności.
Z pewnością możemy stwierdzić, iż ThinkPad przyczynił się do rewolucji w wielu aspektach naszego życia. Pojawienie się pecetów w 1981 roku zwiastowało koniec nieinteligentnych terminali i edytorów tekstu jako preferowanych narzędzi nowoczesnego biznesu. W przeciągu zaledwie dekady, w 1992 r. świat biznesu zmienił się na zawsze wskutek wprowadzenia na rynek cuda wartego wówczas 4000 USD o nazwie ThinkPad. Podobnie jak Saturn V, ThinkPad umożliwił ludzkości dokonywanie niewyobrażalnych dotąd osiągnięć i odkryć. Przenośny i wytrzymały towarzysz pracy pomagał robić wszystko i wszędzie bez przykuwania użytkownika do biurka. Wkrótce pojawili się naśladowcy, ale charakterystyczny czerwony TrackPoint ułatwiał rozróżnianie ziarna od plew. Rozwój internetu i jego akceptacja w świecie biznesu dodatkowo zwiększyły dynamikę popularności ThinkPad’a. Gigant branży transportowej J.B. Hunt zainstalował ThinkPad’y w kabinach ciężarówek, aby wskazywały kierowcom najkrótszą drogę do celu oraz najtańsze stacje paliwowe dzięki współpracy z Qualcomm oraz łączu satelitarnemu. To wtedy narodził się „drogowy wojownik”, a świat biznesu zmienił się na dobre. Nową ścieżkę ku przyszłości wytyczyła łączność. ThinkPad przyczynił się do nastania nowej ery odkryć i badań na lądzie, w powietrzu i w morzu.
Zdalna praca, e-handel, prawo Moore’a, Microsoft Windows oraz wiele innych doniosłych zjawisk zdefiniowało na nowo relacje między pracą a rozrywką, biznesem a społeczeństwem oraz nauką a wiedzą. Fundamentem tych innowacji było wynalezienie i rozwój ThinkPada, który rozbudził chęć pracy z przenośnym komputerem w korporacyjnym świecie i stał się synonimem wszechstronnego laptopa biznesowego z charakterystyczną czerwoną kropką. Rozwój technologii przyspiesza w miarę ewolucji świata biznesu, a ThinkPad pozostaje katalizatorem zmian, który często prześciga konkurencję pod względem formy i funkcjonalności bez odchodzenia od klasycznego, eleganckiego czarnego wzornictwa.
Obecne trendy rynkowe wymagają od producentów sprzętu dopasowania się do preferencji użytkowników. Nie inaczej jest z marką ThinkPad. Popularność coraz smuklejszych i lżejszych konstrukcji z mniejszymi ekranami od 14 cali w dół, nie zwalnia marki z obowiązku utrzymywania, a nawet podwyższania dotychczasowych standardów. 56% klientów biznesowych wciąż wybiera klasyczne konstrukcje, ale już 34% preferuje rozwiązania „ultraslim”, zaś 10% stawia na laptopy 2w1, które mogą pracować na kilka sposobów. Co zatem w przyszłością ThinkPad’a?
ThinkPad to marka, która jeszcze nieraz będzie pierwsza, bowiem potrafi znakomicie przewidywać i rozwiązywać problemy użytkowników. Inwestujemy w innowacyjne technologie. W tym roku zastosowaliśmy m.in. nowy proces lutowania w niskiej temperaturze, co zaoszczędzi do 35% emisji dwutlenku węgla rocznie i już myślimy o kolejnych usprawnieniach. Dopóki użytkownicy będą mieć problemy, zawsze będzie ThinkPad, który je rozwiąże. – Andrzej Sowiński, Country General Manager Lenovo Polska
Marka ThinkPad jest nieodłącznym elementem cyfrowej transformacji i pionierem zajmującym miejsca nieosiągalne dla mobilnych komputerów w ostatnim 25-leciu. Z pewnością możemy stwierdzić, że ostatnie ćwierć wieku to czas, w którym świat stał się inny. A inne jest lepsze. Są bowiem samochody i jest Land Rover. Są dżinsy i jest Levi’s. Są laptopy i jest ThinkPad.