• Reklama
  • Zakładki
  • Kastomizacja
  • Newsletter
BrandsIT
POWIADOMIENIA Pokaż więcej
Najnowsze
44512645 37346597 BZxBZ
Prezes UOKiK postawił spółce Wakacje.pl zarzut wprowadzania konsumentów w błąd
Pieniądze Polska
44512390 44512381 BZxBZ
Infekcjom wirusowym towarzyszy większe ryzyko zaburzeń układu nerwowego
Świat Work&Life
44512363 37346597 BZxBZ
Prezes UOKiK postawił spółce Wakacje.pl zarzut wprowadzania konsumentów w błąd
Pieniądze Polska
technologia, cyfryacja, IT
Elektronizacja, AI i ESG, czyli nowe trendy w sektorze public
Branża IT Biznes
44511695 44511681 BZxBZ
Włochy: dzikie zwierzęta w zatłoczonych górach przechodzą na tryb nocny
Świat
  • Biznes
  • Pieniądze
  • Rynki
  • Polityka
  • Technologia
  • Eco
  • Work&Life
  • MAGAZYN
  • Opinie
Czytasz: Koniec fikcyjnych promocji – do handlu wkroczyła Dyrektywa Omnibus
Aa
BrandsITBrandsIT
  • Technologia
  • Biznes
  • Branża IT
  • Świat
  • Pieniądze
    • Inwestycje
    • Kryptowaluty
    • NFT
    • Praca
  • Polityka
    • Polska
    • Europa
    • Świat
  • Technologia
    • Startup
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Rozwiązania
    • Gaming
    • Tech Biznes
  • Eco
    • Czysta energia
    • Pogoda i nauka
    • Pojazdy elektryczne
    • Polityka klimatyczna
  • Work&Life
    • W pracy
    • Miasto
    • Nauka
    • Rozrywka
    • Moda
  • Biznes
    • Branża IT
    • Branża deweloperska
    • Branża przemysłowa
    • Branża transportowa
    • Podatki i koszty
Follow US
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Polityka plików cookies
  • Oświadczenie o prywatności
© 2017-2022 BrandsIT. Brands Stream Sp. z o.o. All Rights Reserved.
BrandsIT > Pieniądze > Ekonomia > Koniec fikcyjnych promocji – do handlu wkroczyła Dyrektywa Omnibus
Ekonomia

Koniec fikcyjnych promocji – do handlu wkroczyła Dyrektywa Omnibus

Izabela Myszkowska 2 tygodnie temu 3 min czytania
Udostępnij
3 min czytania
sklep, galeria, handlowa, handel
Udostępnij

Zmiany w prawach konsumenta wymagają weryfikowania regulaminów sklepów internetowych oraz wszelkich procedur skierowanych do konsumentów i dostosowania ich przez przedsiębiorców do nowo wprowadzonych regulacji.

Rewolucja w prawach konsumenta wynika z przepisów implementujących unijną dyrektywę Omnibus, które w Polsce weszły w życie od 1 stycznia 2023 r., a  jedną z kwestii, która budzi trudności dla przedsiębiorców, jest nałożenie nowych obowiązków dotyczących zasad prezentowania opinii o sprzedawanych produktach.

Od 1 stycznia przedsiębiorcy mają obowiązek informowania, czy opinie o produktach, które prezentują kupującym są weryfikowane i jeśli tak, to czy zapewniają oni, że pochodzą one od osób, które rzeczywiście kupiły lub używały dany produkt.

– Jeśli przedsiębiorca twierdzi, że weryfikuje opinie, musi poinformować, w jaki sposób to robi – mówi Barbara Siuta, Associate, radca prawny w Kancelarii Ożóg Tomczykowski. W praktyce nowy obowiązek oznacza, że trzeba wprowadzić nowe procedury zapewniające, że publikowane wypowiedzi pochodzą od konsumentów, którzy rzeczywiście nabyli lub używali dany produkt.

Kolejną kwestią, która jest swoistą rewolucją w prawach konsumenta jest uregulowanie zasad promocji cenowych. Zgodnie z nowelizacją przy promocjach przedsiębiorcy mają informować klientów o najniższej cenie produktu lub usługi jaka obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Klient ma otrzymać jednoznaczną informację, ile wynosi rzeczywista obniżka ceny. Obowiązek ten dotyczy zarówno sklepów stacjonarnych, jak i internetowych.

Bardzo ważną kwestią jest również obowiązek informowania o indywidualnym dostosowaniu cen dla danego kupującego.

– Chodzi o sytuację, w której przedsiębiorca prowadzący sklep internetowy, korzysta z rozwiązań, które automatycznie w stosunku do indywidualnych osób, modyfikują ceny np. na podstawie wcześniejszych zakupów konsumentów – wyjaśnia Barbara Siuta, Kancelaria Ozóg Tomczykowski. – Informacja o zastosowaniu takiego mechanizmu musi zostać przekazana najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli dokonania zakupu.

Zmian obowiązujących przedsiębiorców w związku z implementacją dyrektywy od 1 stycznia br. jest dużo więcej, co oznacza wzmożone prace nad dostosowaniem procedur i dopełnieniem wszystkich nowych obowiązków informacyjnych.

Nieprzedstawienie wszystkich wymaganych informacji może być uznane za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów i wiązać się z nałożeniem kary przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zarówno na przedsiębiorcę jak i na osobę zarządzającą przedsiębiorcą, których wysokość w niektórych przypadkach może sięgać nawet do 10% obrotu.

Nie jest jeszcze pewne jak będzie kształtowała się praktyka w tym zakresie, jednak na ten moment można powiedzieć, że konsumenci zyskają na nowych przepisach, a przedsiębiorcy muszą jak najszybciej dostosować do nowych regulacji.

1 Comment 1 Comment
  • janek pisze:
    2023-01-20 o 17:28

    No są sklepy które sie stosuja media expert np i ja to szanuje. Prawo dla wszystkich i wszystkich obowiazuje sorry

    Odpowiedz

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

- Reklama -

© 2017-2023 BrandsIT. Brands Stream Sp. z o.o. All Rights Reserved.

  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Polityka plików cookies
  • Oświadczenie o prywatności
Zarządzaj swoją prywatnością
We use technologies like cookies to store and/or access device information. We do this to improve browsing experience and to show personalized ads. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zarządzaj opcjami
{title} {title} {title}

Removed from reading list

Undo